یادداشت/ میثم محمدپور لامع

حضور نخبگان، ضرورتی جایگزین‌ناپذیر برای رفع معضلات فرهنگی و اجتماعی

معضلات اجتماعی و فرهنگی ناشی از حضور کمرنگ نخبگان این دو حوزه در متن جامعه است تا بتوانند بر مبنای اصول فرهنگی ایرانی ـ اسلامی نسبت به ارتقای سطح بیشن مردم برای جل معضلات خویش اقدام کنند.
کد خبر: ۵۵۱۵۱۵
تاریخ انتشار: ۳۰ مهر ۱۴۰۱ - ۰۴:۱۴ - 22October 2022

حضور نخبگان، ضرورتی جایگزین‌ناپذیر برای رفع معضلات فرهنگی و اجتماعیگروه حماسه و جهاد دفاع‌پرس ـ میثم محمدپور لامع؛ جوامع بشری در طول تاریخ و در همه مناطق جغرافیایی فارغ از رنگ و نژاد و قبیله، در یک چیز مشترک هستند و آن هم تمایل فطری آنها برای پیشرفت و تعالی است. تمامی قیام‌ها، مجاهدت‌ها، انقلاب‌ها و هرآنچه که بتوان بر خیزش‌های بشر نام نهاد، در راستای تلاش آنها برای بهینه‌سازی امور زندگی بوده و هست.

در ایران نیز همواره ملت بزرگ آن در صدد رشد و تعالی بوده و به گواه تاریخ پر فراز و نشیبش پیوسته در جدال با قدرت‌ها بوده تا بتواند بر سرنوشت خویش حاکم شده و راه تعالی و پیشرفت را مطابق با اصول و فرهنگ خویش در پیش گیرد. شهدای بسیاری که در دفاع از میهن در طول تاریخ تقدیم شده است نیز خود گواهی ستودنی بر این تلاش مبارک بوده است.

انقلاب اسلامی ایران نیز در تداوم همان مسیر درست، متولد شد، مسیری که ابتدای امر با حضور نخبگان و خواص جامعه از قشر روحانی و دانشجو پایه نهاده شد و سپس با آگاهی بخشی به متن جامعه، توانست قاطبه ملت را با خود همراه سازد و به اصول و مبانی آن نهضت عظیم پایبند کند.

در دفاع مقدس نیز با فعالیت و تلاش مضاعف نخبگان مردمی توانستیم در بحبوحه کمبود امکانات نظامی و تحریم‌های مختلف آن جنگ عظیم هشت ساله و فتنه‌های پس از آن بر مشکلات و نابسامانی‌ها غلبه کنیم و روی پای خود بایستیم.

امروز البته اگر در مسائل فرهنگی و اقتصادی با مشکلاتی مواجه هستیم بخشی از آن ناشی از تلاش ضعیف نخبگان برای حل و فصل مشکلاتیم. نفوذ بیش از حد رسانه‌های اجتماعی در زندگی مردم و سودهی به افکار و اندیشه‌های آنان در غیاب نخبگان فرهنگی و اجتماعی سبب شده است که در حوزه اقتصادی با یک تن‌پروری مزمن و در حوزه فرهنگی با اباحه‌گری مواجه باشیم. مسائلی که هر ا گاهی عواقب تلخ آن خود را در تحرکات مخرب و حاشیه‌ساز برای متن مطالبات مردمی خود را نشان می‌دهد.

آنچه مسلم است، نیاز کشور به حضور جدی و متعهدانه نخبگان دلسوز برای کشور، در صحنه است. حضوری که از پس آن بتوان معضلات اجتماعی را طبق فرهنگ ایرانی ـ اسلامی بر بستر مطالبات به حق مردمی مدیریت کرد تا به نحو احسن رفع شده و شکوه اجتماعی ـ فرهنگی ایرانیان را بیش از قبل نمایان کند.

انتهای پیام/ 112

نظر شما
پربیننده ها
آخرین اخبار