دفاع‌پرس گزارش می‌دهد؛

روایت درد و رنج بی‌پایان یمنی‌ها/ رؤیای بر باد رفته آل سعود در جنگ یمن

چندین ماه از توافق آتش‌بس بین انصارالله یمن و ائتلاف متجاوز سعودی می‌گذرد، ولی همچنان شاهد نقض روزانه این توافق و کشتار مردم این کشور و بمباران نقاط مختلف این سرزمین و کشتار مردم مظلوم آن از طرف عربستانی هستیم.
کد خبر: ۵۴۴۷۷۴
تاریخ انتشار: ۲۱ شهريور ۱۴۰۱ - ۰۳:۵۲ - 12September 2022

گروه بین‌الملل دفاع‌پرس: با گذشت چندین ماه از امضای توافق آتش‌بس بین انصارالله و کمیته‌های مردمی یمن با ائتلاف متجاوز سعودی همچنان شاهد اقدامات متعدد طرف سعودی در مسیر نقض این توافقی که با میانجیگری سازمان ملل به امضاء رسیده و تا امروز هم چندین نوبت تمدید شده هستیم که این موضوع احتمال شعله‌ور شدن مجدد آتش جنگ را در سرزمین‌های یمن تقویت می‌کند.

کارشکنی ائتلاف سعودی در مسیر توافق آتش بس

بر این اساس اگر به شیب تحولات و رویداد‌هایی که همه روزه در سرزمین یمن و از سوی ائتلاف متجاوز سعودی انجام می‌پذیرد نگاهی داشته باشیم متوجه می‌شویم که ائتلاف متجاوز سعودی با اقدامات و فعالیت‌های منفی و تخریبی خود گویا این توافق آتش‌بس را یک طرف می‌بیند که انصارالله و کمیته‌های مردمی این کشور ملزم به رعایت آن هستند. زیرا از همان زمان امضای توافق آتش‌بس نه‌تنها کشتار مردم یمن و بمباران مواضع نظامیان و غیرنظامیان متوقف نشده و هر روز بر ابعاد مختلف این کشتار‌ها و جنایت‌ها افزوده می‌شود.

نکته مهم دیگر اینکه این چه آتش‌بسی است که ذره‌ای از درد و رنج مردم مظلوم و رنج کشیده یمن را در جریان این جنگ ویرانگر کاهش نداده و یا اساسا نمی‌تواند کاهش بدهد؛ زیرا ائتلاف متجاوز سعودی بی‌توجه به تمامی توافقات صورت گرفته با حمایت و هدایت سازمان ملل همچنان به تخریب زیرساخت‌های حیاتی یمن از طریق بمباران هواپیما‌های جنگنده خود ادامه می‌دهد.

کارشکنی ائتلاف سعودی در مسیر توافق آتش بس

در حقیقت توافق آتش‌بس تا امروز فقط مانع از پاسخ نیرو‌های انصارالله یمن به تجاوزات ائتلاف متجاوز سعودی شده و با توجه به اخباری که همه روزه از یمن و جنگ خون‌بار و خانمان‌سوزی که عربستان سعودی بر این کشور فقیر تحمیل کرده منتشر می‌شود متوجه می‌شویم که هم اکنون با جنگی یک طرفه علیه مردم و زیرساخت‌های این کشور روبرو هستیم.

متاسفانه رفتار‌های ائتلاف سعودی در طول دوره توافق آتش‌بس آنقدر ناامیدکننده بوده که تا امروز هیچ‌کدام از مفاد این توافق از سوی ائتلاف متجاوز سعودی رعایت نشده است. حتی نقض این موارد تا آنجایی گسترش یافته نیرو‌های نظامی عربستان سعودی عملا بار‌ها و بار‌ها اقدام به پیشروی‌های نظامی در مناطق یمن انجام داده‌اند.

کارشکنی ائتلاف سعودی در مسیر توافق آتش بس

از طرف دیگر ائتلاف متجاوز سعودی با جلوگیری از پرواز هواپیما‌های یمن از فرودگاه‌های مختلف این کشور و همچنین توقیف کشتی‌های یمنی که از مبدا بنادر این کشور حرکت می‌کنند در حقیقت مردم این سرزمین را در محاصره کامل قرار داده است. این شرایط ناگوار و اسف‌بار به صورتی شده که هم اکنون میلیون‌ها نفر از مردم یمن به گرسنگی و قحطی روبرو شده و با آن دست به گریبان هستند.

در این میان هرچه زمان می‌گذرد و روبه جلو می‌رویم دامنه و ابعاد نقض آتش‌بس توسط ائتلاف متجاوز سعودی بیشتر و گسترده‌تر نیز می‌شود. اخیرا نیز شاهد هستیم که ائتلاف متجاوز سعودی با استفاده از پهپادهای شناسایی اقدامات اطلاعاتی را علیه مردم یمن و نظامیان این کشور انجام می‌دهد و از این روی بیم آن می‌رود که در آینده‌ای نه‌چندان دور شاهد انجام حملات برنامه‌ریزی شده و هدفمند به مراکز نظامی و یا اماکن استقرار فرماندهان جنبش انصارالله باشیم.

کارشکنی ائتلاف سعودی در مسیر توافق آتش بس

نکته مهم دیگری که باید به آن توجه کرده و آن بیش از پیش مورد بحث و بررسی قرا بگیرد افزایش تمرکز ائتلاف سعودی و حملات آن بر روی شهر صنعا است. بر این اساس تا امروز شاهد افزایش میزان حملات عربستان سعودی به این شهر هستیم به صورتی که اگر به لحاظ آمار این رویداد‌ها را بررسی کنیم با افزایش معنادار حملات ائتلاف سعودی به صنعاء مواجه می‌شویم.

موضوع دیگری که پیرامون تحولات یمن دارای اهمیت و ارزش بالایی است کارشکنی‌های ائتلاف متجاوز سعودی به خصوص عربستان سعودی در مسیر حفظ و حتی گسترش روند آتش‌بس است. زیرا اگر این کشور قصد همکاری در جهت پیشرفت در آتش‌بس را داشته باشد باید مواردی، چون رفع محاصره هوایی و دریایی یمن، توقف درگیری‌ها و بمباران‌های روزانه یمن و حتی تسهیل و همکاری در روند پرداخت حقوق کارمندان را با حسن نیت رعایت کند تا با تثبیت اوضاع نامناسب و متلاطم امروز یمن در جهت رشد و گسترش صلح و ثبات در این کشور و همچنین در منطقه گام‌های عملی و اوصلی را بردارد.

کارشکنی ائتلاف سعودی در مسیر توافق آتش بس

در پایان باید گفت بعد از اینکه ائتلاف متجاوز سعودی و در رأس آن عربستان سعودی با حمایت آمریکا جنگی هشت ساله و ویرانگر را با هدف بازگرداندن «منصور هادی» رئیس جمهوری مستعفی و فراری این کشور به یمن تحمیل کرد که تا امروز با وجود هزاران کشته و زخمی و تخریب کامل اماکن و زیرساخت‌های این کشور به هیچ یک از اهداف و برنامه‌های خود دست پیدا نکرده و اکنون برای فرار از شکست و تحمل ضربات دردناک انصارالله تن به توافق آتش‌بس داده است؛ اما با توجه به ماهیت متجاوز خود همین آتش‌بس نصفه و نیمه را هم رعایت نمی‌کند و اگر وضعیت به همین صورت ادامه داشته باشد باید منتظر واکنش‌های عملی انصارالله و کمیته‌های مردمی یمن باشد.

انتهای پیام/ ۱۳۴

نظر شما
پربیننده ها
آخرین اخبار