فرمانده دانشگاه جامع امام حسین: به دنبال رسیدن به دانشگاه تراز اسلامی هستیم

حسنی‌آهنگر گفت: ما در دانشگاه جامع امام حسین (علیه‌السلام) به دنبال تحول علمی و تعالی معنوی برای رسیدن به دانشگاه تراز اسلامی هستیم و این موضوع، یکی از زیرشاخه‌های اصلی این تحول در علوم پایه به‌عنوان پیشران سایر علوم به شمار می‌رود.
کد خبر: ۵۵۲۴۰۵
تاریخ انتشار: ۰۵ آبان ۱۴۰۱ - ۱۱:۴۴ - 27October 2022

به دنبال تحول علمی و تعالی معنوی برای رسیدن به دانشگاه تراز اسلامی هستیمبه گزارش گروه دفاعی امنیتی دفاع‌پرس، نشست تخصصی شورای سیاست‌گذاری همایش ملی ارتقاء و تحول علوم پایه و بنیادی با حضور محمدرضا حسنی‌آهنگر، فرمانده دانشگاه جامع امام حسین (علیه السلام)، سعدالله نصیری قیداری ریاست دانشگاه شهید بهشتی و دبیر ستاد ملی سال بین المللی علوم پایه و دیگر اساتید این حوزه و روسای سایر دانشگاه‌های کشور در این دانشگاه، برگزار شد.

حسنی‌آهنگر در این نشست اظهار داشت: ما در دانشگاه جامع امام حسین (علیه السلام) به دنبال تحول علمی و تعالی معنوی برای رسیدن به دانشگاه تراز اسلامی هستیم و این موضوع، یکی از زیر شاخه‌های اصلی این تحول در علوم پایه به عنوان پیشران سایر علوم به شمار می‌رود و از طرفی سال ۲۰۲۲ از سوی سازمان جهانی یونسکو به عنوان سال بین المللی علوم پایه برای پیشرفت پایدار نامگذاری شده است.

وی با بیان اینکه در این راستا، سعی کرده ایم تا با همه دانشگاه‌های دارنده‌ی علوم پایه در کشور ارتباط بگیریم، افزود: با توجه به اینکه کشورمان به دنبال کسب مرجعیت علمی است باید توجه کنیم که یکی از زمینه‌های تاثیرگذار در کسب مرجعیت علمی حوزه‌های علوم پایه هستند و ما از همه‌ی اساتید خواسته ایم در تدوین نقشه‌ی راه برای تحول علوم پایه در حوزه‌های مختلف به ما کمک کنند.

فرمانده دانشگاه جامع امام حسین (ع) ادامه داد: این رشته‌ها عملاً رشته‌هایی هستند که تحقیق و پژوهش در آن‌ها، منجر به کشف حقایقِ کشف نشده، می‌شود؛ و ان‌شاءالله شاهد ثبت جهش‌های جدید علمی به نام ایران و ایرانی در جهان باشیم و امیداواریم در حوزه‌های فنی و مهندسی، فناوری‌های جدیدی را برای استفاده‌ی عموم کشورها، تقدیم جامعه بشری کنیم.

حسنی آهنگر در پاسخ به سوالی مبنی بر اینکه فرآورده‌های این همایش چه زمانی محقق می‌شوند، بیان کرد: فعالیت در حوزه علوم پایه را به سه بخش تقسیم کرده ایم. اول اینکه بتوانیم شاهد تحول بنیادین در علوم پایه، مبتنی بر آیات قرآن مجید و احادیث اهل بیت، علیهم السلام_ باشیم که علم اصلی مطمئنا از آن‌ها استخراج می‌شود.

وی ادامه داد: سابقه تمدنی ما در سده‌های سوم چهارم و پنجم هجری، قرار گرفتن بر بام علمی دنیا را نشان می‌دهد و ما باید بتوانیم با این سابقه درخشان، مرز‌های علم و دانش را ارتقاء دهیم که دومین قسمت از فعالیت در حوزه علوم پایه به شمار می‌رود.

حسنی آهنگر با اشاره به سومین فعالیت در حوزه علوم پایه گفت: حوزه‌های علمی کنونی، در علوم پایه بسیار کاربردی است و ما سعی کرده ایم نسبت به آن‌ها غفلت نکنیم و موفقیت در حوزه‌های مختلف علمی مانند: لیزر، پرتو درمانی، مهندسی پزشکی، ساخت واکسن فخرا و واکسن نورا و همچنین سایر دستاورد‌های علمی و پژوهشی، نتیجه فعالیت‌هایی بوده که در حوزه زیست شناسی و علوم پایه در دانشگاه جامع امام حسین (علیه السلام) انجام شده است.

فرمانده دانشگاه جامع امام حسین (ع) افزود: مطمئناً مرزشکنی علمی نیازمند یک دوره‌ی میان مدت است که به نتیجه می‌رسد و تحقیق و پژوهش‌های بنیادین، به علت زمان‌بر بودن، باید در مدت زمان بیشتری انجام شود تا نتیجه‌ی مطلوب، حاصل شود.

وی در پاسخ به سوالی مبنی بر اینکه نشست‌های تخصصی در حوزه علوم پایه، چه مشکلاتی از کشور را می‌تواند حل کند، تصریح کرد: در نشست‌های تخصصی علمی، یک هم‌گرایی و هم افزایی میان دانشگاه‌های مختلف برای حل و احصاء نظام مسائل کشور ایجاد شده و با یافته‌های اساتید در دانشگاه‌های مختلف آشنا می‌شویم.

حسنی آهنگر ادامه داد: ما در این نشست‌ها، با نظام مسائل کشور در حوزه‌ی علوم پایه آشنا شده و برای حل این مشکلات با یکدیگر هم‌فکری می‌کنیم. در واقع، می‌توان گفت که این نشست‌ها به احصاء نظام مسا‌ئل در علوم پایه، شتاب می‌دهد. چرا که برای انجام کار‌های تشکیلاتی به نشست‌های علمی مشترکی، نیاز هست.

وی با بیان اینکه برای انجام هر کار بزرگ هم‌دلی و هم‌زبانی در حوزه‌ی آن علوم یکی از کار‌های ضروری است که باید انجام شود، خاطرنشان کرد: برگزاری این نشست‌های تخصصی و همایش ملی ارتقاء و تحول در علوم پایه که ۳۰ آذرماه امسال برگزار می‌شود، قطعاً می‌تواند تا حد بسیاری به این موضوع کمک کند.

فرمانده دانشگاه جامع امام حسین (ع) در پایان گفت: ما پرچم تحول در علوم پایه را به لطف خدا و همت دانشگاهیان کشور برافراشته ایم و از خبرگان حوزه‌ی علوم پایه می‌خواهیم به ما در پیداکردن روش‌های میان‌بر که خود این میان‌برها، نوعی دانش است و کسی در دنیا آن را به ما نمی‌دهد، کمک کنند.

انتهای پیام/ 112

نظر شما
پربیننده ها