رئیس بنیاد شهید و امور ایثارگران:

حل مشکل مسکن و اشتغال ایثارگران در دستور کار بنیاد شهید قرار دارد

قاضی‌زاده هاشمی در برنامه زنده تلویزیونی «شب‌های اترک» شبکه استانی اترک خراسان شمالی حضور یافت و به سؤالات ایثارگران این استان پاسخ داد.
کد خبر: ۵۴۴۷۷۵
تاریخ انتشار: ۱۷ شهريور ۱۴۰۱ - ۲۲:۲۲ - 08September 2022

حضور قاضی‌زاده هاشمی در برنامه تلویزیونی «شب‌های اترک» /بنیاد شهید و امور ایثارگران تخصیص خودرو به ایثارگران مشمول را پیگیری می‌کند/حل مشکل مسکن و اشتغال ایثارگران در دستور کار بنیاد قرار داردبه گزارش گروه حماسه و جهاد دفاع‌پرس، «سید امیرحسین قاضی‌زاده هاشمی» رئیس بنیاد شهید و امور ایثارگران شامگاه چهارشنبه (۱۶ شهریور) در برنامه زنده تلویزیونی «شب‌های اترک» شبکه استانی اترک خراسان شمالی حضور یافت و به سؤالات ایثارگران این استان پاسخ داد.

وی در این برنامه تلویزیونی ضمن گرامیداشت یاد و خاطره شهدا و امام شهدا (ره) اظهار داشت: در ایام سالگرد حادثه خونین ۱۷ شهریور و مبارزات ملت ایران علیه رژیم ستم‌شاهی هستیم و آرزوی علو درجات برای شهدای این حادثه داریم. تاریخ را نباید فراموش کرد، زیرا این انقلاب علیه استبداد شکل گرفته است و اگر نسل امروز تاریخ را خوب بشناسد مجبور به تکرار آن نخواهد شد. اگر ملتی از گذشته تجربه و درس نگیرد آن اتفاقات تکرار خواهد شد.

قاضی‌زاده هاشمی با اشاره به اهداف سفر به استان خراسان شمالی خاطرنشان کرد: در سفر‌های استانی از نزدیک در جریان مشکلات خانواده شهدا قرار خواهیم گرفت و عملکرد بنیاد شهید و امور ایثارگران استان را در زمینه‌های مختلف مورد بررسی قرار خواهیم داد. در سفر به استان خراسان شمالی پروژه عمرانی افتتاح خواهد شد. در یادواره «روستای خرق» شرکت خواهم کرد و زیارت گلزار مطهر شهدا و دیدار با خانواده‌های معظم شهدا، جانبازان و ایثارگران برخی از برنامه‌های سفر به این استان است.

رئیس بنیاد شهید و امور ایثارگران با اشاره به تشکیل بنیاد شهید در سال ۱۳۵۸ و پیش از آغاز سال‌های دفاع مقدس به فرمان امام (ره) گفت: بنیاد از ابتدا برای رسیدگی به خانواده شهدای ترور تأسیس شد و بعد‌ها شهدای سال‌های دفاع مقدس، شهدای مدافع حرم و شهدای سلامت نیز به آن افزوده شدند. بنیاد وظیفه قانونی دارد که باید بازخوانی شود. کارکرد اصلی بنیاد فرهنگی و ترویج فرهنگ ایثار و شهادت و حفظ کرامت خانواده‌های معظم شهدا و ایثارگران است و اینکه چقدر این هدف شکل گرفته است باید مورد بررسی قرار بگیرد و اگر اختلال رویکردی در بنیاد بوده است به دنبال اصلاح آن هستیم.

قاضی‌زاده هاشمی در خصوص وضعیت مسکن ایثارگران گفت: مسکن و اشتغال نیاز‌های عمومی جامعه است و دولت به دنبال تأمین مسکن و کاهش نرخ بیکاری است. بنیاد شهید و امور ایثارگران نیز کارگروه ویژه‌ای در این زمینه دارد و به دنبال پیگیری مطالبات قانونی ایثارگران است. برخی ایثارگران مشمول دریافت زمین هستند و پیگیری می‌کنیم که این اتفاق رخ دهد. تعدادی از ایثارگران فاقد مسکن هستند و در طرح جهش ملی مسکن دولت موظف است که اگر پروژه‌ای باشد، پنج درصد سهمیه مسکن را به ایثارگران اختصاص دهد. برای برخی از ایثارگران نیز برنامه‌های خاصی توسط قرارگاه امام حسن مجتبی (ع) و قرارگاه خاتم‌الانبیا (ص) در نظر گرفته شده است و بنیاد پیگیری می‌کند که این گروه از ایثارگران هم صاحب مسکن شوند.

معاون رئیس جمهور در مورد پروژه‌های آماده افتتاح، گفت: از سال ۱۳۸۵ برخی از پروژه‌های عمرانی به پایان نرسیده است از جمله مراکز جامع فرهنگی، ورزشی و توانبخشی که تنها چهار مرکز فعال بود و مراکز فعال هم‌اکنون به ۲۸ مرکز رسیده است که شاهد افتتاح یکی از این مراکز در بجنورد مرکز استان خراسان شمالی خواهیم بود.

رئیس بنیاد شهید و امور ایثارگران گفت: جامعه هدف بنیاد مشخص و شامل والدین شهدا، همسران و فرزندان شهدا، جانبازان و آزادگان و خانواده‌های آنان است و وظیفه ما رسیدگی به آن‌ها است و در همه کشور یک نوع ساز و کار را دنبال می‌کنیم و بین هیچ استانی تفاوتی وجود ندارد.

دکتر قاضی‌زاده هاشمی در پاسخ به سؤالی در مورد رزمندگان گفت: بنیاد شهید و امور ایثارگران مطابق قانون متولی امور خانواده‌های شهدا، جانبازان و آزادگان است و متولی امور رزمندگان نیست. بیش از پنج میلیون رزمنده در کشور ما وجود دارد که متولی امور این عزیزان سازمان رزمندگان در ستاد کل نیرو‌های مسلح است.

معاون رئیس جمهور در مورد تبدیل وضعیت فرزندان ایثارگران گفت: تاکنون ۹۰ هزار نفر از فرزندان ایثارگران تبدیل وضعیت شده‌اند و اجرای این قانون ادامه دارد. در بسیاری از دستگاه‌های دولتی و وابسته به دولت فرزندان ایثارگران تبدیل وضعیت شده‌اند. برخی نهاد‌ها که حاکمیتی؛ اما دولتی نیستند این قانون را اجرا نکرده‌اند و به دنبال حل و فصل این موضوع هستیم.

رئیس بنیاد شهید و امور ایثارگران در مورد عدم ارائه تسهیلات به خواهران و برادران شهدا گفت: قانونی برای تسهیلات به خواهران و برادران شهدا وضع نشده است.

وی در رابطه با کمک معیشت به ایثارگران نیز گفت: توزیع نامناسبی در مورد کمک معیشت ایثارگران فاقد شغل و درآمد وجود داشت و تدبیری اتخاذ شد که کمک معیشت افرادی که مطابق قانون مستحق دریافت کمک معیشت نبودند حذف شده و افرادی که مطابق قانون باید این کمک معیشت را دریافت کنند به تدریج به این فهرست اضافه شوند.

قاضی‌زاده هاشمی در مورد وضعیت بیمه ایثارگران گفت: طبق قانون موظف هستیم که ۱۰۰ درصد هزینه بیمه ایثارگران را پرداخت کنیم. بیمه شامل پایه و تکمیلی است و برخی ایثارگران دارای بیمه تأمین اجتماعی و یا بیمه سلامت هستند. در مورد بیمه تکمیلی هر سال مناقصه برگزار می‌شود که در سال جاری بیمه دی انتخاب شد، اما به دلیل عدم پرداخت به موقع حق بیمه شرمنده ایثارگران شدیم. اخیراً مقداری منابع مالی تزریق شد و سازمان برنامه و بودجه باید اعتبار درمان ایثارگران را به موقع تخصیص دهد.

وی با اشاره به دیگر برنامه‌های بنیاد در حوزه درمان ایثارگران گفت: ما برنامه‌های پایش سلامت برای گروه جانبازان شیمیایی و نخاعی داریم و به آن‌ها خدمات ارائه می‌دهیم که در این دوره یک ساله ارتقا پیدا کرده است. سعی کردیم که نیاز اعزام به خارج با حضور جراحان متخصص به داخل کشور کاهش پیدا کند و اخیراً تیم جراحی از آلمان برای جراحی بیماری صرع به ایران سفر کردند.

رئیس بنیاد شهید و امور ایثارگران درباره حمایت از ساخت فیلم‌های فاخر در خصوص شهدا عنوان کرد: تعهدی ایجاد کردیم که اگر در هر استانی فیلم و سریال ویژه شهدا ساخته شود به میزان ۳۰ درصد هزینه مورد حمایت بنیاد قرار گیرد. به عنوان نمونه در مورد شهید «مرحمت بالازاده» در اردبیل انیمیشن خوبی با حمایت بنیاد ساخته شد. در طول یک سال گذشته ۱۰ تفاهم‌نامه برای ساخت فیلم و سریال نوشته شده است و ۲ فیلم به مرحله پیش‌تولید رسیده است.

وی افزود: اخیراً از سازندگان سریال «راز ناتمام» در مورد شهیدان رجایی و باهنر تجلیل شد. اگر در هر استان از یک چهره برجسته فیلم درجه یکی ساخته شود توسط بنیاد شهید و امور ایثارگران حمایت می‌شود. این فیلم‌ها باید فاخر باشند و فیلم ضعیف مطابق نظر کارشناسی نهاد‌های مرتبط پذیرفته نیست در جلسه شورای ترویج و توسعه فرهنگ ایثار و شهادت استان نیز این موضوع را عنوان کردیم که اگر هر سال یک فیلم تهیه شود موجی در کشور رخ خواهد داد و اتفاق بزرگی است.

دکتر قاضی‌زاده هاشمی در مورد ارائه خدمات به جانبازان زیر ۲۵ درصد، گفت: ما جانبازان زیر ۲۵ درصد را فراموش نکرده‌ایم و خدمات مختلف در حوزه درمانی، مسکن و اشتغال دریافت می‌کنند. تلاش می‌کنیم ارائه خدمات قانونی که برای برخی از این عزیزان باقیمانده در این دوره چهار ساله انجام شود. خدمات عمومی و خدمات درمانی به همه جانبازان داده می‌شود و خدماتی مانند وام مسکن، اشتغال و سهمیه کنکور به همه این جانبازان تعلق می‌گیرد.

معاون رئیس جمهور در مورد وضعیت تخصیص خودرو به ایثارگران گفت: ما به دنبال تعیین تکلیف وضعیت تخصیص خودرو به ایثارگران هستیم و در سال‌های قبل این قانون به نتیجه نرسیده است و سعی می‌کنیم با کمک دولت و مجلس آنچه در قانون در مورد خودروی ایثارگران آمده اجرایی شود و با اصلاح قانون از سال بعد این موضوع حل و فصل شود.

دکتر قاضی‌زاده هاشمی با اشاره به استمرار سفر‌های استانی برای پیگیری وضعیت خانواده‌های ایثارگران گفت: برنامه دولت حضور در میان مردم است و این برنامه را دنبال خواهیم کرد. بجنورد در چند سال اخیر رشد و توسعه خوبی پیدا کرده است و شهر شادابی است. امیدوار هستیم که با کمک دولت و مجلس از ظرفیت‌های استان و منابع طبیعی آن استفاده شود و اولویت و دغدغه ما هم در این استان حل و فصل مشکلات ایثارگران است.

انتهای پیام/ 118

نظر شما
پربیننده ها
آخرین اخبار