با دعوت از پزشکان خارجی، فرصت جدید ارتقای سطح علمی پزشکان بنیاد شهید انجام شد؛

ارزیابی تخصصی جانبازان شیمیایی گروه پرخطر توسط پروفسور اشتانسل در ایران

با توجه به سیاست‌های معاونت بهداشت و درمان بنیاد شهید در استفاده بهینه از منابع مالی و انسانی خود، این تمهید اندیشیده شد تا با دعوت از پزشکان خارجی که قبلاً عهده‌دار درمان جانبازان در خارج از کشور بودند، زمینه تبادل دانش پزشکی و ارتقای سطح علمی پزشکان و مراکز درمانی بنیاد شهید نیز فراهم شود.
کد خبر: ۵۵۰۷۵۵
تاریخ انتشار: ۲۵ مهر ۱۴۰۱ - ۱۲:۲۶ - 17October 2022

ارزیابی تخصصی جانبازان شیمیایی گروه پر خطر توسط پروفسور اشتانسل در ایرانبه گزارش گروه حماسه و جهاد دفاع‌پرس، یکی از عوارض مصدومیت با گاز خردل، آسیب به مجاری اصلی هوایی و تراشه است. عارضه مذکور علی‌رغم اینکه از نظر میزان شیوع به اندازه سایر عوارض ریوی شیمیایی نیست، ولی به لحاظ روش‌های درمانی و کنترلی بیماری، از ظرافت‌ها و حساسیت‌های ویژه‌ای برخوردار است.

تعداد زیادی از جانبازانی که دچار ضایعات تراشه ناشی از مصدومیت با گاز خردل شده‌اند، سالیان گذشته جهت انجام امور درمانی خود به کشور‌های اروپایی به خصوص آلمان اعزام شده‌اند.

با توجه به پیشرفت‌های پزشکی چند سال اخیر در کشورمان و سیاست‌های معاونت بهداشت و درمان بنیاد شهید و امور ایثارگران در استفاده بهینه از منابع مالی و انسانی خود، این تمهید اندیشیده شد تا با دعوت از پزشکان خارجی که قبلاً عهده‌دار درمان جانبازان در خارج از کشور بودند، ضمن امکان استفاده تعداد بیشتری از جانبازان شیمیایی از تخصص ایشان، زمینه تبادل دانش پزشکی و ارتقای سطح علمی پزشکان و مراکز درمانی بنیاد شهید نیز فراهم شود؛ لذا مطابق روال قبلی پس از پایان محدودیت‌های چند ساله ناشی از کرونا ویروس، در مرداد سال جاری دعوت از متخصص خارجی در دستور کار قرار گرفت و از دکتر اشتانسل از آلمان جهت برگزاری ویزیت جانبازان شیمیایی پرخطر دعوت به عمل آمد.

اداره کل مصدومین شیمیایی، حضور این متخصص خارجی در ایران را به‌عنوان فرصتی تلقی کرد تا علاوه بر جانبازان دارای مشکلات تراشه، از کلیه جانبازان شیمیایی که دارای مشکلات تشخیصی و یا درمانی هستند دعوت به عمل آورد تا توسط دکتر اشتانسل به همراه متخصصین و اساتید ایرانی در قالب شورای پزشکی معاینه به‌عمل آورند.

اهداف دعوت از متخصصان بین‌المللی

پیگیری وضعیت درمانی جانبازان شیمیایی که واجد مشکلات تراشه و مجاری اصلی هوایی هستند، پیگیری درمان و ارزیابی وضعیت سلامت جانبازان تنگی تراشه که قبلاً برایشان استونت تراشه تعبیه شده است، شناسایی جانبازان شیمیایی که علی‌رغم درمان‌های تجویز شده شرایط بالینی پایداری ندارند، شناسایی جانبازان شیمیایی که دچار ابهامات تشخیص و یا درمانی هستند، انجام اقدامات درمانی فوق تخصصی که نیاز به تمهیدات ویژه دارد، شناسایی و انتخاب جانبازانی که برای ادامه درمان‌های تکمیلی پزشکی نیاز به اعزام به خارج از کشور دارند و تعیین برنامه درمانی جهت کلیه جانبازان دعوت شده از جمله اهداف دعوت از این متخصصان به ایران تعریف شده است.

نحوه انتخاب جانبازان

جانبازان دارای استنت تراشه، جانبازانی که تنگی تراشه دارند، جانبازانی که قبلاً توسط دکتر اشتانسل تحت درمان قرار گرفته‌اند، جانبازان شدید ریوی، جانبازانی که بستری مکرر در بیمارستان داشتند، جانبازانی که پاسخ به درمان مناسبی نداشته‌اند، کسانی که کاندید پیوند ریه شده بودند و موارد کاندید اعزام به خارج در رابطه با عوارض و مشکلات شدید تنفسی از جانبازانی بودند که برای این برنامه درمانی انتخاب شده‌اند.

کلینیک ویژه

یکی از برنامه‌های اصلی، برگزاری برنامه کلینیک ویژه بود. تقریباً تمامی جانبازان شیمیایی شرکت کننده در کلینیک ویژه که در محل بیمارستان خاتم‌الانبیا (ص) برگزار شد، دچار عوارض مزمن ناشی از مصدومیت شیمیایی بودند.

ترکیب کلینیک فوق متشکل از پرفسور اشتانسل از کشور آلمان، دکتر «وحید دهستانی» فوق تخصص ریه بیمارستان خاتم‌الانبیا (ص)، دکتر «مجید ملک محمد» فوق تخصص ریه بیمارستان خاتم‌الانبیا (ص) و مسیح دانشوری و دکتر «علی قزوینی» فوق تخصص ریه از بیمارستان ساسان و بقیةالله (عج) و پزشکان عمومی به عنوان دبیر کلینیک بود.

در این برنامه تک‌تک بیماران مورد بحث و بررسی جمعی قرار می‌گرفتند و در صورت نیاز به اقدام تشخیصی درمانی خاصی، بستری و در غیر این صورت به صورت سرپایی برنامه درمانی تعیین شد و در مجموع تعداد ۲۲ نفر از جانبازان شیمیایی در این برنامه کلینیک ویژه طی دو روز ویزیت شدند.

بستری تشخیصی درمانی

در مجموع تعداد ۲۲ نفر از جانبازان مشکل‌دار که نیاز به اقدامات تشخیص و درمانی بیشتری داشتند در بیمارستان خاتم‌الانبیاء (ص) بستری شدند. گروه بیماران بستری متشکل از بیمارانی بودند که قبلاً تحت نظر دکتر اشتانسل قرار داشتند و باید پیگیری درمان ایشان به طور مستمر انجام می‌شد.

گروه دوم جانبازانی بودند که متقاضی اعزام به خارج جهت ادامه درمان بودند. این گروه از بیماران جهت بررسی بیشتر و تعیین برنامه درمانی در بیمارستان بستری شدند تا اقدامات لازم جهت معاینه ایشان انجام شود.

گروه سوم آن دسته از بیمارانی بودند که به کلینیک ویژه مراجعه کردند و جهت بررسی بیشتر نیاز به بستری در بیمارستان داشتند.

کلیه بیماران فوق پس از انجام اقدامات تشخیصی اولیه توسط تیم پزشکی متخصص بر بالین بیمار مورد معاینه قرار گرفتند و تعدادی از آنان کاندید انجام برونکوسکوپی و بررسی راه‌های هوایی شدند.

لازم به توضیح است؛ جهت رفاه بیماران و تمرکز بر مشکلات درمانی ایشان، بیمارستان از یک روز قبل یکی از بخش‌های خود را جهت این منظور آماده کرد. کلیه بیماران یک روز قبل از شروع برنامه در بیمارستان بستری شدند و کلیه اقدامات تشخیصی اولیه شامل رادیوگرافی، اسپیرومتری، آزمایشات هماتولوژی و مشاوره قلب برای ایشان انجام شد.

اقدامات تشخیصی، درمانی و تعیین برنامه درمانی

در این برنامه اقدامات تشخیصی شامل مشاوره‌های تخصصی و در نهایت تعیین اقدامات درمانی مورد نیاز برای جانبازان انجام شد. بر اساس اطلاعات درج‌ شده در جدول، تشخیص‌های مختلفی شامل برونشیولیت، برونشیت، فیبروز ریه، تراکئومالاسی، تنگی تراشه، برونشکتازی و ندول ریه گذاشته شد. برنامه‌های تشخیصی و درمانی تجویز شده شامل آنتی‌بیوتیک تراپی، درمان برونکو دیلاتور، برونکوسکوپی و دیلاتاسیون برونش و... بوده است. هنگام ترخیص بیماران، برنامه درمانی هر فرد مشخص شد.

ویژگی‌های برنامه

اقدامات زیادی برای افزایش کیفیت این برنامه در دستور کار قرار گرفت و برنامه با تعداد مشخص از جانبازان در دو روز برگزار شد و ویزیت و معاینات جانبازان در قالب کلینیک ویژه و به‌صورت ویزیت همزمان توسط متخصصین ریه انجام شد.

با تمهیداتی که اندیشیده شد، سعی شد با تکریم جانبازان رضایت ایشان حاصل شود و از اقدامات غیرضروری پزشکی پرهیز شده و صرفاً بر اساس نیاز پزشکی هر فرد در مورد اقدامات تشخیصی و درمانی تصمیم‌ گیری شود.

با اصلاح طراحی برنامه از سایر جانبازان شیمیایی که مشکلات غیر تراشه داشتند دعوت به عمل آمده است و جهت معاینه آنان بررسی‌های تشخیصی و درمانی صورت گرفت ضمن اینکه تمام مراحل برونکوسکوپی با حضور پروفسور اشتانسل و سایر متخصصین انجام شد.

ارزیابی و پیشنهادات

جهت ارزیابی کیفیت اجرای برنامه از دیدگاه جانبازان شرکت‌کننده، فرم رضایت سنجی توسط ایشان تکمیل شد که بر اساس نظرسنجی انجام شده کلیه مراحل برنامه شامل: نحوه اطلاع‌رسانی، پذیرش در بیمارستان، برخورد پرسنل، کیفیت معاینات پزشکی، کیفیت پذیرایی، زمان اجرای برنامه و... مورد اقبال جانبازان شرکت‌کننده قرار گرفت.

انتهای پیام/ 118

نظر شما
پربیننده ها