رئیس سازمان حفاظت اطلاعات سپاه:

دشمن با جنگ روایت‌ها و عملیات روانی در صدد تصرف افکار عمومی ما است

سردار خادمی گفت: دشمن در موضوع ایده محوری چهار راهکار جنگ شناختی، جنگ روایت‌ها، قلب واقعیت‌ها و جنگ عملیات روانی را انتخاب کرده و با این چند پارامتر در صدد تصرف افکار عمومی ما است.
کد خبر: ۵۴۶۳۱۵
تاریخ انتشار: ۲۹ شهريور ۱۴۰۱ - ۱۵:۵۲ - 20September 2022

دشمن با جنگ روایت‌ها و عملیات روانی در صدد تصرف افکار عمومی ما است/ تلاش دشمن برای  تضعیف اعتقادات مردمبه گزارش گروه دفاعی امنیتی دفاع‌پرس، سردار سرتیپ پاسدار «مجید خادمی» رئیس سازمان حفاظت اطلاعات سپاه پاسداران انقلاب اسلامی در جمع اساتید بسیجی اظهار داشت: در تولید علم و آزاد اندیشی دینی و بالا بردن توان علمی و فرهنگی، هم مجموعه خود بسیج اساتید و هم سایر اساتید و دانشجویان در سراسرکشور به عنوان حلقه واسط در دفاع از دستاورد‌های انقلاب اسلامی هستند.

سردار خادمی در ادامه ضمن تاکید بر امنیت به‌عنوان یکی از ابعاد قدرت ملی و نقش نخبگان و اساتید به عنوان حلقه واسط دانشگاه، نظام و مردم در موضوع تولید علم و تولید امنیت به‌ویژه چالش علم و فناوری و تاثیر آن در مقوله امنیت مسائلی را بیان کرده و گفت: اهمیت علم بر هیچ‌کسی پوشیده نیست. اساساً علم قدرت‌آفرین است و فاصله گرفتن از آن یعنی از دست دادن قدرت و قرار گرفتن تحت سلطه صاحبان علم و قدرت. اکثر چالش‌هایی که اکنون پیش روی ماست در ابعاد مختلف قدرت ملی از جمله مقوله امنیت، ناشی از فاصله علمی ما با برخی کشورهاست.

وی در ادامه راهکار‌های تحقق امنیت مردم‌پایه و نقش بسیج اساتید در آن را بیان کرده و به موضوع امنیت مردم‌پایه از دیدگاه مکتب شهید سلیمانی پرداخت و گفت: نگاه شهید سلیمانی در بعد امنیت مردم‌پایه برگرفته از دیدگاه‌های حضرت امام راحل و مقام معظم رهبری بود که هر دو بزرگوار اساساً موضوع امنیت را یک موضوع مرکب و چندبعدی و یک گفتمان مدرن از آن یاد می‌کنند و امنیت را صرفاً در بعد نظامی نمی‌بییند و یا در بعد اقتصادی به تنهایی نمی‌بینند؛ چون در هر جای دنیا که نگاه به این صورت شد و تمرکز روی یکی از مؤلفه‌های قدرت ملی قرار گرفت با شکست مواجه شدند.

رئیس سازمان حفاظت اطلاعات سپاه بر توازن در مؤلفه‌های اصلی امنیت ملی یعنی مولفه‌های سیاسی، امنیتی، نظامی، اقتصادی، فرهنگی تاکید و بیان کرد: در مرجعیت امنیت در اندیشه امام و مقام معظم رهبری و در مکتب شهید سلیمانی که برگرفته از این اندیشه‌هاست، جامعه، نظام و مردم هر یک نقش تعیین‌کننده‌ای داشته‌اند؛ وفاق و همگرایی به عنوان یک موضوع اساسی در بحث امنیت، ولایتمداری به عنوان پیوند مردم و رهبری و از نظر فکری، عقیدتی، عاطفی، انسانی، محبتی، از مسائل اساسی مورد تأکید این بزرگواران بوده است؛ ایشان همواره مردم را به‌عنوان رکن مهم و پایه اصلی می‌دانستند و همین طور بر اقتدار نظامی، دفاعی، اقتصادی، گسترش و تعمیق معارف دینی، جنبش نرم افزای و تولید علم تأکید کردند.

وی امنیت مردم‌پایه را محصول سه موضوع اساسی؛ اعتماد مردم به نظام و رهبری، اعتقاد مردم به اسلام و مبانی دینی و درک صحیح و مشترک مردم و نظام نسبت به دشمن و دشمن‌شناسی دانست و عنوان کرد: انتظار مقام معظم رهبری از بسیج اساتید آن است که در مقوله دشمن و دشمن‌شناسی کار کنید؛ اگر این‌گونه شد، امنیت ما یک امنیت خوب، بومی و خود ترمیم خواهد شد، مانند بحران‌هایی که پشت سر گذاشتیم.

سردار خادمی با بیان اینکه امنیت ما تولیدی خواهد شد و وارداتی نخواهد بود، افزود: مکتب شهید سلیمانی اساساً تولیدکننده امنیت است تا واردکننده امنیت؛ حال باید پرسید که چگونه پایه‌های ارتش جهان اسلام ایجاد شده است؟ از شرق دنیا گرفته تا غرب دنیا در کجاست که شهید سلیمانی را نشناسند؟ در کجاست که آگاهی نسبی از مکتب ایشان نداشته باشند؟ از حزب‌الله در لبنان، از حماس و جهاد اسلامی در فلسطین، از دفاع وطنی در سوریه، از حیدریون و حشد الشعبی در عراق، از زینبیون در پاکستان، فاطمیون در افغانستان، انصارالله در یمن.

وی افزود: شهید قاسم سلیمانی با شهادت خودش مانند یک شیشه‌ای که وقتی شکسته می‌شود، تیزتر می‌شود، برندگی در دست همه آزادی‌خواهان داد و همه مجموعه جبهه مقاومت را توانست از یک توانمندی بالایی برخوردار کند.

سردار خادمی اضافه کرد: نقش بسیج اساتید و نخبگان جامعه به عنوان مرکزی که مقوله ولایت مداری و باور‌های دینی را توسعه داده و هم کسب علم و فناوری کرده و نیز ارتباط با مدیریت امنیتی کشور را حفظ می‌کند، باید حلقه‌ای بین نظام امنیتی، نظام دانشجویی، دانشگاهی و همین‌طور مردم باشد؛ یک انتظار اصلی از شما جریان‌شناسی و دشمن‌شناسی است؛ قطعاًً از مجموعه بسیج اساتید بیش از همه انتظار است که در این مسیر وارد شود؛ همچنین می‌توانند به برطرف کردن چالش‌های علمی کمک کنند.

وی در ادامه بیان کرد: یکی دیگر از انتظارات جهاد تبیین است؛ اینکه چگونه می‌خواهیم به مقوله جهاد تبیین که مورد انتظار حضرت آقا است، جامه عمل بپوشانیم؟ با چه نگاه و اطلاعاتی؟ از چه مسیری و چگونه می‌خواهیم مخاطب را همراه خودمان کنیم، مهم است.

رئیس سازمان حفاظت اطلاعات سپاه در مقوله دشمن‌شناسی بیان کرد: وقتی می‌گوییم دشمن، ما محوریت دشمن را روی آمریکا و بعضی از نوچه هایش مانند رژیم صهیونیستی در سطح منطقه و مابقی که دنباله‌روی آن‌ها هستند و آن هم نه مردم بلکه سران کشور‌ها و خیانتی که دارند مرتکب می‌شوند و فعلاً برای چند صباحی ممکن است، عَلم مخالفت با ما را بردارند.

وی یک اختلاف مبنایی ما با دشمن را اختلاف در جهان بینی و ایدئولوژی مطرح کرد و از اصل پایداری، اصل مشارکت و قدرت‌های بزرگ نرم‌افزای و سخت‌افزاری که خداوند در اختیار ما قرار داده سخن گفت.

سردار خادمی همچنین برخی چالش‌های علمی پیش روی حفاظت اطلاعات را برشمرد و بر لزوم تقویت توان بومی، توان علمی و آزمایشگاهی تأکید کرد.

وی سپس درباره ایده محوری و نرم‌افزاری و ترکیب آن با جهاد تبیین عنوان کرد: ما امروز ایده داریم و یک قدرتی در دنیا هستیم و دنیا الان از این جهت روی ما تمرکز کرده است، لذا باید خلأهای علمی را پر کنیم؛ چون راهبرد دشمن این است که نگذارد ما تکنولوژی‌محور شویم؛ باید موانع را برداریم و بدانیم رفع مشکلات همت بزرگی می‌طلبد.

رئیس سازمان حفاظت اطلاعات سپاه افزود: دشمن در موضوع ایده محوری چهار راهکار جنگ شناختی، جنگ روایت‌ها، قلب واقعیت‌ها و جنگ عملیات روانی را انتخاب کرده است؛ براین اساس شما مشاهده می‌کنید با این چند پارامتر در صدد تصرف افکار عمومی ما است. باید این فکر را در اختیار بگیرید رفتار منبعث از افکار حرکت خودش را خواهد کرد؛ این یکی از بحران‌های جدی ما خواهد بود و لذا اگر دشمن موفق شد اولا خروجی این تضعیف باور‌ها و بنیه اعتقادی است و از آن بدتر کاهش اعتماد به نظام و یأس و ناامیدی نسبت به آینده؛ من روی کاهش اعتماد به نظام خیلی تأکید دارم و حتی شاید خیلی مهمتر از آن بخش تضعیف اعتقادی است. بسیج اساتید و نخبگان ما به عنوان حلقه واسط بین نظام و جامعه، بین نظام و دانشگاه می‌تواند اعتماد‌سازی را انجام دهد.

وی تبیین را استخراج حقیقت از دل واقعیت نامید و بیان کرد: ما امروز با وقایع مختلفی روبه‌رو می‌شویم که حقیقتش یک چیز دیگری است این موضوع بسیار مهمی است. بعضی چیز‌ها در واقعیت، رخ می‌دهد و حقیقت آن یک چیز دیگری است. بعضی چیز‌ها مثل عملیات روانی حتی واقعیت هم ندارد، اما یک چیزی درست می‌کنند در معرض افکار عمومی قرار می‌دهند که افکار عمومی ممکن است آن را قبول کند؛ لذا این قسمت موضوع یعنی درک حقیقت از دل واقعیت ها بسیار مهم است.

سردار خادمی در ادامه بر لزوم دشمن‌شناسی و جریان شناسی، استقامت و در عین حال مسلط بودن روی عوامل امیدبخش تأکید کرد.

انتهای پیام/ 231

نظر شما
پربیننده ها
آخرین اخبار