برای شرکت در نشست شانگهای؛

حجت‌الاسلام رئیسی چهارشنبه عازم سمرقند می‌شود

رئیس‌جمهور به دعوت رسمی همتای ازبکستانی خود در صدر هیأتی بلندپایه از مقامات سیاسی و اقتصادی، به منظور دیدار رسمی دوجانبه و نیز شرکت در بیست و دومین اجلاس سران سازمان همکاری شانگهای، به شهر تاریخی سمرقند سفر می‌کند.
کد خبر: ۵۴۴۹۳۵
تاریخ انتشار: ۲۱ شهريور ۱۴۰۱ - ۱۳:۴۸ - 12September 2022

حجت‌الاسلام رئیسی چهارشنیه عازم سمرقند می‌شودبه گزارش گروه اخبار داخلی دفاع‌پرس، حجت‌الاسلام و المسلمین «سید ابراهیم رئیسی» رئیس‌جمهور به دعوت رسمی همتای ازبکستانی خود در صدر هیأتی بلندپایه از مقامات سیاسی و اقتصادی، به منظور دیدار رسمی دوجانبه و نیز شرکت در بیست و دومین اجلاس سران سازمان همکاری شانگهای، به شهر تاریخی سمرقند سفر می‌کند.

حجت‌الاسلام رئیسی در این سفر پس از استقبال رسمی از سوی رئیس جمهور ازبکستان، ملاقاتی خصوصی با شوکت میرضیایف همتای ازبکستانی خود خواهد داشت و مقامات دو کشور در حضور روسای جمهور چند سند همکاری امضا خواهند کرد.

رئیس جمهور همچنین با حضور و سخنرانی در بیست و دومین اجلاس سران کشور‌های عضو سازمان همکاری شانگ‌های که در روز‌های پنجشنبه و جمعه - ۲۴ و ۲۵ شهریور - در سمرقند برگزار خواهد شد، با سران کشور‌های شرکت کننده در این اجلاس نیز دیدار و گفتگو خواهد کرد.

سران ۱۵ کشور عضو سازمان همکاری شانگ‌های (SCO) در اجلاس آتی این نهاد اقتصادی شرکت می‌کنند که تاکنون علاوه رییس جمهوری ایران، حضور روسای جمهور چین و روسیه نیز در این اجلاس قطعی شده است.

ژانگ مینگ دبیر کل سازمان همکاری شانگ‌های بیستم شهریور ماه اعلام کرد که سران کشور‌های عضو در این اجلاس یادداشت تعهدات طرف ایرانی در رابطه با پیوستن به این سازمان را امضا خواهند کرد و پس از آن ایران به تعهدات مربوطه عمل کرده و روند دستیابی کامل به این سازمان را تکمیل خواهد کرد.

در نشست سال گذشته سران سازمان همکاری شانگ‌های در شهر دوشنبه تاجیکستان که با حضور رییس جمهور کشورمان برگزار شد، اعضای این نهاد تصمیم گرفتند که روند پذیرش ایران به عضویت کامل سازمان را آغاز کنند.

صدیر جباراُف رئیس جمهوری قرقیزستان ماه جاری پیش نویس تفاهم نامه تعهدات ایران به منظور دستیابی به وضعیت عضویت در سازمان همکاری شانگ‌های را امضا کرد. در پیش نویس این سند آمده است که ایران متعهد می‌شود به همه معاهدات و اسناد بین المللی که در چارچوب سازمان همکاری شانگ‌های مصوب شده، پایبند باشد.

ایران همچنین متعهد می‌شود از تاریخ دریافت اطلاعیه دبیرخانه سازمان همکاری شانگهای، حداکثر تا ۱ دسامبر ۲۰۲۲ به منشور، کنوانسیون مبارزه با تروریسم، جدایی طلبی و افراط گرایی شانگ‌های مورخ ۱۵ ژوئن ۲۰۰۱ و پروتکل‌های آن ملحق شود.

پذیرش عضویت دائم ایران در سازمان همکاری شانگ‌های یکی از مهمترین اتفاقات در عرصه روابط خارجی ایران محسوب می‌شود. ایران سال‌ها عضو ناظر این سازمان منطقه‌ای بود و با پذیرش عضویت دائم ایران از سوی اعضای آن سیاست خارجی از ظرفیت‌ها و امکانات جدیدی بهره مند می‌شود.

سازمان همکاری شانگ‌های (SCO) در ۱۵ ژوئن ۲۰۰۱ در شانگ‌های (PRC) توسط قزاقستان، چین، قرقیزستان، روسیه، تاجیکستان و ازبکستان تاسیس شد.

هشت کشور هند، جمهوری قزاقستان، جمهوری خلق چین، قرقیزستان، پاکستان، فدراسیون روسیه، تاجیکستان و ازبکستان عضو سازمان همکاری شانگ‌های هستند.

چهار کشور افغانستان، بلاروس، جمهوری اسلامی ایران و مغولستان در سازمان همکاری شانگ‌های دارای وضعیت ناظر و شش کشور شامل جمهوری آذربایجان، جمهوری ارمنستان، پادشاهی کامبوج، جمهوری دموکراتیک فدرال نپال، جمهوری ترکیه و جمهوری دموکراتیک سوسیالیستی سریلانکا شرکای گفت و گوی سازمان همکاری شانگ‌های هستند.

انتهای پیام/۳۷۱

نظر شما
پربیننده ها
آخرین اخبار