رئیس سازمان اسناد و کتابخانه ملی:

دفاع مقدس مهم‌ترین پیشران انقلاب اسلامی در عصر کنونی است

مختارپور در مراسم امضای تفاهم‌نامه همکاری با بنیاد حفظ آثار و نشر ارزش‌های دفاع مقدس تولید آثار ادبی با موضوع دفاع مقدس را یک ضرورت دانست و گفت: دفاع مقدس مهم‌ترین پیشران انقلاب اسلامی در عصر کنونی است.
کد خبر: ۵۴۹۷۴۷
تاریخ انتشار: ۱۸ مهر ۱۴۰۱ - ۱۷:۰۲ - 10October 2022

به گزارش خبرنگار فرهنگ و هنر دفاع‌پرس، «علیرضا مختارپور» رئیس سازمان اسناد و کتابخانه ملی در مراسم امضای تفاهم‌نامه همکاری با بنیاد حفظ آثار و نشر ارزش‌های دفاع مقدس که امروز (دوشنبه) با حضور سردار سرتیپ بسیجی «بهمن کارگر» در موزه ملی انقلاب اسلامی و دفاع مقدس برگزار شد، به تشریح ویژگی‌های دفاع مقدس پرداخت و اظهار داشت: در دفاع مقدس برخلاف جنگ‌ها و مقاومت‌های کشور‌های دیگر، عُنصر معنویت وجود داشت و بخاطر همین ما لفظ مقدس را برای آن قائل هستیم.

مختارپور از دفاع مقدس به‌عنوان یک اتفاق ملی یاد کرد و ادامه داد: عنصر استقلال و تمامیت ارضی و میهن دوستی در دفاع مقدس هویدا بود و به تعبیر یکی از اهالی فکر و نظر، هیچ روشنفکر، حزب و حکومت ملی‌گرایی به‌اندازه نظام جمهوری اسلامی از هویت و استقلال ایران دفاع نکرده است؛ لذا تنها در دفاع مقدس بود که نظام اسلامی به پشتوانه دیانت و حضور مردم، توانست از تمامیت ارضی کشور دفاع کند.

رئیس سازمان اسناد و کتابخانه ملی عنوان کرد: دفاع مقدس بعد از انقلاب اسلامی، پُرتکرارترین موضوع در بیانات رهبر معظم انقلاب اسلامی است؛ این موضوع شامل تمام ابعاد دفاع مقدس، دشمن‌شناسی، خانواده‌های شهدا و ایثارگران و مطالب مختلف آن است. ایشان بار‌ها دفاع مقدس را به‌عنوان گنجینه و ذخیره تعبیر کرده‌اند؛ وقتی حرف از گنجینه به میان می‌آید یعنی سرمایه‌ای که یک ملت برای تمام آینده خود به آن نیاز دارد و از آن بهره می‌گیرد.

مردم‌شناسی دفاع مقدس صورت نگرفته است/ نیاز به کتاب‌های بیشتری داریم

مختارپور تصریح کرد: آن چیزی که ذخیره استقلال و هویت و تمامیت فرهنگی و معرفتی ما است، انقلاب اسلامی است که این انقلاب اسلامی اگر دفاع مقدس رخ نمی‌داد، امکان داشت به تمامی معرفی نشود یا به بروز و ظهور محور‌های اصلی خودش هرگز نزدیک نشود.

وی تاکید کرد: گنجینه دفاع مقدس برای اینکه سال‌های سال و ده‌ها و سَده‌ها بتواند مردم ایران و مردم جهان و آزادی‌خواهان جهان را هدایت بکند باید اولا جمع‌آوری و به‌درستی نگه‌داری شود. در این زمینه تلاش‌های بسیاری صورت گرفته است، اما در این زمینه افسوس‌های بسیاری داریم. رهبر معظم انقلاب اسلامی بار‌ها اشاره فرمودند که «افسوس بر پدران و مادران شهدایی که از دنیا رفتند و خاطرات ارزشمند آن‎ها ثبت نشد»؛ حجم خاطرات و آثار و تاریخ شفاهی منتشر شده نسبت به آنچه باید می‌شد، بسیار قلیل است.

رئیس سازمان اسناد و کتابخانه ملی به انعکاس جلو‌هایی از حضور زنان در جبهه و پشتیبانی جنگ در ادبیات دفاع مقدس اشاره کرد و به کتاب «حوض خون» پرداخت و گفت: کتاب «حوض خون» روایت یک بیمارستان در شهری است که اتفاقات جذابی در آن صورت می‌گیرد؛ لذا نشان می‌دهد هنوز هم مسائل زیادی مربوط به مردم‌شناسی دفاع مقدس جمع‌آوری نشده است. وقتی من درباره کتاب «حوض خون» تحقیق می‌کردم متوجه شدم تنها یک کتاب درباره نحوه و پژوهش علمی درباره حضور و مشارکت جدی زنان در دفاع مقدس صورت گرفته است که کتاب «حوض خون» بود که در سال ۱۳۹۹ منتشر شده بود و کتابی دیگری در این رابطه منتشر نشده بود.

مردم‌شناسی دفاع مقدس صورت نگرفته است/ نیاز به کتاب‌های بیشتری داریم

مختارپور نگه‌داری گنجینه دفاع مقدس را اولویت اصلی دانست و تاکید کرد: گنجینه دفاع مقدس دارای ابعاد نظامی، اسناد و مدارک و نقشه‌ها، تدابیر و ابتکارات و اختراعات و... است، اما از همه مهم‌تر آن چیزی است که حضرت امام (ره) اشاره فرمودند «دفاع مقدس یک مکتب و محفل برای انسان‌سازی است»؛ این تعبیری که در بیانات حضرت امام خمینی (ره) و رهبر انقلاب که مراحلی که یک سالک و عارف طی سال‌های متمادی عمر می‌گذراندند را برخی از شهدا در کمتر از یک سال یا چند ماه طی می‌کردند. ما در عرفان و مراحل عرفان شنیده بودیم و خوانده بودیم که مراتبی در عرفان وجود دارد، اما این مراتب در دفاع مقدس نمود پیدا کرد؛ در کتاب‌های قدیمی آمده که برای درک یک شهید در خواب افراد چله روزه می‌گرفتند؛ لذا در طول تاریخ دیدن یک شهید در خواب آرزوی علما و عرفا بوده درحالی که ما در جمهوری اسلامی بر دوشمان شهید تشییع کرده‌ایم، اما به دلیل همزمانی با شهدا، درک آن‌ها را متوجه نشده‌ایم.

وی اظهار داشت: من تصور می‌کنم اگر دفاع مقدس را مهم‌ترین گنجینه پشتوانه و موثر در حرکت پیشرونده و پیشران انقلاب اسلامی در عصر کنونی بدانیم، آن زمان نهاد‌هایی که وظیفه رسیدگی و حفظ و نگهداری و نشر و مراقبت و انتشار ارزش‌ها دارند، اهمیت پیدا می‌کنند.

انتهای پیام/ 121

نظر شما
پربیننده ها
آخرین اخبار