دفاع‌پرس گزارش می‌دهد؛

هفته کودک و جای خالی توجه به مفاهیم دفاع مقدس

هفته کودک امسال اگرچه در حاشیه هیاهوهای رسانه‌ای کم‌رمق‌تر از هرسال برگزار شد اما جای خالی توجه دادن مخاطب کودک به مفاهیم مهم به‌چشم می‌آمد.
کد خبر: ۵۵۰۲۴۶
تاریخ انتشار: ۲۳ مهر ۱۴۰۱ - ۰۲:۰۰ - 15October 2022

به گزارش خبرنگار فرهنگ و هنر دفاع‌پرس، هفته ملی کودک تنها مناسبت جدی برای کودکان است که امسال از ۱۶ تا ۲۲ مهر برگزار شد. «کودک، حقوق اجتماعی، آموزش، ‌امنیت و سلامت»، «کودک، رسانه، فناوری‌های نوین»، «کودک، هویت ملی، نام‌آوران و قهرمانان ملی»، «کودک، کتاب، ادبیات، خلاقیت هنری»، «کودک، محیط زیست، میراث فرهنگی و گردشگری» و «کودک، خانواده، اخلاق و مهرورزی» عناوین نام‌گذاری شده هفته کودک بود که امسال از سوی کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان صورت گرفت. 

از نکات برنامه‌های امسال این مناسبت ملی تحت شعاع قرار گرفتن این مناسبت همزمان با حاشیه‌سازی‌های رسانه‌های معاند با محوریت مسئله زنان و فوت مهسا امینی بود. بسیاری از خانواده‌ها بخاطر اتفاقات اخیر و اطلاع کافی از برنامه‌های این هفته پیدا نکردند و یا خانواده‌های زیادی دیگری نیز شرایط را مناسب جهت حضور کودکان نمی‌دیدند چراکه امکان هرگونه آشوب در مناطق مختلف تهران داده می‌شد. 

تدارک ضعیف فیلم و سریال متناسب کودک

اگرچه شایسته است همزمان با هفته کودک برنامه‌های تجمعی برای کودکان در سراسر کشور پیش‌بینی شود تا کودکان بتوانند از فضای شاد در کنار دوستان‌شان بهره‌مند شوند اما نمی‌توان نقش رسانه و سینما و تلویزیون را در پر کردن وقت کودکان انکار کرد چراکه دیدن فیلم و برنامه‌های تلویزیونی برنامه روزانه بسیاری از کودکان است لذا تدارک فیلم‌های جدید و جذاب ایرانی متناسب با شرایط کودک برای آشنایی آن‌ها با مفاهیم فرهنگی مهم است.

هفته کودک و جای خالی توجه به مفاهیم دفاع مقدس

البته امسال از سال‌هایی است که همزمان با هفته کودک شاهد اکران یک فیلم متناسب با مخاطبان کودک هستیم. «پسر دلفینی» از شهریورماه امسال اکران خودش را در سینماهای سراسر کشور آغاز کرد که خوشبختانه در هفته کودک نیز این اکران ادامه دارد و کودکان می‌توانند از این اثر جذاب سینمایی دیدن کنند اما متاسفانه هنوز با وجود نام‌گذاری هویت ملی و تاکید بر مقوله آشنایی کودکان با قهرمانان ملی اما هیچ تدارکی برای تولید فیلم متناسب با این شعار صورت نگرفته است.

لزوم توجه به داستان‌های کودکانه دفاع مقدس

دفاع مقدس به‌عنوان برجسته‌ترین نقطه تاریخی و آرمانی انقلاب اسلامی ظرفیت 36 هزار شهید دانش‌آموز را دارد که هرکدام از این شهدا می‌توانند برای مخاطبین کودک امروز به‌عنوان الگو معرفی شودند. تولید کتاب و آثار ادبی ویژه کودک و رونمایی و تبلیغ به مناسبت هفته کودک می‌تواند نقطه آغازی برای تحول در تولیدات عرصه ادبیات دفاع مقدس باشد.

بی‌شک هفته ملی کودک به‌عنوان یک فرصت ملی برای توجه به کودکان بایستی با استفاده و بهره‌گیری از پشتوانه محتوایی غنی به کودکان به‌عنوان آینده‌سازان جامعه توجه داشته باشد که دفاع مقدس و معرفی شهدای دانش‌آموز در این عرصه می‌تواند راه‌گشا باشد.

تئاتر کودک و ظرفیت مغفول مانده هنرهای نمایشی

تئاترعروسکی و یا تئاتر خیابانی برای کودکان می‌تواند یک اتفاق جذاب باشد که در برنامه‌های هفته کودک باید مورد توجه باشد. علیرغم وجود دستگاه‌های مختلف و ظرفیت تماشاخانه و حتی تئاتر خیابانی جا داشت هفته کودک در این زمینه برنامه‌های جدی داشته باشد که متاسفانه کمترین ظرفیت‌ها در هفته کودک به این زمینه اختصاص داده شده است.

هفته کودک و جای خالی توجه به مفاهیم دفاع مقدس

«هفته ملی کودک» یک فرصت ملی است تا برنامه‌های ویژه و جذابی را برای کودکان سراسر کشور تدارک دید لذا جا دارد برای این هفته دستگاه‌های مختلف با هم‌افزایی و ایجاد ستاد ملی به موضوع کودک و تولید و تدارک برنامه‌ها بپردازند.

انتهای پیام/ 121

نظر شما
پربیننده ها
آخرین اخبار