دفاع‌پرس گزارش می‌دهد؛

دولت السودانی؛ از توسعه عراق تا تداوم مبارزه برای نابودی بقایای داعش

دولت «محمد شیاع السودانی» اولین دولتی است که با سرعت بالایی تشکیل شده است به طوری که به فاصله مدت کوتاهی از مکلف شدن به آن رای اعتماد داده شد.
کد خبر: ۵۵۳۴۴۶
تاریخ انتشار: ۱۱ آبان ۱۴۰۱ - ۰۳:۳۶ - 02November 2022

دولت «محمد شیاع السودانی» آغاز توسعه عراق در سایه افزایش امنیتگروه بین‌الملل دفاع‌پرس- علیرضا صحرایی؛ دولت «محمد شیاع السودانی» را به جرات می‌توان اولین دولتی دانست که با سرعت تشکیل شده است به طوری که به فاصله مدت کوتاهی از مکلف شدن به آن رای اعتماد داده شد. از این روی این سرعت تشکیل را می‌توان به عنوان نقطه قوت و برتری این دولت نسبت به دولت‌های قبل از خودش دانست که زمینه را برای اقدامات مفید و مثبت برای ملت عراق در آینده هموار می‌کند.

نکته قابل توجه و بسیار مهم دیگر این است که در جریان تشکیل دولت «محمد شیاع السودانی» شاهد رای اعتماد گرفتن سریع دو وزیر دفاع و کشور نیز بودیم که در نوع خودش بسیار قابل توجه و جالب است. زیرا تا پیش از این همواره روند رای اعتماد به این دو وزیر در تمامی دولت‌های قبل زمان نسبتا زیادی را به خود جلب می‌کرد.

از طرف دیگر پیرامون تعیین تکلیف سایر وزارتخانه‌های عراق نیز خبر‌های مثبت و امیدوارکننده‌ای به گوش می‌رسد به صورتی که توافقات پشت پرده خوبی میان جریان‌ها و گروه‌های مختلف سیاسی فعال در عراق روی داده است که به تعیین تکلیف شدن وزاری سایر وزارتخانه‌ها نیز کمک شایان ذکری خواهد کرد. در حقیقت تمامی این عوامل موجب می‌شود تا شاهد تشکیل دولتی قوی و مقتدری در عراق باشیم که این موضوع نویدبخش صلح و ثبات در آینده این کشور همسایه ایران است.

حال نکته بسیار مهم در این میان این است که با توجه به روند بسیار خوب و مثبتی که در وضعیت سیاسی امروز عراق شاهد هستیم قطعا تکمیل کابینه این کشور زمان زیادی به طول نخواهد انجامید و بر اساس اطلاعات موجود پیش‌بینی می‌شود که نهایتا تا انتهای هفته آینده شاهد کامل شدن کابینه کشور عراق و آغاز به کار دولت «محمد شیاع السودانی» باشیم. امری که موجب می‌شود اصلاحات اساسی و قابل توجهی در انتظار این کشور باشد و زمینه بسیار خوب و مناسبی را برای افزایش قدرت داخلی و خارجی این همسایه ما فراهم کند.

اما اگر بخواهیم علل و عوامل به قدرت رسیدن «محمد شیاع السودانی» در عرصه سیاسی عراق را مورد کنکاش و بررسی و تحلیل قرار بدهیم باید به این موضوع اشاره کنیم که ثبات سیاسی که عراق در یکی دو سال اخیر از آن برخوردار بود موجب شده تا لوازم و شرایط لازم برای انتخاب رئیس جمهور فعلی عراق فراهم شود. امری که قطعا و یقینا به تداوم شرایط باثبات سیاسی در عراق کمک قابل توجه و شایانی خواهد کرد.

بر اساس اسناد و اطلاعات موجود که در روزنامه‌ها و رسانه‌های عراقی منتشر شده تمامی این شرایط بدون شک به وضعیتی ختم می‌شود که شاهد تحقق بیش از پیش خواسته‌ها و نیاز‌های مردم و گروه‌های سیاسی مختلف عراقی باشیم. موضوعی که در آینده‌ای نه چندان دور دورنمایی از یک عراق باثبات و رو به جلو را به تصویر می‌کشد تا بعد از سال‌ها شاهد همسایه‌ای مطمئن و قابل اتکاء در غرب کشور خود باشیم.

از طرف دیگر با توجه به وضعیت و شرایط مالی مناسبی که عراق به دلیل افزایش قیمت جهانی نفت و صادرات قابل توجه این انرژی به دست آورده دست دولت و مقامات آن را برای برنامه‌ریزی‌های دقیق و مثبت و تحقق آن‌ها باز می‌گذارد. در حقیقت دولت «محمد شیاع السودانی» در بهترین زمان و شرایط ممکن از سال ۲۰۰۳ تا امروز قدرت را در دستان خود می‌گیرد و می‌تواند اقدامات و اطلاحات بسیار خوب و تاثیرگذار اقتصادی و به دنبال آن برنامه‌های فرهنگی و اجتماعی مثبتی را برای شکل‌دهی به دورنمای آینده امیدوارکننده این کشور ترسیم کند.

نکته بسیار مهم در این میان افزایش اقتدار و قدرت دولت عراق در جهت مبارزه با بقایای تروریست‌های داعش در این کشور است. شاهد این موضوع هم بازدید «محمد شیاع السودانی» نخست وزیر عراق از مقر عملیات مشترک در بغداد و تاکید بر ادامه مبارزه هرچه بیشتر برای نابودی بقایای این گروه تروریستی تکفیری در عراق است. امری که در صورت تحقق یافتن آن شاهد افزایش قابل توجه شاخص‌های صلح و ثبات در عراق جدید خواهیم بود.

انتهای پیام/ ۱۳۴

نظر شما
پربیننده ها
آخرین اخبار