پیشکسوت دفاع مقدس مطرح کرد؛

«خودباوری» و «تکلیف‌مداری» مهمترین دستاوردهای دفاع مقدس

«جهانگیر فیض‌آبادی» گفت: ایران در دوران دفاع مقدس به صورت مستقیم و غیرمستقیم با ۸۶ کشور درگیر بود و همین مطلب باوری را به وجود آورد که می‌توان با تبعیت از ولایت جلوی آمریکا و اسرائیل ایستاد.
کد خبر: ۵۴۵۸۴۸
تاریخ انتشار: ۰۵ مهر ۱۴۰۱ - ۰۵:۴۵ - 27September 2022

«حمید جهانگیر فیض‌آبادی» پیشکسوت و راوی دفاع مقدس در گفت‌وگو با خبرنگار دفاع‌پرس در مشهد در تشریح دستاوردهای دوران دفاع مقدس اظهار داشت: تشریح دستاوردهای این حماسه عظیم مفصل و طولانی است اما به اعتقاد من به طور اختصار خودباوری و تکلیف‌مداری مهمترین دستاوردهای دفاع مقدس هستند.

وی گفت: خودباوری یعنی اینکه امام خمینی (ره) به خود و سخنانش و همچنین به مردم باور داشتند. این روحیه از همان شروع جنگ تحمیلی، در جامعه نهادینه شد در حالیکه عده‌ای در همان ابتدا نسبت به دفاع از ایران اسلامی شانه خالی کرده بودند.

جهانگیر فیض‌آبادی ادامه داد: در دوران دفاع مقدس ایران به صورت مستقیم و غیرمستقیم با ۸۶ کشور درگیر بود و همین مطلب خود یک باوری را به وجود آورد که می‌توان جلوی آمریکا و اسرائیل و سایر قدرت‌های زورگو ایستاد.

پیشکسوت دفاع مقدس با بیان اینکه امام خمینی (ره)  این روحیه را نه تنها در دوران هشت سال دفاع مقدس بلکه عقب‌تر از آن؛ یعنی از خرداد سال ۱۳۴۲ داشته است، یادآور شد: بسیاری از دلسوزان آن زمان از هیمنه شاهنشاهی رژیم پهلوی ترس داشته و از امام خمینی (ره) می‌خواستند که جلوی این قدرت نایستد اما ایشان در پاسخ فرمودند که تکلیف ما را سیدالشهداء (ع) مشخص کرده است. همین روحیه بود که انقلاب اسلامی را از یک طرف و جنگ هشت ساله را از طرف دیگر به پیروزی رساند.

این راوی دفاع مقدس در تشریح تکلیف‌مداری ابراز داشت: در بحث تکلیف الگوی امام خمینی (ره)، حضرت سیدالشهداء (ع) بودند و ایشان در این باره فرموده بود: «ما هم مثل امام حسین (ع) تکلیفی داریم که باید به آن عمل کنیم.» به طوری که وقتی دولت وقت عراق ایشان را بعد از ۱۵ سال از نجف بیرون کرد و ایشان به سمت کشور کویت رفتند و آن کشور هم امام خمینی (ره) را راه نداد، ایشان فرمودند: «من باید به تکیف خود عمل کنم و اگر هم کشوری من را نپذیرد یک کشتی اجاره می‌کنم و در وسط آب‌های آزاد به نهضت خود ادامه می‌دهم.»

وی در ادامه بیان کرد: همین روحیه تکلیف‌گرایی امام خمینی (ره) در دوران هشت سال دفاع مقدس نیز بین رزمندگان نهادینه شد به طوری که در آن ایام از سوی ایشان در یکی از برهه‌ها به رزمندگان پیام رسید که تکلیف شما این است که امروز تنگه چذابه را حفظ کنید. چون امام خمینی (ره) ایستادگی در این منطقه را تکلیف دانسته بودند، رزمندگان در آن منطقه مقاومت کردند. مشابه همین موضوع درباره شکست حصر آبادان و حفظ جزایر مجنون شاهد بودیم.

فیض‌آبادی در پایان با اشاره به اینکه خودباوری و تکلیف‌گرایی الان هم هست و باید مردم را متوجه این دو نکته کرد، ابراز داشت: دیروز امام خمینی (ره) تکلیف را برای آحاد مردم مسئولان مشخص می‌کردند و امروز هم رهبر معظم انقلاب اسلامی، این کار را انجام می‌دهند. هرکجا به توصیه‌های ایشان عمل شد موفق بودیم و هرکجا که از این توصیه‌ها فاصله گرفتیم دچار مشکل شدیم.

انتهای پیام/

نظر شما
پربیننده ها