دفاع‌پرس گزارش می‌دهد؛

جنگی برای تضعیف «میدان»

امروز «نبردِ اراده‌ها و جنگ روایت‌هاست»، چون در این جنگ دشمن می‌تواند «میدان» را تضعیف و اراده خود را بر طرف دیگر تحمیل کند که اگر چنین شود، دشمن به مقصود خود رسیده است.
کد خبر: ۵۵۳۳۳۹
تاریخ انتشار: ۱۱ آبان ۱۴۰۱ - ۰۱:۴۱ - 02November 2022

جنگی برای تضعیف «میدان»گروه دفاعی امنیتی دفاع‌پرس‌ـ رحیم محمدی؛ «تغییر روایت باعث تغییر تصویر واقعیت در افکار عمومی می‌شود»؛ این جمله‌ای است که رهبر معظم انقلاب اسلامی در بیست و یکم آذر ۱۴۰۰ مطرح کردند؛ بیان این جمله آن زمان گویای این است که ما بعد از جنگ تحمیلی، سیاسی ـ امنیتی، ناتوی فرهنگی، با شکل دیگری از جنگ که همان جنگ نرم یا به عبارتی جنگ روایت‌ها مواجه هستیم.

امروز در این جنگ روایت‌ها هرکس روایت اول را از واقعه‌ای مطرح کند، می‌تواند افکار عمومی را به سمت و سوی مورد نظر سوق دهد و این همان موضوعی است که تاکنون از سوی مسئولان مربوطه در دستگاه‌های مختلف مورد غفلت قرار گرفته و این باعث شده تا به اصطلاح زمین بازی را در اختیار دشمن قرار دهیم و بعد از روایت دروغی که دشمنان مردم کشورمان انجام می‌دهند، سعی در خنثی کردن آن می‌کنیم؛ امری که نتیجه لازم را تاکنون در پی نداشته است.

به‌عنوان مثال در دو حادثه اخیری که در کشور رخ داد و یکی از آن‌ها مربوط به فوت خانمی در یکی از مراکز انتظامی کشور بود، زمانی مسئولان مربوطه اقدام به روایت صحیح آنچه روی داده پرداختند که سه روز از واقعه مورد اشاره گذشته بود و در این مدت دشمنان خارجی و بلندگو‌های داخلی آن‌ها هر آنچه می‌توانستند در خصوص آنچه روی داده مطالبی را مطرح و به این ترتیب، بخشی از افکار عمومی جامعه را به خود مشغول کردند.

اما این نحوه برخورد با حوادث و رویداد‌ها درس عبرتی برای مسئولان مربوطه نشد؛ زیرا در واقعه دوم که مربوط به درگیری و آتش‌سوزی در زندان اوین بود، مجدداً بیان صحیح واقعه با تأخیر همراه شد؛ البته هرچند در این مورد تأثیرگذاری دشمن در روایت اول از واقعه به اندازه حادثه قبلی نبود، ولی این نشان داد که هنوز مسئولان در بخش‌های مختلف به اهمیت روایت اول از واقعه پی نبرده‌اند.

رهبر معظم انقلاب اسلامی در این رابطه تاکید کرده‌اند: «تغییر نگرش‌های شناختی و ادراکی یک جامعه و روایت‌سازی‌های دروغ از واقعیت، دستگاه محاسباتی جامعه را تغییر داده و در درازمدت آن‌ها را به سمت‌وسو‌هایی خواهد کشاند که مطلوب همان کسانی است که روزگاری برای مهار انقلاب اسلامی، جنگ تحمیلی را به ایرانیان تحمیل کردند».

این اهتمام جدی نداشتن به چنین اصلی را می‌توان در وقایع دیگر هم مشاهده کرد؛ زیرا مقام معظم رهبری در نمونه‌ای ذکر کردند که «شما اگر حادثه تسخیر لانه جاسوسی را روایت نکنید -که متأسفانه نکردیم- دشمن روایت می‌کند و کرده».

اکنون که سال‌ها از تسخیرلانه جاسوسی آمریکا در تهران توسط دانشجویان پیرو خط امام (ره) می‌گذرد، هنوز روایت‌های واحدی از آن واقعه منتشر نشده است و این موجب شده تا هر سال در آستانه فرارسیدن این رویداد مهم تاریخی کشورمان انواع روایت‌های ابهام‌آمیز از سوی آن‌هایی که نسبت به این انقلاب سوء نیت دارند، منتشر شود و در مقابل، ما تنها کاری که برای اهمیت این روز انجام می‌دهیم، برگزاری تجمع در برابر لانه جاسوسی سابق آمریکاست.

در حالی که وقتی این اقدام توسط دانشجویان روی داد، امام خمینی (ره) در پیامی برای نشان دادن اهمیت این رخداد، آن را به «انقلاب دوم» تشبیه کردند؛ امروز اگر به میان دانش‌آموزان و حتی دانشجویان رفته و از آن‌ها درباره تسخیر لانه جاسوسی آمریکا سوالاتی پرسیده شود به جز یک سری پاسخ‌های کلی، اطلاعات زیادی از آن ندارند و این نشان می‌دهد که در این زمینه کم‌کاری‌های بسیاری صورت گرفته است.

نکته مهم در این رابطه این است که «امروز دشمن امید و ایمان مردم را هدف گرفته و می‌خواهد این ایمان را از بین ببرد. حالا اگر در طبقات سنین بالا نتوانست، [می خواهد]این اعتقاد را در جوان و نوجوان و نسل نو از بین ببرد که دیگر مردم پشت سر این انقلاب و این نظام نایستند».

پس امروز «نبردِ اراده‌ها و جنگ روایت‌هاست»؛ چون در این جنگ دشمن می‌تواند «میدان» را تضعیف و اراده خود را بر طرف دیگر تحمیل کند که اگر چنین شود، دشمن به مقصود خود رسیده است.

انتهای پیام/ 231

نظر شما
پربیننده ها
آخرین اخبار