دفاع‌پرس گزارش می‌دهد؛

لغو تصمیم شورای شهر پنجم برای انحلال اداره کل ایثارگری شهرداری/ یک جانباز مدیر کل شد

شورای شهر پنجم شهر تهران اواخر عمر خود مصوبه انحلال اداره کل امور ایثارگران شهرداری را اجرایی کرد، اما با روی کار آمدن شورا و شهرداری جدید بار دیگر این اداره کل احیا شد.
کد خبر: ۵۵۲۰۸۹
تاریخ انتشار: ۰۴ آبان ۱۴۰۱ - ۰۰:۱۹ - 26October 2022

حذف تصمیم شورای شهر پنجم در انحلال اداره کل ایثارگری شهرداری/ یک جانباز مدیر کل شدبه گزارش خبرنگار حماسه و جهاد دفاع‌پرس، موضوع ادغام اداره کل امور ایثارگران با اداره کل رفاه شهرداری تهران از مصوبات روز‌های پایانی شورای شهر پنجم تهران بود که فروردین سال گذشته اجرا شد و عملا با انحلال اداره کل امور ایثارگران واکنش و اعتراض دغدغه‌مندان حوزه ایثار و شهادت را برانگیخت.

موضوعی که برخی آن را به اصلاح در شهرداری تهران و تعدیل نیر‌وهای مازاد آن نسبت دادند و برخی به جهت‌گیری‌های سیاسی شورای پنجم شهر که می‌توانست تبعات زیادی را در پی داشته باشد، اشاره کردند.

شهر تهران بیش از ۲۰ هزار شهید در دفاع مقدس دارد که با اضافه شدن شهدای مدافع حرم، امنیت و سلامت، این آمار به نزدیک ۲۱ هزار شهید می‌رسد. تنها شهرداری تهران دارای ۱۷۲ شهید انقلاب اسلامی، دفاع مقدس و مدافع حرم است، علاوه بر این نیز نام ۴۳ شهید آتش‌نشان نیز به عنوان نیروی شهرداری به ثبت رسیده و این جدای از یک هزار و ۹۸ جانباز، ۵۱ آزاده و دو هزار و ۱۰۰ رزمنده است که به نوعی جزوی از خانواده بزرگ شهرداری هستند، همچنین یک هزار و ۷۵ فرزند شهید نیز در شهرداری تهران مشغول به کارند که خانواده بزرگ ایثارگران شهرداری را تشکیل می‌دهند.

بخشی از فعالیت‌های فرهنگی در حوزه ایثارگران و ترویج و گسترش فرهنگ ایثار و شهادت به خصوص در شهر تهران به مسوولیت‌های اداره کل امور ایثارگران شهرداری تهران بازمی‌گردد که در صورت ادغام این اداره کل باعث به حاشیه رانده شدن آن می‌شود.

این اتفاق صدای مدیر اداره کل امور ایثارگران شهرداری تهران را هم درآورد و خطاب به محسن هاشمی رئیس شورای شهر وقت گفت: «شورای شهر در یک اقدام غیرمنطقی و شتابزده و با پیشنهاد یک فرد غیرمتخصص که آگاهی چندانی از خدمات ارائه شده توسط اداره کل امور ایثارگران به جامعه هدف ندارد، به بهانه ادغام در اداره کل رفاه، موجبات انحلال اداره کل ایثارگران را فراهم نمود. هدف این اقدام کوچک‌سازی شهرداری تهران اعلام شده است و از بین ۶۵ هزار پرسنل شهرداری گویا ۴۳ پرسنل خدوم و تلاشگر اداره کل ایثارگران مازاد بوده و باید تعدیل می‌شدند. بنده به هیچ عنوان با کوچک‌سازی مخالفتی نداشته‌ام، اما در شرایطی که نیرو‌های اداره کل ایثارگران در بخش‌های دیگر شهرداری به کار گرفته می‌شوند، کوچک‌سازی هیچ معنایی ندارد.»

امیر قلیچ‌خانی فرزند شهید و از کارمندان شهرداری در زمان ادغان این دو اداره در نامه‌ای از این اتفاق گلایه کرده و از شورای جدید شهر تهران و شهرداری خواستار احیای اداره کل امور ایثارگران شد. وی در بخشی از نامه خود نوشته بود: «رسیدگی همه جانبه به امور آموزشی، پزشکی، اجتماعی و اقتصادی ایثارگران از اهمیت بالایی برخوردار است و شرح وظایف اداره ایثارگران با شرح وظایف اداره تعاون رفاه و خدمات اجتماعی دارای مغایرت‌هایی است، این اقدام اعضای شورای شهر در راستای محو فرهنگ ایثار و شهادت و کمرنگ کردن خدمات‌رسانی به خانواده شهدای شهر تهران بود. تقلیل فعالیت‌های این اداره کل به فعالیت‌های صرفا مادی و نادیده گرفتن فعالیت‌های معنوی و تبیین فرهنگ ایثار و شهادت در کلان شهر تهران که مصداق آن حذف نام شهدا از معابر و کوچه‌ها بود موجی از ناخشنودی بین خانواده‌های معظم شهدا و ایثارگران را به وجود آورد.»

اکنون پس از یک سال و با روی کار آمدن شورای شهر و شهردار جدید اداره کل امور ایثارگران شهرداری تهران بار دیگر احیا شد و شهردار تهران طی مراسمی «غلامعباس کیانی» را که خود نیز از جانبازان و ایثارگران دوران دفاع مقدس است به عنوان رئیس این اداره انتخاب کرد تا مسائل، مشکلات و خواسته‌های جامعه ایثارگری تهران در خانه‌ای به نام آنان پیگیری و مرتفع شود.

انتهای پیام/ ۱۴۱

نظر شما
پربیننده ها