دفاع‌پرس گزارش می‌دهد؛

شکست آتش‌بس یمن و پذیرایی متجاوزان با موشک‌های انصارالله

متجاوزان ائتلاف سعودی در مسیر برخورد با ملت یمن دو راه پیش روی خود دارند. یا اینکه تجاوزات خود را متوقف کرده و یا اینکه خود را برای موشک‌های انصارالله آماده کنند.
کد خبر: ۵۵۳۰۰۲
تاریخ انتشار: ۱۳ آبان ۱۴۰۱ - ۰۳:۳۶ - 04November 2022

گروه بین‌الملل دفاع‌پرس: بعد از شکست توافق آتش‌بس بین نیرو‌های انصارالله یمن با ائتلاف متجاوز سعودی و آغاز دور تازه‌ای از درگیری‌های نظامی بین دو طرف و مورد هدف قرار گرفتن تاسیسات و زیرساخت‌های کشور‌های عضو ائتلاف سعودی، شاهد صحبت‌ها و اظهارنظر‌های مقامات مختلف انصارالله به خصوص «محمد ناصر العاطفی» وزیر دفاع یمن بودیم که در سخنانی دو راه را پیش روی ائتلاف متجاوز سعودی قرار داد. نخست اینکه به آتش‌بس با نیرو‌های انصارالله متعهد باشند و دوم اینکه خود را برای موشک‌ها و پهپاد‌های یمنی آماده کنند.

شکست آتش‌بس و پذیرایی متجاوزان با موشک‌های انصارالله

البته سخنان و هشدار‌های مقامات انصارالله به خصوص وزیر دفاع یمن بسیار واضح و روشن است، زیرا از زمان آغاز تجاوز نظامی ائتلاف متجاوز سعودی به یمن و کشتار ملت مظلوم و بی‌دفاع این کشور، شاهد غارت منابع انرژی شامل نفت و گاز این کشور و همینطور محاصره فرودگاه‌ها و بنادر کشتیرانی «یمن» بوده و هستیم. بالطبع طبیعی است که نیرو‌های انصارالله و کمیته‌های مردمی «یمن» به دنبال برطرف کردن این تحریم‌ها و محاصره‌ها بوده و به دنبال بازگرداندن شرایط عادی در زندگی مردم یمن باشند.

این در حالی است که ائتلاف متجاوز سعودی اهداف مختلف و متنوعی از تجاوز نظامی به «یمن» داشته و همچنان هم با نقض جدید قرارداد آتش‌بس دارد که ازجمله آن‌ها می‌توان به تبدیل مجدد «یمن» به حیات خلوت عربستان سعودی، در دست گرفتن کنترل اوضاع سیاسی، فرهنگی و اقتصادی این کشور و غارت منابع نفت و گاز آن اشاره کرد. بر همین اساس است که اخیرا نیز شاهد به شکست کشاندن توافق نصفه و نیمه آتش‌بس از طرف ائتلاف متجاوز سعودی بودیم.

شکست آتش‌بس و پذیرایی متجاوزان با موشک‌های انصارالله

حال در این میان، نکته قابل توجه فریب و حیله ائتلاف متجاوز سعودی در تن دادن به آتش‌بس است، زیرا خیال خامی است که باور کنیم حکام سعودی و ائتلاف تحت رهبری آن‌ها صرفا به دلیل اهداف خیرخواهانه و انسان دوستانه قرار داد آتش‌بسی را که همان را هم امروز زیرش زدند و آن را به متوقف کردند امضاء کرده بودند، زیرا به محض اینکه مشاهده کردند منافع آن‌ها از طریق این قرارداد آتش‌بس تامین نمی‌شود بدون درنگ و لحظه‌ای تامل آن را به شکست کشاندند.

البته موضوعی که در زمان آتش‌بس بین انصارالله و ائتلاف سعودی به خوبی قابل مشاهده بود سوءاستفاده ائتلاف متجاوز عربی آمریکایی از این چند ماه آتش‌بس بود. زیرا آن‌ها توانستند ضمن اینکه از موج سنگین و کمرشکن حملات موشکی و پهپادی انصارالله نجات پیدا کنند، اوضاع نابسامان خودشان را ساماندهی مجددی کرده و حتی سامانه‌های ضدموشکی متعددی را در نقاط مهم و بااهمیت خود مستقر کنند.

شکست آتش‌بس و پذیرایی متجاوزان با موشک‌های انصارالله

اما موضوع بسیار مهم و استراتژیکی که حکام عربستان و ائتلاف تحت رهبری او از آن غافل بودند این است که سامانه‌های ضدموشکی که آن‌ها برای درامان ماندن از موشک‌ها و پهپاد‌های انصارالله مورد استفاده قرار دادند در برابر حملات قدرتمند و پرتعداد انصارالله ناتوان است. شاهد ماجرا هم اینکه قبل از توافق آتش‌بس بار‌ها و بار‌ها شاهد بودیم که پهپاد‌ها و موشک‌های نیرو‌های مقاومت یمنی مراکز و زیرساخت‌های نظامی، غیرنظامی و تجاری کشور‌های عضو ائتلاف سعودی را مورد حمله قرار داده بود.

نکته بسیار مهم در این میان این است که فرماندهان انصارالله بار‌ها به ائتلاف متجاوز سعودی اخطار دادند که اگر همانند گذشته به محاصره ملت مظلوم و مقاوم یمن ادامه بدهند مورد هدف و هجوم پهپاد‌ها و موشک‌های دقیق انصارالله و کمیته‌های مردمی یمن قرار خواهند گرفت. البته تجربه تا امروز نشان داده که حکام عربستان سعودی تا زمانی که خطر را نزدیک خود حس نکرده و اهداف آن‌ها مورد هجوم انصارالله قرار نگیرد ماجرا و تهدید نیرو‌های مقاومت یمنی را جدی نمی‌گیرند.

شکست آتش‌بس و پذیرایی متجاوزان با موشک‌های انصارالله

بر این اساس به سادگی می‌توان پیش‌بینی کرد که بزودی و در آینده‌ای بسیار نزدیک شاهد آغاز موج تازه‌ای از حملات موشکی و پهپادی انصارالله و کمیته‌های مردمی یمن به اهداف نظامی، غیرنظامی و تجاری کشور‌های عضو ائتلاف متجاوز سعودی خواهیم بود که قطعا موجب پشیمانی سران این کشور‌ها و در ادامه نارضایتی مردم آن‌ها از وضع موجود خواهد شد.

در پایان باید گفت آن چیزی که در دورنمای تحولات و درگیری‌های میدانی یمن متصور و قابل پیش‌بینی است درس نگرفتن سران کشور‌های عضو در ائتلاف متجاوز سعودی از انجام حملات تجاوزکارانه به مردم و ملت یمن است که قطعا باید خود را برای تبعات اقدامات و عملکرد غیرمسئولانه خود آماده کنند.

انتهای پیام/ ۱۳۴

نظر شما
پربیننده ها