یادداشت/ خسرو هداوندخانی

تسخیر لانه جاسوسی، مبدأ خیزش علیه نظام استکبار جهانی

تسخیر لانه جاسوسی آمریکا، مبدا و سرآغاز خیزش یک ملت تازه به استقلال رسیده در برابر نظام استکبار جهانی به سرکردگی آمریکا و متحدینش و سلسله‌جنبان ظهور نهضت‌ها و مکتب‌ها و ایدئولوژی‌های ضد لیبرال‌سرمایه‌داری غربی بود.
کد خبر: ۵۵۳۵۸۴
تاریخ انتشار: ۱۳ آبان ۱۴۰۱ - ۰۴:۲۹ - 04November 2022

تسخیر لانه جاسوسی، مبدأ خیزش علیه نظام سرمایه داری جهانیگروه حماسه و جهاد دفاع‌پرس ـ خسرو هداوندخانی؛ بیش از چهار دهه است که از حماسه بزرگ تسخیر سفارتخانه آمریکا در تهران که به‌واقع همان لانه و آشیانه جاسوسی آن‌ها در ایران بود، می‌گذرد.

گذشته از عوامل و زمینه‌های این حرکت بزرگ تاریخی و سرنوشت‌ساز که به دفعات بدان اشاره شده، اثرات و نتایج آن است که از اهمیت و جایگاه بالاتری برخوردار است، چرا که تا بدین روز نیز اساس مواضع، نگرش‌ها، اقدامات و دیدگاه‌های انقلابی ما متأثر از این حرکت خودجوش، مردمی و انقلابی است.

شاید مهم‌ترین اثر و دستاورد این رخداد سیاسی بزرگ، اراده یک ملت و دولت در عدم سازش و همراهی با زیاده‌خواهی‌ها و زورگویی‌های یک ابرقدرت جهانی بود.

در این حماسه بزرگ، علی‌رغم همه تهدیدها، اعم از اقتصادی، سیاسی، نظامی و ... برای آزادی گروگان‌های سفارت آمریکا در تهران، ملت و دولت ایران با ایستادگی در برابر آنان که بیش از یک سال به طول انجامید، از خواسته‌های به‌حق خود کوتاه نیامد و این مقاومت جز رسوایی برای رئیس جمهور وقت آمریکا (جیمی کارتر) و کناره‌گیری از قدرت را برای او به همراه نداشت.

از دیگر نتایج و دستاورد‌های مهم این حماسه، کنار رفتن دولت موقت بازرگان به عنوان یک دولت سازش‌کار بود که طبق اسنادی که بعدا از این لانه جاسوسی به دست آمد، با قرار‌ها و ملاقات‌های مختلف با سران آمریکا در پی بهبودی روابط تیره شده ایران و آمریکا و بازکردن مجدد جای پای آمریکایی‌ها در ایران بود.

در مقابل، این اتفاق زمینه را برای در دست گرفتن زمام امور اجرایی کشور توسط انقلابیون و نیرو‌های ارزشی و وفادار به آرمان‌های انقلاب اسلامی فراهم کرد و در واقع انقلاب اسلامی را به مسیر واقعی خود هدایت کرد.

اما از دیگر نتایج مهم این رخداد سیاسی، الگو شدن ایران به‌عنوان یک کشور انقلابی، مردمی، متحد و استکبارستیز برای سایر ملل آزادی‌خواه منطقه و جهان بود که نشان داد می‌توان با تکیه بر ظرفیت‌های داخلی و توان و قدرت ملی خویش در برابر فشار‌ها و تهدیدات ابرقدرت‌های بزرگ جهانی ایستاد و از مواضع انقلابی و ارزشی خود کوتاه نیامد.

به‌واقع می‌توان گفت که تسخیر لانه جاسوسی آمریکا، مبدا و سرآغاز خیزش یک ملت تازه به استقلال رسیده در برابر نظام استکبار جهانی به سرکردگی آمریکا و متحدینش و سلسله جنبان ظهور نهضت‌ها و، مکتب‌ها و ایدئولوژی‌های ضدلیبرال سرمایه‌داری غربی بود.

این حماسه، سرآغاز دشمنی‌ها و هجمه‌سازی‌های فراوان دنیای غرب علیه ملت انقلابی ایران بود که مهم‌ترین آن، تحمیل جنگ نابرابر هشت ساله علیه جمهوری اسلامی و ناکامی دیگر برای آن‌ها بود.

ملت ایران در این سال‌ها با تحمل شدائد و مقاومت در برابر همه توطئه‌ها و ددمنشی‌های آمریکایی‌ها و حامیان منطقه‌ای و بین‌المللی‌اش، نماد یک دولت-ملت آزاده، قوی، استوار مترقی، آزاد و مبتنی بر نظام مردم سالاری دینی شد که ارزش‌ها، آرمان‌ها و اصول انقلابی آن به سایر ملت‌های منطقه تسری پیدا کرد و این پیام را بدان‌ها مخابره کرد که می‌توان با تکیه بر توان داخلی و بدون عدول از مواضع انقلابی و اسلامی خود به پیشرفت‌های شگرف سیاسی، علمی، صنعتی، اقتصادی، نظامی و ... دسترسی پیدا کرد.

بروز نهضت بیداری اسلامی در ملت‌های منطقه که در یک دهه اخیر به اوج خود رسید و منجر به سقوط برخی از نظام‌های مرتجع و مستبد منطقه خاورمیانه همچون مصر، لیبی، یمن و ... شد؛ از جمله برکات این الگوپذیری از ایران اسلامی بود.

امروز نیز تمامی این هجمه‌ها، فشار‌ها و تلاش‌هایی که توسط مستکبرین جهانی و مزدوران داخلی آن‌ها برای ناامن‌سازی نظام امن جمهوری اسلامی انجام می‌شود؛ تلاشی است که هدفش تضعیف ایران قدرتمند، آزاد، مستقل و سرافراز است.

درواقع آن‌ها قلب محور مقاومت در منطقه مهم و استراتژیک خاورمیانه را هدف قرار داده‌اند تا با خیال باطل خود با تضعیف و تجزیه سرزمینی‌ام‌القری جهان اسلام، زمینه حذف اسلام ناب محمدی (ص) و استقرار اسلام آمریکایی به مانند کشور‌های مرتجع منطقه را فراهم کنند تا نور و روح مقاومت، استکبارستیزی، آزادی‌خواهی، عدالت‌محوری، مردم‌سالاری دینی را محو کرده و بار دیگر زمینه سیطره استعماری خود را فراهم کنند.

اما زهی خیال باطل که ملت انقلابی و مقاوم ایران با موجی که آن‌ها به راه انداخته همراهی کنند تا آن‌ها بتوانند با موج‌ سواری بر روی آن به نیات و مطامع پلید خود برسند؛ کما اینکه در همین اعتراضات و اغتشاشات اخیر شاهد همراهی حداقل افراد جامعه با آن‌ها هستیم و ان‌شاءالله مردم انقلابی و استکبارستیز ایران با شرکت در راهپیمایی یوم‌الله ۱۳ آبان، بار دیگر حمایت و پشتیبانی خود را از نظام مقدس جمهوری اسلامی و نفرت و انزجار خود را از آمریکای جهان‌خوار و عمّال بین‌المللی و منطقه‌ای آن نشان خواهند داد.

انتهای پیام/ 118

نظر شما
پربیننده ها