به مناسبت سالروز شهادت سردار همدانی منتشر شد؛

بینش و آینده‌نگری سیاسی حبیب سپاه/ ماجرای عکس معروف شهید همدانی با رهبر معظم انقلاب

به مناسبت فرارسیدن سالگرد شهادت سردار همدانی که روز ۱۶ مهر ۱۳۹۴ هنگام سازمان‌دهی مدافعان حرم در حومه شهر حلب سوریه به شهادت رسید، مرکز اسناد و تحقیقات دفاع مقدس گزارشی از زندگی وی را منتشر کرد.
کد خبر: ۵۴۹۳۵۴
تاریخ انتشار: ۱۶ مهر ۱۴۰۱ - ۱۴:۰۴ - 08October 2022

به گزارش گروه حماسه و جهاد دفاع‌پرس، سردار «حسین همدانی» ۲۴ آذر ۱۳۲۹ در آبادان چشم به جهان گشود. بعد از فوت پدر، همراه خانواده‌اش به زادگاه پدری خود؛ همدان رفت و دوران ابتدایی را در آن شهر گذراند. سپس تحصیلاتش را در تهران ادامه داد.

او در اوج مبارزات انقلابی به همدان برگشت و به‌ صف مبارزان با رژیم پیوست. سردار همدانی پس از پیروزی انقلاب، جزء اولین کسانی بود که در تشکیل سپاه مهران نقش ویژه داشت. همچنین او همراه با نیرو‌های سپاه همدان برای مقابله با اشرار در کردستان، عازم مهاباد شد و در آنجا نیز نقش‌آفرینی کرد.

علاوه بر این، در آستانه هجوم سراسری ارتش متجاوز عراق در سال ۱۳۵۹، همراه با نیرو‌هایی از سپاه همدان، مأموریت پوشش قسمتی از نوار مرزی قصر شیرین را بر عهده گرفتند و پس از اشغال قصر شیرین، خط پدافندی جبهه قراویز را تشکیل دادند.

در زمستان ۱۳۶۰ که تیپ ۲۷ تأسیس شد، همراه ۲۰ پاسدار از سپاه همدان به فرماندهی «محمود شهبازی» جزء اولین نیرو‌های تشکیل‌ دهنده تیپ ۲۷ بودند.

همچنین در آبان ۱۳۶۱، تیپ مستقلی از سپاه همدان به نام تیپ «انصار الحسین (ع)» به فرماندهی حسین همدانی تشکیل شد.

همدانی در پاییز ۱۳۶۴ نیز تیپ قدس گیلان را تشکیل داد و از خرداد ۱۳۶۶ هم معاونت عملیاتی قرارگاه و سپاه سوم قدس به او سپرده شد و با این سِمَت از اولین فرماندهان حاضر در عملیات مرصاد بود.

وی پس از پایان جنگ، بار دیگر فرماندهی لشکر ۳۲ انصارالحسین (ع) را بر عهده گرفت و در سال‌های ۱۳۷۰ تا ۱۳۷۴ نیز فرماندهی قرارگاه نجف و لشکر ۴ بعثت را بر عهده گرفت.

در سال ۱۳۷۸ جانشین فرمانده نیروی مقاومت بسیج شد و در سال ۱۳۸۰ به‌ عنوان وابسته نظامی به یکی از کشور‌های آفریقایی اعزام شد.

بینش و آینده‌نگری سیاسی حبیب سپاه/ ماجرای عکس معروف شهید همدانی با رهبر معظم انقلاب

حسین همدانی سال ۱۳۸۱ فرماندهی لشکر ۲۷ را بر عهده گرفت و سال ۱۳۸۵ ضمن بر عهده گرفتن مجدد جانشینی سازمان بسیج مستضعفین، به جانشینی قرارگاه ثارالله تهران منصوب شد. در سال ۱۳۸۸ هم مجدداً فرماندهی سپاه محمد رسول‌الله (ص) تهران بزرگ را بر عهده گرفت.

او از سال ۱۳۹۰ فرمانده راهبردی سپاه در کشور سوریه شد و سرانجام پس از سال‌ها انتظار هنگام سازماندهی مدافعان حرم عقیله بنی‌هاشم حضرت زینب (س)، روز ۱۶ مهر ۱۳۹۴ در حومه شهر حلب شربت شهادت را نوشید. [۱]

عکس معروف / ارادت به حضرت آقا [۲]

سردار شهید حاج حسین همدانی ماجرای مربوط به دیدار و گرفتن عکس یادگاری با حضرت آیت‌الله خامنه‌ای (رئیس‌ جمهور وقت) را در جریان سمینار فرماندهان مناطق ۱۱ گانه کشوری سپاه پاسداران که در فروردین ۱۳۶۲ در تهران برگزار شد؛ چنین روایت کرده است:

حرف‌های حضرت آقا که تمام شد، خبردار شدیم ایشان ابراز تمایل کرده‌اند که فرماندهان یگان‌های رزم سپاه برای ادای فریضه ظهر و عصر و صرف نهار میهمانشان باشند.

همه از خوشحالی گویی بال در آورده بودیم. نماز را به ایشان اقتدا کردیم و بعد، ما را به سالنی راهنمایی کردند که در آنجا سفره‌ای روی زمین پهن بود و روی سفره، به تعداد فرمانده یگان‌ها، ظروف حاوی چلو کباب کوبیده با کولا‌های زرد و سیاه چیده بودند.

صبر کردیم تا آقا هم آمدند. ایشان بالای سفره، رو به ما گفتند: بسم‌الله! بعد هم با نشستن آقا، ما هم دور تا دور سفره نشستیم و دست به غذا بردیم. در سمت راست آقا، قاسم سلیمانی نشسته بود و غذا می‌خورد و اگر اشتباه نکرده باشم، همت؛ پایین سفره و به فاصله یک نفر، بغل‌ دست خودم نشسته بود.

بعد از صرف ناهار؛ حضرت آقا ابراز تمایل کردند با فرماندهان یگان‌ها، چند عکس دست جمعی بگیرند. عکاس آمد. عده‌ای دو طرف آقا کیپ تا کیپ ایستادند. عکاس گفت: اینطوری که نمی‌شود؛ خیلی‌ها در کادر نمی‌افتند. تعدادی از شما، باید زیر پای آقا بنشینند.

تا این را گفت، من و همت سریع زیر پای آقا رفتیم و بغل‌ دست هم‌ نشستیم و آقای عکاس، شاتر دوربین را فشرد و حاصل کارش همان عکس معروفی شد که این روز‌ها همه‌ جا آن را می‌بینید.

بینش و آینده‌نگری سیاسی حبیب سپاه/ ماجرای عکس معروف شهید همدانی با رهبر معظم انقلاب

حفظ سرزمین رسول‌الله (ص)

راوی: سردار محمدعلی حق‌بین [۳]

(در جریان عملیات کربلای ۵)، ظاهراً محسن رضایی خطاب به سردار همدانی گفته بود: به هر قیمتی شده باید جزیره بوارین را حفظ کنید. ما روز بعد، عملیات را ادامه خواهیم داد. آنجا سرزمین رسول‌الله (ص) است. خودتان می‌دانید؛ اگر می‌خواهید خالی کنید، خالی کنید.

وقتی آقای اصغری‌خواه برگشت و گردان را مجدداً سر و سامان داد، با آقای همدانی تماس گرفت. آقای همدانی تأکید کرد: بمانید. اصغری‌خواه پشت‌گوشی بی‌سیم پاسخ می‌داد: چشم، چشم، حتماً.

نیرو‌ها جانی تازه گرفتند و تکبیر گفتند. دستور استقرار کامل داده شد. بچه‌ها با فریاد «الله‌ اکبر» به دژ محکمی در برابر دشمن تبدیل شدند.

کندن سنگر‌ها؛ آن‌ هم درست روبه‌رو و در جناحین دشمن شروع شد. این در حالی بود که ما کمتر از ۳۰۰ متر از ناحیه چپ و راست با دشمن فاصله داشتیم و از هر طرف در محاصره دشمن بودیم.

در روز تشییع پیکر سردار شهید حسین همدانی در حسینیه فاطمةالزهرا (س) پادگان ولی عصر (عج) تهران، سردار محسن رضایی در سخنرانی‌اش اشاره کرد که هر وقت همدانی من را می‌دید می‌گفت: من در عملیات کربلای ۵ سرزمین رسول‌الله (ص) را حفظ کردم.

بینش و آینده‌نگری سیاسی حبیب سپاه/ ماجرای عکس معروف شهید همدانی با رهبر معظم انقلاب

بینش و آینده‌نگری سیاسی شهید همدانی [۴]

یکی از ویژگی‌های بارز شهید همدانی بینش و درک بالا و آینده‌نگری سیاسی وی بود به‌ گونه‌ای که ایشان یک ماه قبل از برگزاری انتخابات پرحاشیه دهم ریاست جمهوری در خرداد ۱۳۸۸ که با اعتراضات و اغتشاشات هشت‌ ماهه و دخالت‌های مستقیم و غیر مستقیم دشمنان خارجی نظام روبه‌رو شد؛ پیش‌بینی طرح‌ریزی پروژه‌ای توسط دشمنان انقلاب برای ضربه زدن به‌ نظام در قالب انقلاب مخملی را کرده بود:

سردار حسین همدانی (جانشین فرمانده نیروی مقاومت بسیج)، ۱۳۸۸/۰۲/۱۹ در جمع خبرنگاران گفت: از همان بدو پیروزی انقلاب اسلامی، دشمن از هر حربه‌ای برای ضربه زدن به انقلاب اسلامی استفاده کرد. چون دشمن در آن جبهه‌ها شکست خورد، با استفاده از تهدیدات نرم به دنبال ایجاد یک انقلاب مخملی است.

وی افزود: این نوع انقلاب‌ها که به انقلاب موریانه‌ای نیز معروف است، در چند کشور دنیا انجام و حتی برای به‌ کارگیری در ایران آزمایش‌ شده‌اند، اما خوشبختانه و به لطف خدا، دست آن‌ها برای ما رو شده است.

همدانی همچنین تأکید کرد: دشمنان انقلاب اسلامی در مراکز تحقیقاتی و پژوهشی خود برای ضربه زدن به ایران برنامه‌ریزی کرده و حتی در کنگره آمریکا برای این کار، بودجه خاصی تعیین‌شده است.

منابع

[۱] شیری، حجت، اطلس لشکر ۲۷ محمد رسول‌الله (ص) در دوران دفاع مقدس، تهران، سپاه پاسداران انقلاب اسلامی: مرکز اسناد و تحقیقات دفاع مقدس، چاپ اول ۱۴۰۰؛ صفحه ۲۷۹

[۲] بابایی، گلعلی، کوهستان آتش، تهران، سپاه پاسداران انقلاب اسلامی: مرکز اسناد و تحقیقات دفاع مقدس، نشر بیست‌وهفت بعثت، چاپ اول ۱۳۹۹، صفحه ۴۶

[۳] هاشمیان سیگارودی، سیده نساء، گیل مانا، تهران، سپاه پاسداران انقلاب اسلامی: مرکز اسناد و تحقیقات دفاع مقدس: نشر مرزوبوم، چاپ اول،۱۳۹۹، صفحات ۲۵۶،۲۵۷

[۴] امامی کورنده، احمد، انتخابات ۸۸: روزشمار تحولات انقلاب اسلامی (جلد اول)، تهران، سپاه پاسداران انقلاب اسلامی: مرکز اسناد و تحقیقات دفاع مقدس، چاپ اول ۱۴۰۱، صفحه ۵۳۳

انتهای پیام/ 118

نظر شما
پربیننده ها
آخرین اخبار