رئیس سازمان پدافند غیرعامل کشور:

پیام‌رسان‌های اجتماعی خارج‌پایه به ماشین تبلیغات جنگی دشمن تبدیل شده‌اند

سردار جلالی با بیان اینکه پیام‌رسان‌های اجتماعی خارج‌پایه به ماشین تبلیغات جنگی دشمن تبدیل شده‌اند، گفت: دو پلتفرمی که در ایران آموزش‌های ساخت سلاح را در اختیار جوانان قرار می‌دادند در سایر کشور‌ها مجاز به ارائه چنین خدماتی نیستند.
کد خبر: ۵۵۳۱۳۵
تاریخ انتشار: ۰۹ آبان ۱۴۰۱ - ۰۹:۰۰ - 31October 2022

پیام‌رسان‌های اجتماعی خارج‌پایه به ماشین تبلیغات جنگی دشمن تبدیل شده‌اندبه گزارش گروه دفاعی امنیتی دفاع‌پرس به نقل از پایگاه اطلاع‌رسانی پایداری ملی، سردار سرتیپ «غلامرضا جلالی» رئیس سازمان پدافند غیرعامل کشور در برنامه تلویزیونی صف اول که با موضوع پدافند غیرعامل برگزار شد، با بیان اینکه با توجه به تغییر صحنه تهدیدات و متمرکز شدن این تهدیدات مدرن روی مردم، تمرکز اصلی سازمان پدافند غیرعامل کشور نیز بر روی تداوم کارکرد زیرساخت‌های حیاتی و ضروری به مردم قرار گرفته است، اظهار داشت: اهمیت دستاورد‌های پدافند غیرعامل در حفاظت از مردم و زیرساخت هاست و رویکرد سازمان پدافند غیرعامل کشور، اساساً دنبال کردن این رسالت‌ها و ماموریت‌ها با نگاه دانش‌بنیان است.

سردار جلالی با بیان اینکه در جنگ ترکیبی هدف استفاده از تمام مؤلفه‌های قدرت علیه نقاط ضعف است، تصریح کرد: هدف دشمن در جنگ ترکیبی توسعه خط اعتراض اجتماعی به سمت بحران‌های سیاسی و استمرار ناامنی در کشور به هر نحو ممکن است. در همین غائله اخیر شاهد بودیم که آرایش و جبهه‌بندی در این حوادث قابل توجه است، به طوری که شاهد تقابل ملت ایران با آمریکا، رژیم صهیونیستی، منافقین و تجزیه‌طلب‌ها و عوامل فریب‌خورده آن‌ها هستیم.

اشغال فضای مجازی و افکار عمومی کشور با شبکه‌های اجتماعی خارج‌پایه

رئیس سازمان پدافند غیرعامل کشور با بیان اینکه هدف اصلی از جنگ شناختی تغییر الگوی محاسباتی مردم و مسئولان در راستای تضعیف مقاومت ملی در برابر جریان سلطه استکباری است، تصریح کرد: یکی از ابزار‌های این جنگ شبکه‌های اجتماعی است. این شبکه کارکرد‌های متفاوتی دارد که یکی از کارکرد‌های غالب آن رسانه است.

وی ادامه داد: آنچه شاهد آن هستیم، اشغال فضای مجازی و افکار عمومی ما با شبکه‌ای است که هیچ تعهدی به کشور و منافع ملی ما ندارند، قوانین ما را نپذیرفته و نماینده‌ای هم در کشور ندارند که اگر شکایت یا تخلفی صورت گرفت، بتوان به آن رسیدگی کرد. در صورتی که بسیاری از پلتفرم‌ها در حوزه‌هایی مانند اتحادیه اروپا هر سال میلیون‌ها دلار به دلیل تخطی از قوانین حاکمیت سایبری جریمه می‌شوند.

پیام‌رسان یا ماشین تبلیغات جنگی

سردار جلالی با بیان اینکه این دو پلتفرمی که در ایران جوانان را به اغتشاش و درگیری تشویق می‌کردند و آموزش‌های ساخت سلاح و ایجاد خشونت را در اختیار آن‌ها قرار می‌دادند در سایر کشور‌ها مجاز به ارائه چنین خدماتی نیستند، خاطرنشان کرد: این دیگر پیام‌رسان اجتماعی نیست، بلکه یک ماشین تبلیغات جنگی است و در حال طرح‌ریزی نبردی است که ابزار آن شبکه اجتماعی است.

رئیس سازمان پدافند غیرعامل کشور با بیان اینکه کشور ما نیز به دنبال اعمال حاکمیت سایبری خود در این فضاست، تصریح کرد: به دلیل عدم فهم درست این مسائل ساده در دولت گذشته، خود به خود فضا را برای فعالیت آزادانه در اختیار این پلتفرم‌های خارجی قرار گرفت و با شرایطی که شاهدیم، روبه‌رو شدیم.

فضای مجازی بی‌ضابطه امنیت اجتماعی و روانی جامعه را تهدید می‌کند

وی با بیان اینکه قوانین حفاظت از حقوق شهروندان در فضای مجازی که در کشور‌های اروپایی هم‌اکنون در حال اجراست، بسیار سخت‌گیرانه‌تر از قوانینی است که مجلس شورای اسلامی می‌خواست برای ضابطه‌مند کردن فعالیت‌ها در فضای مجازی کشور تصویب کند، افزود: باید به این اجماع و درک مشترک برسیم که آیا در فضای مجازی و شبکه‌های اجتماعی، قانون و ضابطه می‌خواهیم یا نمی‌خواهیم.

سردار جلالی ادامه داد: در فضای بی قانونی هیچ حدی و مرزی وجود ندارد، چون ضابطه و قانون وجود ندارد. این چالشی است که می‌تواند امنیت اجتماعی و روانی جامعه را به هم بزند.

انگاره‌سازی در جنگ شناختی چگونه رخ می‌دهد؟

رئیس سازمان پدافند غیرعامل کشور با اشاره به موضوع انگاره‌سازی در جنگ شناختی، گفت: در این حوزه تغییر ذهنیت مردم با ابزار محتوا و داده‌ها صورت می‌گیرد به طوری که جهت گیری خاص اخبار بر ذهنیت فرد اثرگذار بوده و به مرور زمان باور افراد را تغییر خواهد کرد.

وی عنوان کرد: اقدام وزارت ارتباطات در محدودسازی پلتفرم‌های مسئله‌ساز براساس مصوبه شورای امنیت کشور بوده است و برخلاف برخی اظهارات استفاده از فضای اینترنت هیچ‌گونه مشکلی ندارد.

سردار جلالی با بیان اینکه کنترل و محدودسازی ۲ پلتفرم مسئله‌ساز در کشور براساس حوادث امنیتی اتفاق افتاده است، توضیح داد: با توجه به حوادث اخیر نیازمند تصمیم‌گیری حوزه‌های امنیتی بود، اما در این راستا تعدادی از مشاغل فضای مجازی متضرر شدند که براساس مصوبه شورای عالی فضای مجازی، وزارت ارتباطات و سایر دستگاه‌های مربوط موظف به ایجاد ابزاری برای به حداقل رساندن آسیب این مشاغل و انجام اقدامات حمایتی همچون بخشودگی مالیاتی، امکان ایجاد فعالیت‌های بانکی و... شدند.

رئیس سازمان پدافند غیرعامل کشور در مورد اقدام اینستاگرام در مورد حذف تصاویر حادثه تروریستی شاهچراغ گفت: این پلتفرم ابزار و سلاحی در اختیار استکبار بوده تا علیه نظام جمهوری اسلامی ایران فعالیت کند. چگونه است که اسم و عکس شهید سردار سلیمانی در اینستاگرام فیلتر می‌شود، اما آموزش سلاح، دعوت و فراخوان به تخریبگری مجوز انتشار دارند که این مصداق خصومت علیه نظام است.

وی در بخش دیگری از این برنامه تلویزیونی حمله سایبری را هرگونه تلاش برای نفوذ به شبکه زیرساخت‌ها دانست و گفت: حملات سایبری در سه سطح دسته‌بندی می‌شوند که حملات سطح سه خطرناک و تخریب زیرساخت‌ها را در پی دارند.

سردار جلالی با اشاره اینکه حملات علیه کشور در حوزه‌های مختلف مبتنی به آسیب‌پذیری سایبری است، بیان کرد: در تقسیم‌بندی آسیب‌پذیری‌های سایبری، نوع آسیب و راهکار در دسته نخست مشخص است که ۸۵ درصد آسیب‌پذیری‌ها در این حوزه را شامل می‌شوند.

رئیس سازمان پدافند غیرعامل کشور ادامه داد: دسته دوم آسیب‌پذیری‌های سایبری، ناشناخته و با نفوذ هکر‌ها بوده و دسته سوم آسیب‌پذیری ایمپلنتی در حوزه سخت افزار، نرم افزار و میان افزار هستند.

وی عنوان کرد: در راستای مقابله با حملات سایبری، لیست آسیب‌پذیری‌های ساده در دستگاه‌های اجرایی احصا و آموزش‌های لازم در این حوزه ارائه شده است که براساس برنامه‌ریزی صورت گرفته طی چند ماه آینده این مشکلات برطرف خواهد شد.

سردار جلالی با بیان اینکه برای مقابله با آسیب‌پذیری‌ها با عاملیت و راهکار ناشناخته سامانه‌های تخصصی داخلی نیاز است، گفت: خوشبختانه سامانه عملیات امنیت سایبری در کشور ساخته شده و در حملات اخیر نیز مورد استفاده قرار گرفته است. در یک ماه گذشته بیشترین حجم حملات رسانه‌ای و سایبری ممکن علیه کشور انجام شده که سامانه‌های امنیتی بومی در مقابله با این تهدیدات نقش اساسی دارند. در زمینه مقابله با حملات DDoS قبلا به خارجی‌ها وابسته بودیم. اما در حال حاضر در داخل کشور توانسته ایم، این سامانه را به صورت بومی تولید و حجم بالایی از عملیاتی که اتفاق افتاد خنثی کنیم.

اهمیت بومی‌سازی سامانه‌های امنیت سایبری

وی در مورد اینکه آیا این حملات موفق بوده است یا خیر نیز توضیح داد: تعداد حمله‌ها بسیار زیاد است. اگر حملات کوچک را در نظر بگیریم، تعداد بسیار زیادی است و اگر حملات درشت را حساب کنیم، مثلاً حملاتی مانند سامانه سوخت در یک ماه تا بیست روز گذشته دو بار حمله داشته‌ایم. اما به راحتی پاسخ داده‌ایم و با مشکلی روبه‌رو نشدیم. در سامانه‌های امنیت سایبری، بومی و ایرانی بودن نقش بسیار اساسی ایفا می‌کند که در این زمینه شرکت‌های دانش‌بنیان به ما کمک و نقش قابل توجهی داشتند.

رئیس سازمان پدافند غیرعامل کشور با بیان اینکه در زمینه افزایش تاب‌آوری در زیرساخت‌ها نیازمند قانون هستیم، تصریح کرد: در سیاست‌های کلی ابلاغی رهبر معظم انقلاب به دولت و مجلس است در تدوین برنامه هفتم، به رعایت ملاحظات پدافند غیرعامل تاکید شده است و این برنامه با توجه به این ملاحظات تنظیم خواهد شد.

سردار جلالی ادامه داد: ما در کمیته دائمی پدافند غیرعامل انجام متناسب با سیاست‌های ابلاغی مقام معظم رهبری، تک تک واژه‌های بکار رفته را تبدیل به احکامی خواهیم کرد که در قانون گنجانده شود. یعنی دقیقا در آن‌ها تکلیف مشخص باشد که چه کاری در چه بازه زمانی و به چه شکلی انجام شود. این کاری بسیار دقیق است که پس از تهیه به دولت و مجلس تقدیم خواهد شد تا در مرحله بررسی برنامه هفتم توسعه در مجلس در نظر گرفته شود.

وی با بیان اینکه در حوزه قانون‌گذاری متاسفانه دچار خلأ اساسی هستیم، تصریح کرد: اشاره کردم که در فضای شبکه‌های اجتماعی فاقد قانون هستیم. حتی در قانون مشخص نشده است چه کسی در این حوزه مقررات اجرایی را تنظیم کند؛ البته در شورای عالی فضای مجازی یک سند راهبردی تصویب شده است. کلیات کار معلوم شده است. بخش‌هایی که نیازمند جرم انگاری است، باید در مجلس وقانون تصویب شود. این قانون بالادستی باید در مجلس تصویب و دنبال شود که در واقع تکلیف تنظیم کنندگان مقررات که به صورت بخش‌های مختلف تنظیم می‌شود آماده شود.

رئیس سازمان پدافند غیرعامل کشور ادامه داد: در این زمینه مرکز ملی و شورای عالی فضای مجازی در دولت جدید تلاش زیادی کرده است، اما هنوز تا نقطه مطلوب فاصله داریم.

سردار جلالی در بخش پایانی سخنان خود با بیان اینکه حادثه غم‌بار شهادت مظلومانه زائرین حضرت شاهچراغ را نوعی اتمام حجت برای همه کسانی می‌دانم که دل در گروی میهن دارند و به خاطر اصلاح امور اعتراض می‎کنند، تصریح کرد: این اتفاق صف‌بندی دشمن را مشخص کرد. وقتی داعش وارد کشور شد، چپ و راست نمی‌شناسد، بلکه مخالف و دشمن ایران است.

انتهای پیام/ 200

نظر شما
پربیننده ها
آخرین اخبار