نگاهی به خسارات گسترده عراق در جنگ علیه داعش

۱۰ دسامبر برای مردم عراق یک روز عادی نیست بلکه یادآور درد و رنج و شادی است، در این روز فجایع، قتل‌عام‌ها و جنایت‌هایی که گروه تروریستی داعش از سال ۲۰۱۴ میلادی در استان‌ها و شهر‌های مختلف عراق مرتکب شد، بر حافظه مردم این کشور سنگینی می‌کند، اما در عین حال ۱۰ دسامبر یادآور شادی و پیروزی بزرگ علیه داعش است.
کد خبر: ۵۶۰۶۷۷
تاریخ انتشار: ۱۹ آذر ۱۴۰۱ - ۱۶:۰۷ - 10December 2022

نگاهی به خسارات گسترده عراق در جنگ علیه داعشبه گزارش گروه بین‌الملل دفاع‌پرس به نقل از سومریه نیوز، سه سال پس از (۲۰۱۴-۲۰۱۷) نبرد‌های خونین ارتش عراق، الحشد الشعبی و نیرو‌های امنیتی علیه داعش همه شهر‌های اشغالی از چنگال این گروه تروریستی آزاد شدند و در ۱۰ دسامبر سال ۲۰۱۷ میلادی پیروزی بر داعش اعلام شد.

با وجود گذشت ۵ سال از اعلام پیروزی بر داعش، اما این گروه تروریستی همچنان به حملات محدود گاه و بی‌گاه خود به شهروندان و نیرو‌های امنیتی عراق ادامه می‌دهد.

آمار و ارقام دقیقی درباره عناصر باقی مانده داعش در عراق وجود ندارد، اما فرماندهی عملیات ارتش پیشتر تعداد عناصر داعش در عراق را کمتر از ۱۰۰۰ نفر عنوان کرد که اکثرا عراقی هستند.

خسارت‌های فرهنگی

در همین رابطه، «احمد فکاک البدرانی»، وزیر فرهنگ، گردشگری و آثار باستانی عراق در سخنانی به بیان آمار اماکن باستانی و عبادتگاه‌های تخریب شده به دست گروه تروریستی داعش پرداخت.

البدرانی طی سخنانی در بیست و سومین کنفرانس وزرای فرهنگ و آثار باستانی کشور‌های عربی در ریاض گفت: عراق شاهد وحشی‌ترین و سهمگین‌ترین حملات تروریستی در مساحتی در امتداد چهار استان شمالی و غربی خود بود.

وی گفت: شهر‌هایی که تروریسم در آن دست به تخریب و فساد زد، از شهر‌های مملو از آثار فرهنگی و علمی و تاریخی عراق به شمار می‌رود، اما تروریسم همه اماکن فرهنگی و تاریخی و عبادتگاه‌ها را مورد تخریب و ویرانی قرار داد.

وزیر فرهنگ و آثار باستانی عراق تصریح کرد: تروریسم داعشی بیش از ۵ هزار ساختمان را تخریب کرد از جمله ۱۰۸ مسجد، ۱۵ ضریح دینی، ۱۹ کلیسا، ۳۷ مدرسه، ۱ معبد، ۱۳ بازار، ۱۳ گرمابه، ۴۳۱ منزل تاریخی را در کنار موزه‌ها و اماکن باستانی دیگر ویران کرد.

البدرانی در پایان ضمن تقدیر از نقش‌آفرینی امارات در بازسازی مسجد النوری در موصل و تلاش‌های یونسکو برای احیای موصل قدیم، از همه کشور‌ها و سازمان‌های حاضر در این کنفرانس خواست در بازسازی و ترمیم شهر‌های تخریب ایفای نقش کنند.

خسارت‌های اقتصادی

«عبدالرحمن المشهدانی»، کارشناس اقتصادی عراقی حجم خسارت اقتصادی در نتیجه اقدامات داعش در عراق را «شوک‌آور» توصیف کرد و گفت: این خسارت‌ها در استان‌های نینوا، الانبار، صلاح الدین، بخش‌هایی از کرکوک، دیاله، بابل و بغداد تقسیم شده است و تنها خسارت دولتی شامل ساختمان‌ها، خزانه بانک مرکزی و تسلیحات غارت شده در استان‌ها به دست داعش ۳۶ میلیارد دلار برآورد می‌شود.

المشهدانی ادامه داد: جنگ همچنین منجر به تخریب نزدیک به ۲۵۰ هزار منزل شهروندان شد که معادل ۷.۵ میلیارد دلار خسارت وارد کرده است.

از سوی دیگر، «احمد موسی»، سخنگوی وزارت برق عراق هم اعلام کرده است: خسارت در بخش برق مناطق تحت تسلط داعش حدود ۱۲ میلیارد دلار برآورد می‌شود.

«مظهر محمد صالح»، مشاور مالی نخست وزیر عراق هم تصریح کرد: جنگ علیه تروریسم از سال ۲۰۱۴ تا ۲۰۱۷ میلادی ۳۰ میلیارد دلار برای خزانه عراق هزینه داشته است به طوری که هزینه عملیات نظامی روزانه از ۵ میلیون دلار به ۳۰ میلیون دلار افزایش یافت.

صالح اظهار داشت: تروریسم همچنین منجر به آوارگی ۶ میلیون شهروندان استان‌های اشغالی شد و میانگین فقر را ۳۰ درصد افزایش داد.

بر اساس گزارش سازمان ملل که در سال ۲۰۱۶ میلادی منتشر شد، آمار قربانیان فقط برای سال‌های ۲۰۱۴ و ۲۰۱۵ میلادی حدود ۱۸ هزار و ۸۰۲ کشته بوده است که باید بدان ۳۷ هزار زخمی و ۳.۲ میلیون آواره را افزود. (این رقم مربوط به پیش از آغاز نبرد موصل در سال ۲۰۱۶ میلادی است.)

انتهای پیام/ ۱۳۴

نظر شما
پربیننده ها
آخرین اخبار