مشاور استاندار آذربایجان شرقی در امور روحانیت در گفت‌وگو با دفاع‌پرس:

راهپیمایی اربعین ریشه در تاریخ اسلام و سنت اهل بیت (ع) دارد

حجت‌الاسلام «عباسی ولایی» گفت: راهپیمایی اربعین در وسعت کنونی آن که میلیون‌ها نفر را به صحنه می‌کشاند، تازگی دارد اما نفس عمل اتفاق تازه‌ای نیست و مبدع آن، خاندان حضرت رسول (س) به‌ویژه حضرت زینب (س) و امام سجاد (ع) و همچنین اصحاب عظیم‌الشأن پیامبر (ص) مثل جابر بن عبدالله انصاری است.
کد خبر: ۵۴۵۲۰۷
تاریخ انتشار: ۲۲ شهريور ۱۴۰۱ - ۱۸:۲۰ - 13September 2022

حجت‌الاسلام و المسلمین «ابوالفضل عباسی ولایی» مشاور استاندار آذربایجان شرقی در امور روحانیت، در گفت‌وگو با خبرنگار دفاع‌پرس در تبریز درباره اهمیت اربعین حسینی، اظهار داشت: از دیدگاه ائمه اطهار (ع) قیام حضرت اباعبدالله الحسین (ع) در داخل سه دایره تودرتو جای می‌گیرد؛ مرکزیت آن شهادت است که حضرت سیدالشهدا (ع) و یاران باوفادار ایشان به آن نائل شدند.

حجت‌الاسلام عباسی ولایی گفت: شهادت برگرفته از واژه شهود است و مرحله‌ای است در آن که هیچ ابهامی در وصول به حق وجود ندارد. دایره دوم و بزرگ‌تر، بحث اسارت اهل بیت (ع) است که مکمل شهادت بوده و باعث شد انتشار و جهانی شدن واقعه عاشورا، به دست همین خاندان شریف صورت پذیرد و بنی امیه کاملا رسوا شود.

وی افزود: مشیت الهی نیز بر این بود که برای حفظ نسل امامت، این رسالت توسط حضرت زینب (س) انجام شود. لذا حضرت زینب (س) مانع از فراموشی واقعه عاشورا شد و آن را به یک جریان بزرگ در طول تاریخ تبدیل کرد.

مشاور استاندار آذربایجان شرقی در امور روحانیت ادامه داد: شهادت با محوریت حضرت امام حسین (ع) و اسارت برعهده خاندان ایشان خصوصا حضرت زینب (س) بود اما دایره‌ای بزرگ‌تر از این دو به نام «اربعین» وجود دارد. اربعین بازگشت خلایق و به‌ویژه مسلمانان به نهضت و مکتب حضرت اباعبدالله (ع) است.

حجت‌الاسلام «عباسی ولایی» تاکید کرد: بنا به تعبیر حضرت امام حسن عسکری (ع)، زیارت اربعین یکی از پنج نشانه شیعه و بلکه هر انسان حق‌طلب است. موضوع راهپیمایی اربعین حتی بنا به اذعان رسانه‌های خارجی، تبدیل به عظیم‌ترین تجمع بشری شده و تاکنون چنین اجتماع بزرگی که نه برای یک مدت زمان محدود بلکه در طول چند روز جریان داشته باشد، به وجود نیامده است.

وی ادامه داد: حضرت امام خمینی (ره) فرموده‌اند «تکلیف همه ما را حضرت اباعبدالله (ع) روشن کرده است». در نگاهی عمیق‌تر به این کلام امام راحل می‌توان گفت حضرت سیدالشهداء حتی تکلیف ائمه اطهار (ع) پس از خود را نیز مشخص کرده است. یعنی نهضت عاشورا به نقطه عطفی در تاریخ تبدیل شده که ماقبل و مابعد از خود را جدا و تمایز ساخته است. پس از عاشورا، تنها راه انحصاری رسیدن به حق، راه امام حسین (ع) است.

مشاور استاندار آذربایجان شرقی در امور روحانیت تاکید کرد: اهل ولایت باید متوجه باشد که هیچ چیز دیگری نباید عاشورا را تحت‌الشعاع خود قرار دهد و اولین پاسداشت شأن عاشورا، توسط خود اهل بیت (ع) صورت گرفته است و همه آنان ما را به عاشورا ارجاع داده‌اند.

حجت‌الاسلام «عباسی ولایی» افزود: اربعین بازگشت جهانی بشریت به دروس، پیام‌ها و آیین‌های عاشوراست چراکه عاشورا مکتبی است که در آن همه چیز اعم از اخلاق، عرفان، احکام، آزاد منشی، سبک زندگی و ... وجود دارد.

وی درباره قدمت راهپیمایی اربعین در تاریخ اسلام گفت: راهپیمایی اربعین در وسعت کنونی آن که میلیون‌ها نفر را به صحنه می‌کشاند، تازگی دارد اما نفس عمل اتفاق تازه‌ای نیست و مبدع آن، خاندان حضرت رسول (س) به‌ویژه حضرت زینب (س) و امام سجاد (ع) و همچنین اصحاب عظیم‌الشأن پیامبر (ص) مثل جابر بن عبدالله انصاری است.

مشاور استاندار آذربایجان شرقی در امور روحانیت ادامه داد: دلایل محکمی وجود دارد که نشان می‌دهد اولین گرامیداشت اربعین در همان سال وقوع عاشورا انجام شده است. در طول تاریخ اسلام نیز علمای فاضل همواره راهپیمایی اربعین انجام داده‌اند اما همانند ایام فاطمیه، ابتدائا بیش‌تر در بین علما رایج بود و با گذر زمان در بین عموم مردم هم نهادینه شد.

وی افزود: عزاداری‌های ماه محرم نیز از روز اول به وسعت کنونی نبود و اتفاقا همین مسئله، نشانگر عظمت و عمق تأثیرگذاری عاشوراست که سال به سال شکوهمندتر و گسترده‌تر می‌شود.

حجت‌الاسلام «عباسی ولایی» تاکید کرد: این کلام امام حسن عسکری (ع) که یکی از نشانه‌های هویتی شیعه را زیارت اربعین دانسته‌اند، گویای این است که خود ائمه اطهار (ع) نیز در آن دوران به مسئله اربعین و اعمال آن توجه ویژه داشتند.

وی با اشاره به ممانعت‌های حاکمان ظالم در طول تاریخ برای جلوگیری از انجام اعمال اربعین و زیارت حرم امام حسین (ع) گفت: همه حکام جائر عاشورا را خطری برای ستمگری خود می‌دانستند اما این از عظمت عاشوراست که با عنایت خداوند متعال، روز به روز عالم‌گیر و جهانی می‌شود.

انتهای پیام/ 

نظر شما
پربیننده ها
آخرین اخبار