تبیین جهاد تبیین در کلام ولایت/۲

جهاد تبیین به معنی باز کردن گره ذهنی مردم است/ برای تبیین باید محتوای غنی و منطقی داشت

امام خامنه‌ای فرمودند: گاهی اوقات در ذهن مردم گره‌ای وجود دارد که باید با جهاد تبیین آن گره‌ها را از ذهن مردم گشود.
کد خبر: ۵۴۹۷۳۶
تاریخ انتشار: ۲۲ مهر ۱۴۰۱ - ۰۳:۰۰ - 14October 2022

جهاد تبیین به معنی باز کردن گره ذهنی مردم استبه گزارش گروه اخبار داخلی دفاع‌پرس، «جهاد تبیین» کلیدواژه‌ای است که در ماه‌های اخیر توسط رهبر معظم انقلاب اسلامی بارها برای مقابله با سنگین‌ترین جنگ ترکیبی تاریخ انقلاب بیان شده است.

البته جنگ شناختی و جنگ رسانه‌ای به طبع مهم‌ترین بخش این نبرد را شامل می‌شود. همانطور که از عنوان مشخص است در این نبرد باید علیه لجن‌پراکنی‌های دشمن قول اول را داشته باشیم تا امکان مخدوش کردن ذهن مردم به حداقل ممکن برسد.

امروزه ایالات متحده آمریکا نسبت به آنچه خود محور شرارت می‌خواند، یعنی همان کشورهای روسیه، چین، ایران و کره شمالی جنگ ترکیبی سنگینی با محوریت جنگ شناختی آغاز کرده است، از این سو امام خامنه‌ای به عنوان یکی از اولویت‌های فعالیت‌های قشر انقلابی جهاد تبیین را مطرح فرمودند.

البته ایشان پیش از این محورهایی همچون آتش به اختیار فرهنگی را مطرح کرده بودند که مفهومی وسیع‌تر از جهاد تبیین دارد. در ادامه به برخی از بیانات معظم له خواهیم پرداخت که در سال جاری در خصوص جهاد تبیین فرمودند.

جهاد تبیین به معنی باز کردن گره ذهنی مردم است

مردمی بودن یعنی چه؟ مردمی بودن یعنی با مردم عادی معمولی مخلوط شدن، نشست و برخاست کردن، هم گوش شنوا برای شنیدن حرف مردم داشتن، هم زبان گویا برای روشن کردن ذهن مردم داشتن. اینکه ما برویم در یک جمعی از مردم، یک داعیه‌ای دارند، یک خواسته‌ای دارند، حرفشان را بشنویم و بعد هم بگوییم «بله، صد درصد حق با شما است و این کسانی که گوش نمیکنند، عمل نمیکنند، چنین و چنان هستند»، نه، [کافی نیست]؛ یک وقتهایی هست یک گرهی در ذهن مردم هست، شماها باید این گره را باز کنید؛ این «جهاد تبیین» که ما عرض کردیم، شامل این موارد می‌شود. مشکلاتی وجود دارد؛ فرض کنید فلان قشر یک مطالبه‌ای دارد، خب شما نماینده‌ی مجلسید، از مصرف کشور و درآمد کشور مطّلعید، میدانید که این عملی نیست؛ وقتی میدانید عملی نیست، منتظر نمانید که مثلاً فلان نماینده‌ی اجرائی یا قضائی بیاید بگوید نمیتوانیم؛ نه، شما بگویید نمیشود؛ یعنی هم گوش برای شنیدن حرف مردم، هم زبان برای روشن کردن ذهن مردم داشته باشید. ممکن است در آن جمعی که مقابل شما هستند، دو نفر، سه نفر، ده نفر جماعتی هم بگویند «برو بابا! این هم [کاری نکرد]»! بگویند؛ شماها بایست [به وظیفه‌ی خودتان عمل کنید]. مردمی بودن یعنی این؛ اینکه میگوییم «مردمی»، مردمی، فقط این نیست که ما مثلاً فرض کنید که همین طور مدام شعار طرف‌داری از مردم بدهیم؛ نه، باید به مردم کمک کنیم؛ «کمک»، هم شنیدن حرف آنها است، هم اجرا کردن خواسته‌ی آنها است در صورت امکان، هم روشن کردن ذهن آنها است در صورت وجود اشکال و عدم امکان. (۱۴۰۱/۰۳/۰۴)

شبهه به مثابه ویروس و موریانه‌ای است که دشمن به آن دل بسته است/برای تبیین باید محتوای غنی و منطقی  داشت

جهاد تبیین را جدّی بگیرید، شبهه‌زدایی از ذهن مخاطبین را جدّی بگیرید. شبهه از جمله‌ی چیزهایی است که عرض کردیم مثل موریانه است؛ دشمن به این موریانه‌ها دل بسته. شبهه ویروس است، مثل همین ویروس کرونا؛ وقتی که وارد شد، خارج شدنش مشکل است، جزو بیماری‌های مسری هم هست، سرایت هم میکند. البتّه اینکه گفتم «بعضی‌ها در مقابل تیر و شمشیر ایستادند، در مقابل شبهه نتوانستند بِایستند»، در این یک مقداری هم دنیاطلبی نقش دارد؛ این را هم نباید از نظر دور داشت. دنیا چیست؟ دنیای هر کسی فرق میکند؛ یکی دنیایش مال است، یکی دنیایش مقام است، یکی دنیایش شهوات جنسی است؛ اینها دنیاهای افراد مختلف است، اینها همه دنیا است. ممکن است توجیه هم درست کند برای خودش در این دنیاطلبی، امّا دنیاطلبی است دیگر؛ اینها هم تأثیر دارد.

پس بنابراین، درباره‌ی خطبه عرض کردیم خطبه‌ی نماز جمعه باید مرکزی باشد برای تبیین محتوای قوی و منطق محکم و غنی برای مسائل مهمّ انقلاب، مثل مسئله‌ی عدالت. مسئله‌ی عدالت خیلی مسئله‌ی مهمّی است؛ روی مسئله‌ی عدالت فکر کنید، کار کنید، حرف بزنید. [همچنین] روی مسئله‌ی استقلال؛ استقلال خیلی مسئله‌ی مهمّی است. مسئله‌ی حمایت از مستضعفان، مسئله‌ی اتّحاد دنیای اسلام، اینها مسائل بسیار مهمّی است. و به مردم بصیرت بدهید.(۱۴۰۱/۰۵/۰۵)

هیئات باید مرکز و پایگاه تبیین باشد

من به شما جوانهای عزیز توصیه میکنم قدر هیئتهایتان را بدانید. من همیشه به جوانها میگویم قدر جوانی‌تان را بدانید؛ این امروز هم هست. قدر جوانی را بدانید، امّا قدر این هیئتها را بدانید. این هیئتها گنجینه است؛ حقیقتاً گنجینه‌ی معتبر و باارزشی است. هیئت حسینی به معنای یاد و تبیین است. هم یاد است، هم تبیین است. یعنی هیئت باید این جور باشد: هم یاد را زنده کند، هم پایگاه و مرکز تبیین باشد. این برای امروز ما لازم است. شما میدانید؛ رهزنانی هستند که نمی‌پسندند امثال حرکتِ شما جوانها را؛ رهزنانی هستند که نمی‌پسندند حادثه‌ای مثل حادثه‌ی اربعینِ بین نجف و کربلا را؛ نمی‌پسندند این حضور پُرشور و شورانگیز مردم را؛ [لذا] مشغول تلاشند، مشغول کارند.(۱۴۰۱/۰۶/۲۶)

انتهای پیام/371

نظر شما
پربیننده ها