قاضی‌زاده هاشمی:

بنیاد شهید و امور ایثارگران در صورت تخصیص زمین بیمارستان تخصصی در اصفهان احداث می‌کند

رئیس بنیاد شهید و امور ایثارگران در نشست شورای ترویج و توسعه فرهنگ ایثار و شهادت استان اصفهان گفت: موضوع ایثار و شهادت وابسته به یک سازمان نیست و مسئولیت عمومی است.
کد خبر: ۵۵۶۷۴۲
تاریخ انتشار: ۲۶ آبان ۱۴۰۱ - ۱۷:۲۶ - 17November 2022

بنیاد شهید و امور ایثارگران در صورت تخصیص زمین بیمارستان تخصصی در اصفهان احداث می‌کندبه گزارش گروه حماسه و جهاد دفاع‌پرس، «سید امیرحسین قاضی‌زاده هاشمی» معاون رئیس جمهور و رئیس بنیاد شهید و امور ایثارگران امروز (پنجشنبه)‌ در نشست شورای ترویج و توسعه فرهنگ ایثار و شهادت استان اصفهان اظهار داشت: هر بخشی از سرزمین ایران خود را با افتخاری معرفی می‌کند و با اینکه اصفهان پر از کارکرد‌های تمدنی گسترده و حوادث تاریخی است خود را با شهدا معرفی می‌کند و به شهدای خود افتخار می‌کند که نشان‌دهنده سطح بالایی از درک و بصیرت مردم اصفهان است.

معاون رئیس جمهور با اشاره به تأکیدات مقام معظم رهبری در مورد نامگذاری معابر و خیابان‌ها به نام شهدا، گفت: مقام معظم رهبری اندیشمندی فکری، فرهنگی و تمدنی هستند که با علم به وجود شخصیت‌های مختلف که شهید نبودند، افتخار هر ملتی را شهدا می‌دانند و بر نامگذاری معابر به نام شهدا تأکید دارند.

وی افزود: وقتی هویت ایرانی اسلامی دزدیده شد که مرجع و الگوی زندگی تغییر کرد که علل مختلفی دارد و در مقام معرفی مقصر نیستیم. در بنیاد شهید و امور ایثارگران هنگام تهیه گزارش شناخت، مطالعه‌ای نیز در مورد سبک زندگی ایرانی اسلامی در خانواده ایثار و شهادت بر اساس مؤلفه‌های عینی انجام شد که لزوم توجه به آسیب‌ها را روشن کرد.

رئیس بنیاد شهید و امور ایثارگران با اشاره به وضعیت کارکنان بنیاد در ابعاد مختلف تصریح کرد: شورای ترویج و توسعه فرهنگ ایثار و شهادت ظرفیت بزرگ قانونی است که رئیس آن در سطح ملی رئیس جمهور و در استان‌ها استاندار است. نگاه قانون‌گذار و امامین انقلاب این است که موضوع ایثار و شهادت وابسته به یک سازمان نیست و مسئولیت عمومی است و این موضوع از مسئولیت‌های رئیس جمهور نیز هست و به همین دلیل رئیس بنیاد شهید و امور ایثارگران معاون رئیس جمهور است و انتخاب او توسط رئیس جمهور به رهبر معظم انقلاب پیشنهاد می‌شود.

قاضی‌زاده هاشمی خاطرنشان کرد: خدمات‌رسانی به ایثارگران و ترویج فرهنگ ایثار و شهادت مسئولیت عمومی است و حتی در شورای ترویج فرهنگ ایثار و شهادت تشکیل شورای شهرستانی نیز بررسی شده است. در بودجه سال جاری که توسط رئیس جمهور نیز ابلاغ شده است یک درصد بودجه دستگاه‌ها به ترویج فرهنگ ایثار و شهادت اختصاص یافته که اختصاص آن تکلیفی است.

معاون رئیس جمهور با بیان اینکه هیچ مانعی نباید باعث خلل در خدمات‌رسانی به ایثارگران شود، گفت: خدمات‌رسانی به ایثارگران و کیفیت آن در امتیازدهی و رتبه‌بندی بخش‌ها و مراکز مختلف کشور باید مؤثر باشد.

رئیس بنیاد شهید و امور ایثارگران افزود: در مورد پرداخت هزینه‌های درمانی ایثارگران تأخیر وجود داشت، ولی با تلاش‌های صورت گرفته هزینه‌هایی که ایثارگران به صورت مستقیم پرداخت کرده بودند تا ۱۵ مرداد سال جاری تسویه شد. بدهی به داروخانه‌ها نیز تا پایان تیر ماه و بیمارستان‌ها تا پایان خرداد ماه پرداخت شده است که وضعیت آن از سایر شرکت‌ها بهتر است با اینکه دولت حدود ۲ هزار و ۴۰۰ میلیارد تومان به بیمه دی بدهکار است.

وی با تأکید بر اینکه خدماتی که به ایثارگران ارائه می‌شود باید با بالاترین کیفیت باشد، گفت: اگر زمین مناسبی در اصفهان در نظر گرفته شود بیمارستان تخصصی با استاندارد‌های به روز با ۵۰۰ تخت ساخته می‌شود و از گذشته هم بیمارستان امیرالمؤمنین (ع) در اختیار ایثارگران عزیز بوده که دچار فرسودگی جدی شده و نیاز به جایگزین دارد، زمین آن هم نیاز به توسعه دارد و بخشی از بافت آن باید خریداری شود که امیدواریم با کمک استاندار محترم این اتفاق بیافتد که در این صورت بیمارستانی با شاخص‌های وزارت بهداشت ساخته و جایگزین این بیمارستان فرسوده می‌شود، زیرا بیشترین تعداد ایثارگر در کشور متعلق به اصفهان است.

قاضی‌زاده هاشمی با اشاره به حمایت بنیاد از ساخت فیلم سینمایی و سریال از شهدای شاخص در استان‌ها گفت: برنامه جدی برای حمایت از ساخت فیلم‌های فاخر داریم و حتی اعتبار اولیه آن نیز به استان‌ها پرداخت شده و تاکنون ۱۲ تفاهم‌نامه بدین منظور منعقد شده است که البته شرط آن این است که باید فیلم درجه الف باشد و فیلم‌نامه قوی داشته باشد که هیئت داوران بنیاد آن را بپذیرد. در استان کرمان برای ساخت یک سریال در مورد شهید حاج قاسم سلیمانی ۴۰ میلیارد بخش خصوصی کمک کرده است و این یک وظیفه است که باید به آن توجه شود.

رئیس بنیاد شهید و امور ایثارگران در رابطه با ترویج فرهنگ ایثار و شهادت خاطرنشان کرد: این موضوع همگانی است و تمام مؤسسات به خصوص مؤسسات فرهنگی همچون نظام تعلیم و تربیت، آموزش و پرورش، دانشگاه‌ها، بنیاد حفظ آثار و صداوسیما باید در انجام این وظیفه نقش داشته باشند البته باید طرح‌های مشترکی متناسب با استان‌ها و شهرستان‌ها طراحی شود.

معاون رئیس جمهور افزود: بزرگ‌ترین کارکرد شورای ترویج فرهنگ ایثار و شهادت طراحی برنامه‌ها است و ریاست شورا که استاندار هر استان است می‌تواند تقسیم نقش کند و به فراخور آن اگر فیلم، نمایشگاه یا اثر هنری باید ساخته شود اقدام کند و امیدواریم طراحی‌ها به سمت استفاده از ظرفیت‌های مردمی و مردمی‌سازی باشد.

وی با تأکید بر نقش رسانه‌ها در ترویج فرهنگ ایثار و شهادت گفت: یک هنرمند، شاعر و موسیقیدان که بتواند در این عرصه فعالیت کند می‌تواند یک رسانه باشد و از ظرفیت‌های تک نفره گرفته تا گروه‌های جهادی باید بهره‌برداری شود، البته برنامه‌ای به طور کلی در کشور داریم، اما کارکرد اصلی آن باید در استان‌ها شکل گیرد. بنیاد شهید و امور ایثارگران به عنوان دبیرخانه شورا پیگیری لازم را انجام می‌دهد، اما مسئله یک مسئولیت عمومی است.

قاضی‌زاده هاشمی با بیان اینکه ۲۰ هزار نفر از خانواده‌های شهدا و ایثارگران در استان اصفهان متقاضی مسکن هستند، گفت: از این تعداد ۶ هزار و ۸۹۰ نفر اولویت اول هستند و در ۴۰ سال گذشته هیچگونه خدمات دولتی در این زمینه دریافت نکرده‌اند و ۱۳ هزار و ۱۱۰ نفر هم در اولویت دوم قرار دارند.

وی افزود: برنامه‌ریزی جدی در حوزه سفر و تفریح خانواده‌های معظم شهدا و ایثارگران در حال انجام است و همزمان با سفر رئیس جمهور به استان اصفهان، به دلیل حجم عظیم ایثارگران استان احداث سه مرکز جامع توانبخشی برای استان اصفهان تصویب شد که ۲ مرکز همانند مرکز اصفهان در شهرستان‌های خمینی‌شهر و نجف‌آباد با پیش‌بینی ۹۰ میلیارد تومان هزینه احداث خواهد شد.

معاون رئیس‌جمهور خاطرنشان کرد: بنیاد شهید و امور ایثارگران وظیفه‌ای جز خدمت به ایثارگران ندارد و باید مراکز ارائه خدمات به این خانواده‌ها در محل‌هایی احداث شود که ایثارگران بتوانند از آن‌ها استفاده کنند و در مکان‌هایی که پراکندگی سکونت خانواده‌های ایثارگران بیشتر است باید زمین‌های مناسبی به بنیاد شهید و امور ایثارگران ارائه شود.

قاضی‌زاده هاشمی در مورد پرداخت حق پرستاری به همسران جانبازان گفت: بر اساس قانون تا زمان حیات جانبازان عزیز حق پرستاری هرساله مطابق قانون و با رشد بودجه پرداخت می‌شود. بحثی وجود دارد که جانبازانی که به شهادت می‌رسند حق پرستاری قطع می‌شود و ادامه پرداخت آن که مورد مطالبه به خصوص جانبازان ویژه است نیاز به تصویب قانون دارد که جمعی آن را دنبال می‌کنند که اگر قانون تصویب شده و تأمین منابع شود این اقدام انجام می‌شود.

رئیس بنیاد شهید و امور ایثارگران همچنین با حضور در گلستان شهدای اصفهان با قرائت فاتحه و نثار شاخه‌های گل به مقام شهدای هشت سال دفاع مقدس این استان ادای احترام کرد.

انتهای پیام/ 112

نظر شما
پربیننده ها
آخرین اخبار