یادداشت/ به بهانه‌ی موفقیت فیلم شعیبی در جشنواره‌ی فیلم مسکو

«بدون قرار قبلی»؛ پرچمدار مقابله با ایران هراسی

ارائه‌ی تصویری صحیح از ایران و مسلمانان و به ویژه فرهنگ تشیع در فیلم بدون قرار قبلی، می‌تواند برای مخاطب جهانی بسیار قابل تامل و تفکر باشد.
کد خبر: ۵۴۴۰۹۳
تاریخ انتشار: ۱۷ شهريور ۱۴۰۱ - ۰۶:۲۸ - 08September 2022

بدون قرار قبلی؛ پرچم دار مقابله با ایران هراسیگروه فرهنگ و هنر دفاع‌پرس- علی عبدالصمدی؛ هنر، فرهنگ و رسانه مهترین ابزار جهت تبلیغ و اقناع افکار عمومی به شمار می‌رود.

بسیاری از کشور‌های به اصطلاح ابرقدرت جهان با استفاده از قدرت‌های رسانه‌ای سعی بر آن داشته و دارند تا وجهه‌ی عمومی کشور‌های اسلامی را زیر سوال ببرند. به بیانی دیگر، رسانه‌های وابسته به این ابرقدرت‌ها همواره بنا داشته اند تا پیروان ادیان الهی بالاخص دین مبین اسلام چهره‌ای مخدوش را به نمایش بگذارند.

نیمه‌ی دیگر سکه آن است که بسیاری از هنرمندان و اصحاب رسانه و فرهنگ در کشور‌های اسلامی از جمله ایران عزیز ما، بی تفاوت نبوده اند و در قالب فیلم، سریال، کتاب و سایر رسانه‌های پر مخاطب سعی داشته اند تا سیمای حقیقی اسلام، مسلمین و ایران را در قالب هنر خود تبیین دارند؛ که البته در این امر موفق هم بوده اند.

«بدون قرار قبلی» به کارگردانی بهروز شعیبی طی روز‌های اخیر موفق شد در جشنواره‌ی فیلم مسکو جایزه‌ی بزرگ بهترین فیلم و نیز جایزه‌ی بهترین بازیگر زن جشنواره را به خود اختصاص دهد.

داستان فیلم درباره‌ی زنی است که پس از فوت پدرش همراه با فرزندش که دچار اوتیسم است از خارج از کشور به ایران باز می‌گردند و متوجه می‌شود پدرش میراث قابل توجهی را برای او به یادگار گذاشته است. برخورد او با جامعه‌ی امروز ایرانی و رفتار افراد مختلف باعث می‌شود تا نگاه و فلسفه‌ی او درباره‌ی زندگی و مرگ تغییر کند.

تولید و اکران داخلی و بین المللی چنین آثاری قطعا می‌تواند در سنگر فرهنگی هنری کشور بسیار قابل توجه و درخور سپاس باشد. ارائه‌ی تصویری صحیح از ایران و مسلمانان و به ویژه فرهنگ تشیع می‌تواند برای مخاطب جهانی بسیار قابل تامل و تفکر باشد.

فیلم به خاطر داشتن دیالوگ، موسیقی، تصویر، رنگ و بسیاری از عناصر دیگر می‌تواند در ارائه و ترمیم چهره‌ی فرهنگ ایرانی و اسلامی نقشی بسزا ایفا کند و به دیگر بیان، اینگونه از آثار نقشه‌های مربوط به ایران هراسی و اسلامی هراسی را نقش بر آب می‌کنند.

ساختار سینمایی کشور با اهتمام و عنایت به ساختن و پرداختن چنین آثاری قطعا می‌توانند در نیل به هدف غایی و نهایی سنگرداران فرهنگ این مرز و بوم بهترین و بیشترین کمک و یاری را داشته باشد.

انتهای پیام/133

نظر شما
پربیننده ها
آخرین اخبار