نگاهی به ابعاد نقض حقوق بشر در جامعه آمریکا

مقامات آمریکا در حالی دیگر کشور‌ها را متهم به نقض حقوق بشر می‎‌کنند که آمار‌ها و اطلاعات منتشر شده موارد متعدد نقض حقوق بشر را در این کشور نشان می‎دهد.
کد خبر: ۵۴۸۶۴۳
تاریخ انتشار: ۱۱ مهر ۱۴۰۱ - ۱۸:۴۱ - 03October 2022

نگاهی به ابعاد نقض حقوق بشر در جامعه آمریکا

به گزارش گروه سایر رسانه‌های دفاع‌پرس، وضعیت حقوق بشر در آمریکا، که سوابق بدنامی دارد، در سال ۲۰۲۱ بدتر شد؛ اقدامات سیاسی منجر به افزایش شدید مرگ و میر ناشی از کرونا شد؛ تلفات ناشی از تیراندازی به رکورد جدیدی رسید؛ دموکراسی جعلی حقوق سیاسی مردم را پایمال کرد؛ اجرای خشونت آمیز قانون، زندگی را برای مهاجران و پناهندگان سخت‌تر کرد؛ تبعیض علیه گروه‌های اقلیت قومی تشدید شد و در این میان، اقدامات یکجانبه آمریکا باعث ایجاد بحران‌های انسانی جدید در سراسر جهان شده است.

به گزارش «چاینا دیلی»، آمریکا بالاترین موارد و مرگ و میر ناشی از کرونا را در جهان دارد که در سال ۲۰۲۱ این رقم بسیار بیشتر از آمار سال ۲۰۲۰ است؛ میانگین امید به زندگی ۱.۱۳ سال کاهش یافت که بزرگترین کاهش از زمان جنگ جهانی دوم به شمار می‎رود.

وضعیت امنیت عمومی در آمریکا بدتر شده و جنایات خشونت ‎آمیز همچنان رواج دارد؛ ۶۹۳ تیراندازی جمعی در سال ۲۰۲۱ رخ داد که ۱۰.۱ درصد نسبت به سال ۲۰۲۰ افزایش داشته و بیش از ۴۴ هزار نفر در خشونت‌های مسلحانه کشته شدند.

بیش از ۴۲۰ لایحه با مقرراتی که دسترسی به رای گیری را محدود می‌کند در ۴۹ ایالت این کشور ارائه شده است؛ تنها ۷ درصد از جوانان آمریکایی کشور را به عنوان یک «دموکراسی سالم» می‌دانند، در حالی که اعتماد عمومی به دولت این کشور از سال ۱۹۵۸ تقریبا به پایین‌ترین سطح تاریخی رسیده است.

حدود ۸۱ درصد از بزرگسالان آسیایی آمریکایی بر این عقیده هستند که خشونت علیه جوامع آسیایی‌تبار در این کشور در حال افزایش است؛ جنایات ناشی از نفرت علیه آسیایی‌تبار‌ها در شهر «نیویورک» نسبت به سال ۲۰۲۰ حدود ۳۶۱ درصد افزایش یافته است.

۵۹ درصد از آمریکایی‌ها می‌گویند که گروه‌های اقلیت قومی فرصت‌های شغلی برابری ندارند.

در سال مالی ۲۰۲۱، آمریکا بیش از ۱.۷ میلیون مهاجر از جمله ۴۵ هزار کودک را در مرز جنوبی خود بازداشت کرد؛ اجرای این قانون خشونت‌آمیز جان ۵۵۷ نفر را گرفت که بالاترین رقم از سال ۱۹۹۸ است و نسبت به سال مالی پیش از آن دو برابر شده است.

علاوه بر این حمله هواپیما‌های بدون سرنشین آمریکا در جریان خروج نیرو‌های این کشور از افغانستان در سال ۲۰۲۱، ده عضو یک خانواده افغانستانی از جمله هفت کودک را به کام مرگ کشاند که کوچک‌ترین آن‌ها تنها دو سال داشت.

موضوع مهم دیگر زندان بدنام «گوانتانامو» است؛ با وجود وعده‌ها برای بستن «گوانتانامو»، اما آمریکا همچنان ۳۹ زندانی را در این زندان نگه داشته است.

منبع: میزان

انتهای پیام/ ۹۱۱

نظر شما
پربیننده ها
آخرین اخبار