دبیر سی‌و‌نهمین جشنواره فیلم کوتاه تهران:

تنوع آثار در جشنواره فیلم کوتاه تهران متفاوت است/ حضور فیلم‌های کمدی و دفاع مقدس در این جشنواره

آذرپندار از تنوع و کیفیت آثار در این رویداد خبر داد و گفت: امسال در جشنواره فیلم کوتاه تهران ۲۲۰ اثر ثبت‌نامی داشتیم و در این حوزه شاهد آثار مختلف کمدی و در ژانر سینمای دفاع مقدس هستیم.
کد خبر: ۵۵۰۶۰۱
تاریخ انتشار: ۲۴ مهر ۱۴۰۱ - ۱۱:۳۳ - 16October 2022

تنوع آثار در جشنواره فیلم کوتاه تهران متفاوت است/ حضور فیلم‌های کمدی و دفاع مقدس در این جشنوارهبه گزارش خبرنگار فرهنگ و هنر دفاع‌پرس، نشست خبری سی و نهمین جشنواره بین‌المللی فیلم کوتاه تهران امروز (یکشنبه) با حضور «مهدی آذرپندار» دبیر  این رویداد برگزار شد.

آذرپندار به وعده‌های مطرح شده در جشنواره پرداخت و اظهار داشت: در نخستین نشست خبری جشنواره ما وعده جشنواره‌ای با تنوع و گستردگی ژانر‌ها را داده بودیم؛ مطرح کردیم هیئت انتخاب خواهیم داشت و به‌نظر آن‌ها احترام می‌گذاریم و سلایق مختلف در جشنواره وجود خواهند داشت و حساسیت‌های را کمتر می‌کنیم البته بخاطر سخت‌گیری‌های فرمی و استاندارد با اثار کمتری نسبت به گذشته روبرو بودیم.

وی به تحقق وعده‌ها در زمینه فیلم داستانی پرداخت و افزود: اگر در جشنواره ۱۰ باکس فیلم‌های داشته باشیم، ۹ فیلم کمدی وجود دارد و در بخش فانتزی ۹ فیلم، در ژانر رازآلود و وحشت و دفاع مقدس و کودک نیز فیلم داریم.

آذرپندار ادامه داد: اما اتفاقات اخیر که افتاد از یک جایی به بعد دوستان به نتایجی رسیدند که شاید برگزاری جشنواره در شرایط فعلی کار درستی نباشد. بحث از اینجا شروع شد که عده‌ای تبلیغات ما برای برگزاری را نمادی از عادی سازی اوضاع پنداشتند و فضاهایی شروع شد. قبل از اینکه این انصراف‌ها شروع شود فضای اجتماعی ملتهب‌تر بود اما انصرافی به ما نرسیده بود. از هفته گذشته این فضا و تلقی که در اذهان ایجاد کردند، مبنی بر اینکه برگزاری جشنواره به معنای عادی‌سازی امور بود. همیشه می‌گفتم جشنواره یک رویداد مستقل است اما چه اتفاقی افتاد که گفتند این رویداد حاکمیتی است؟ حتما برای تبلیغ فیلم‌ها روزهای سختی را داریم ما هم اینطور فکر می‌کنیم من جمهوری اسلامی را حرم می‌دانم و در این ایام ناراحتم، هر طرف این طیف بایستید می‌بینید اتفاقات خوشایند نیس، از زاویه نگرانی برای جمهوری اسلامی هم ببینید، متوجه می‌شوید شرایط خوب نیست. آیا در همه شئون حدی از این رخدادها اتفاق است یا نه؟ خیلی از چیزها تعطیل نشده است، اگر قرار باشد جشنواره تحت‌الشعاع این اتفاقات تعطیل شود، ننگ بزرگی است که زیر بارش نمی‌روم، معتقدم تعطیلی این جشنواره اتفاق مناسبی نیست گرفتن این تریبون محدود جشنواره و سینما از جوانان خوب نیست، اگر باور داریم جوانان فیلم ساخته‌اند و آثارشان بازتاب جامعه است نمایش‌ این فیلم‌ها قطعا تناقضی با اتفاقات اخیر ندارد.

وی در ادامه با اشاره به زمان‌بندی جشنواره در اعلام فیلم‌ها گفت: ما ۲۳ شهریور قرار بود که لیست فیلم‌ها را اعلام کنیم و یکی از دوره‌هایی بود که این فرایند حاشیه نداشت و اعتراضات بسیار کمتر از ادوار گذشته بود. این نشان می‌داد که روال جشنواره به درستی پی گرفته شده است. این روال داشت با این نظم پیش می‌رفت و همکاران من برنامه‌ریزی‌های دقیقی کرده بودند و قرار بود اتفاقاتی نو و جدید رخ بدهد.

دبیر جشنواره فیلم کوتاه تهران ادامه داد: اما اتفاقات اخیر که افتاد از یک جایی به بعد دوستان به نتایجی رسیدند که شاید برگزاری جشنواره در شرایط فعلی کار درستی نباشد. بحث از اینجا شروع شد که عده‌ای تبلیغات ما برای برگزاری را نمادی از عادی سازی اوضاع پنداشتند و فضاهایی شروع شد. ما قبل از اینکه این انصراف‌ها شروع شود فضای اجتماعی ملتهب‌تر بود اما انصرافی به ما نرسیده بود. از هفته گذشته این فضا و تلقی که در اذهان ایجاد کردند، مبنی بر اینکه برگزاری جشنواره به معنای عادی‌سازی امور بود. همیشه می‌گفتم جشنواره یک رویداد مستقل است اما چه اتفاقی افتاد که گفتند این رویداد حاکمیتی است؟ حتما برای تبلیغ فیلم‌ها روزهای سختی را داریم ما هم اینطور فکر می‌کنیم من جمهوری اسلامی را حرم می‌دانم و در این ایام ناراحتم، هر طرف این طیف بایستید می‌بینید اتفاقات خوشایند نیس، از زاویه نگرانی برای جمهوری اسلامی هم ببینید، متوجه می‌شوید شرایط خوب نیست. آیا در همه شئون حدی از این رخدادها اتفاق است یا نه؟ خیلی از چیزها تعطیل نشده است، اگر قرار باشد جشنواره تحت‌الشعاع این اتفاقات تعطیل شود، ننگ بزرگی است که زیر بارش نمی‌روم، معتقدم تعطیلی این جشنواره اتفاق مناسبی نیست گرفتن این تریبون محدود جشنواره و سینما از جوانان خوب نیست، اگر باور داریم جوانان فیلم ساخته‌اند و آثارشان بازتاب جامعه است نمایش‌ این فیلم‌ها قطعا تناقضی با اتفاقات اخیر ندارد.

وی خاطرنشان کرد: وقتی صحبت از تعویق جشنواره می‌شود، باید بپرسیم تعویق تا کی؟ این سوالی است که من و آقای خزاعی در جلسات مختلف داشتیم. هرگونه تعویقی منجر به برگزار نشدن جشنواره حداقل تا یک ماه آینده می‌شود چون ما مهمانان خارجی را دعوت کردیم، در بخش بین‌الملل ۶۰ فیلمساز داریم که منتظر هستند فیلمشان نمایش داده شود از ماه‌ها پیش به آنها وعده داده شده که قرار است این رویداد برگزار شود. باید به همه این‌ها فکر کنیم. تعویق برای برخی یک ایده اما برای ما کوهی از کارهای اجرایی است. پس هرگونه تعویقی امکان برگزاری جشنواره تا یک ماه آینده را نوید نمی‌دهد ضمن اینکه در آن زمان وارد پروسه جام جهانی، سینما حقیقت و ... می‌شویم.

دبیر جشنواره فیلم کوتاه تهران افزود: بیانیه‌هایی برای حذف سیمرغ فیلم کوتاه و مستند داده شده بود اما با درایت سازمان سینمایی رخ نداد. اگر تا ددلاین تعیین شده جشنواره را برگزار نکنیم، بخش سیمرغ را هم از دست می‌دهیم. تمام بحث ما در جلسات با فیلمسازان این بوده که به یک زمان‌بندی و به اجماعی درباره آن برسیم. آیا کسی پیش‌بینی از شرایطی دارد که بهتر شود و با حال بهتری فیلم‌ها را ببینیم؟ ما این را به فیلمسازان هم گفته‌ایم. در اتاق من در انجمن سینمای جوانان ایران به روی دوستان همیشه باز است این گفتگوها برای این نیست که فقط ما به طور مونولوگ حرف بزنیم.

انصراف‌ها در شرایطی پیش آمد که ما فیلم‌ها را انتخاب کرده بودیم. به فیلمسازان گفتیم درخواست مکتوب برای انصراف بدهند وقتی این درخواست‌ها رسید، در دبیرخانه درباره‌اش تصمیم می‌گیریم. تا حالا دو فیلم به صورت مکتوب انصراف دادند که یکی تجربی و یکی داستانی است. همچنین دو سه نفر گفتند از داوری انصراف می‌دهند.

مدیرعامل انجمن سینمای جوانان ایران تصریح کرد: من با خیلی از فیلمسازان سعی کردم گفتگو کنم، گفتگوی طولانی هم داشتم اما رای اکثریت هنوز با کسانی است که می‌خواهند در جشنواره باشند. هر یک فیلمی که کنار می‌کشد، غم‌انگیز است؛ به ویژه وقتی با آن‌ها صحبت کنید و بدانید در چه شرایطی کنار کشیدند. متن انصراف آن‌ها را بخوانید و ببینید در چه شرایط ناراحت‌کننده‌ای کنار کشیده‌اند.فشار روی این بچه‌ها زیاد است. آیا تبعاتی دارد؟ به اندازه‌ای که من باید بگویم، می‌گویم انصراف‌ها هیچ تبعاتی نخواهد داشت چون می‌دانم تحت فشار این کار را کردند. خیلی‌ از آن‌ها تهدیدهایی شده‌اند که حس می‌کنند آینده فیلمسازی آن‌ها ممکن است تحت‌الشعاع قرار بگیرند گرچه برخی از آن‌ها مستقل تصمیم گرفتند اما از آن‌ها پرسیدم در شرایط ملتهب‌تر این انتخاب رخ نداد، برخی به آن‌ها زنگ زده بودند و تهدید کرده بودند تدوینگری هارد فیلم را گرفته بود و گفته بود این را پس نمی‌دهم اگر انصراف ندهید! من از شما خواهش می‌کنم این بچه‌ها را حتی نقد هم نکنید چون می‌دانم تحت چه شرایطی چنین تصمیمی گرفته بودند.

وی ادامه داد: به من انتقاد کنید، این فیلمسازان در شرایط سخت فیلم ساخته بودند. فیلمسازان دارند مورد اهانت قرار می‌گیرند و این خیلی تلخ است اما از آن سو فکر می‌کنم عدم برگزاری جشنواره اتفاق تلخ‌تری است. ما نسبت به تعویق جشنواره نگرانیم چون ممکن است مقدمه‌ای برای برگزار نشدن آن باشد زیرا تقویم سینمایی در نیمه دوم سال فشرده است و تعویق به راحتی ممکن نیست.

دبیر جشنواره سی‌ونهم توضیح داد: حتی متن‌هایی که برخی از فیلمسازان در فضای مجازی نوشته‌اند، قهرآمیز نیست اما واقعا چه زمانی می‌توانیم جشنواره را برگزار کنیم؟! ما هیچ تقابلی با این فیلمسازان نداریم و لجبازی نمی‌کنیم. برای تصمیم آنها احترام قائل هستیم. ما هیچوقت دوستان را تهدید نکردیم و نمی‌کنیم، اما متاسفم برای کسانی که این جوانان فیلمساز را برای حضور در جشنواره تهدید کردند. آن کسی که فضا را به دو قطبی را ایجاد کرد ای کاش انتقامش را از من می‌گرفت تا فیلمسازان، این جنس فشارها به فیلمسازان برای انصراف از جشنواره در فضای مجازی و تلفنی بزدلانه است.

وی ادامه داد: درست است که مکاتبات بین‌المللی برای برگزار نشدن جشنواره از سوی عده‌ای صورت گرفته و حتی هموطنان ما گفته‌اند جشنواره از اعتبارات بین‌المللی ساقط شود. برخی از این فضا نان می‌خورند. فیلم اولشان موفق نبوده و حالا لیدر شده‌اند. آدم‌هایی داریم که سریال برای تابستان ۶۰ می‌سازند که در تمجید از سپاه است اما به فیلمسازان کوتاه فشار می‌آورند! ما داریم درباره این افراد صحبت می‌کنیم که فیلمسازان را تحت فشار برای انصراف قرار می‌دهند.

آذرپندار عنوان کرد: دوستی قبل‌تر پیش من آمد و گفت خواب یکی از مقامات دیده است اما امروز گوشی خود را برداشته و با دوقطبی «باشرف و بی‌شرف» راه می‌اندازد! من معتقد به جمهوری اسلامی هستم و می‌گویم در این وضعیت جشنواره را برگزار نمی‌کنیم که بگوییم عقب‌نشینی نکرده‌ایم بلکه برای این برگزارش می‌کنیم که قولش را داده‌ایم. ما نمی‌خواهیم فیلمساز با فیلمساز تقابل کند. این کار را آنوری‌ها می‌کنند. ما فکر می‌کنیم فیلم کوتاه برآمده از اجتماع است. امسال به گواه اکثریت، بسیاری از فیلم‌ها انتقادی و درباره زنان است. چرا باید آنها را پنهان کنیم و نمایش ندهیم؟!

وی افزود: چهار فیلم کوتاه بین‌المللی انصراف دادند، عزیز دلی از ایران به آنها گفته و سوابق من را یادآوری کرده است! من اما به سوابق کاری‌ام افتخار می‌کنم، برخی با این حربه‌ها به جشنواره فشار می‌آورند. از میزبانان جشنواره می‌خواهم اگر کسی به لوگوی این جشنواره خون پاشید، از جشنواره دفاع کنند. می‌شد تصویر خون به لوگو را پیگیری قانونی کرد اما ما قائل به گفتگو هستیم. این انصراف‌ها گرچه جدی است اما تا روز آخر تلاش می‌کنیم دوستان فیلمساز در جشنواره حضور داشته باشند.

دبیر جشنواره توضیح داد: آن روزی که نتوانیم دور هم جمع شویم و صحبت کنیم، روز خطرناکی است. برخی می‌گویند تریبون دادن به فیلمسازان خطرناک است اما من از صحبت نکردن آن‌ها می‌ترسم. فضای جشنواره قرار نیست امنیتی شود، برای یکی دو اتفاقاتی که قرار است بیافتد، نباید کلیت جشنواره را تعطیل کرد.

آذرپندار درباره بودجه جشنواره سی‌ونهم نیز گفت: سازمان سینمایی مساعدت‌های لازم را انجام داده است و امسال با توجه به حضورهای داخلی و خارجی بودجه جشنواره افزایش پیدا کرده است. همچنان بر این مبنا هستیم که فیلمسازان استان‌ها را دعوت کنیم تا بیایند. ضمن اینکه پنج استاد برگزیده انجمن سینمای جوانان ایران مهمان ما هستند.

وی درباره عدم حضور و همکاری با ایسفا در دوره پیش رو گفت: می‌دانم آن‌ها هم تحت فشار بوده‌اند. با آنها هم گفتگو کردیم. من تصمیم‌شان را می‌فهمم و انتظارم این است که ماجرای برخی از دوستانی را که این دوقطبی را ایجاد و به کیان جشنواره توهین کرده‌اند، پیگیری کنند. ما می‌آییم و می‌رویم. این دوستان فیلم کوتاه هستند که می‌مانند. امیدوارم آن‌هایی که توهم بزرگتری در فضای فیلم کوتاه دارند دست از سر فیلمسازان سینمای کوتاه بردارند. من دلخوری از کسی ندارم. آن‌ها معتقدند کلمه «جشنواره» معنای خاصی دارد اما ما هیچ دوره‌ای از این رویداد تلقی جشن نداریم هیچ‌وقت هم به این شکل نبوده که یک فضای جشن و سرور در کار باشد، اگر کسی تشویقی شده به خاطر حرفی بوده که به واسطه فیلمش زده و از دل این جامعه برخاسته است.

دبیر جشنواره ادامه داد: ما با دوستان ایسفا فضای تقابلی نداریم ولی آن‌ها تصمیم خود را گرفته‌اند که در این دوره نباشند و من آنها را درک می‌کنم.

آذرپندار درباره آرای مردمی هم توضیح داد: آرای مردمی هم در جشنواره دریافت می‌شود اما مسئولیت آن برعهده صنف نیست.

انتهای پیام/121

نظر شما
پربیننده ها
آخرین اخبار