۳ گام نتانیاهو پس از تشکیل کابینه و پاسخ درخور «عرین الاسود»

سردبیر روزنامه قطری «رأی الیوم» با اشاره به سه گام آتشین نتانیاهو پس از تشکیل کابینه، از استقبال درخور گروه عرین الاسود از این کابینه نژادپرست راست افراطی که با چالش‌های شدیدی مواجه است، پرده برداشت.
کد خبر: ۵۵۳۸۶۹
تاریخ انتشار: ۱۲ آبان ۱۴۰۱ - ۱۵:۱۰ - 03November 2022

۳ گام آتشین نتانیاهو پس از تشکیل کابینه و پاسخ درخور «عرین الاسود»

به گزارش گروه بین‌الملل دفاع‌پرس، روزنامه قطری «رأی الیوم» با انتشار یادداشتی، با اشاره به بازگشت «بنیامین نتانیاهو» و حزب لیکود به قدرت در فلسطین اشغالی در کنار سایر احزاب راست افراطی رژیم صهیونیستی به بررسی تصمیمات آتی وی پس از تشکیل کابینه و نیز پاسخ گروه مقاومت «عرین الاسود» در کرانه باختری به او پرداخت.

پاسخ سریع صهیونیست‌ها به نشست سران عرب در الجزائر

بنا بر این یادداشت، که به قلم «عبدالباری عطوان» سردبیر این روزنامه نوشته شده، در حالی که توسل به طرح ابتکاری صلح عربی به عنوان راهکار نهایی قضیه فلسطین، مهمترین تصمیم اتخاذی نشست سران اتحادیه عرب در الجزائر بود، پاسخ صهیونیست‌ها به این امر، سریع بود و آن بازگرداندن بنیامین نتانیاهو و ائتلاف مذهبی نژادپرست و ضد عرب لیکود به قدرت در رژیم اشغالگر در آخرین انتخابات پارلمانی که برگزار شد، بود؛ و چه تصادفی که این انتخابات در نخستین روز نشست سران عرب برگزار شد.

بر اساس این گزارش، «صهیونیست‌ها در انتخابات کنست، به احزاب مذهبی راست افراطی و نژادپرست معروف به تنفر از عرب‌ها و اتخاذ سیاست‌های که خواستار کشتار و اخراج آن‌ها از تمام فلسطین اشغالی و تقدیس هویت یهودی-صهیونیستی این کشور اشغالگر است، رأی دادند.

ستون فقرات کابینه نتانیاهو؛ یک حزب نژادپرست

در این یادداشت آمده است: «حزب "عوتسما یهودیت" (قدرت یهودی) که در انتخابات اخیر ۱۵ کرسی کسب کرده و دو شخصیت بسیار نژادپرست در تاریخ کوتاه این کشور عبری را در رأس خود دارد که عبارتند از بزالل یوئل اسموتریچ به عنوان رهبر این حزب و ایتمار بن غفیر به عنوان معاونش، ستون فقرات دولت نتانیاهو که خود در رده سوم قرار دارد، خواهد بود. از این رو احتمال دارد که این حزب، دو وزارتخانه مهم یعنی امنیت (یعنی جنگ) و امنیت داخلی را به دست گیرد. در این صورت در اکثر تصمیمات جنگی مورد انتظار، حرف آخر را خواهد زد».

سران سازش برای نتانیاهو فرش قرمز پهن خواهند کرد

نگارنده در ادامه تصریح می‌کند: «رهبر این حزب که برجسته‌ترین شریک سران عرب امضاکننده توافق نامه‌های صلح چه قدیم و چه جدید و آینده خواهد بود، خواستار کشتار، طرد و کوچاندن عرب‌ها و پیچاندن پیکر‌های شهدا در پوست خوک است. ما بعید نمی‌دانیم که پایتخت‌های عربی که میزبان نتانیاهو و همقطارانش در کابینه خواهند شد، برای آن‌ها فرش قرمز پهن کنند و به او و همقطارانش به چشم مهمانان عزیز بنگرند و با مهمان‌نوازی و سخاوت عربی استقبال کنند».

برای جهان عرب ائتلاف پیروز و شکست‌خورده در اسرائیل یکی است

عطوان در ادامه تصریح کرد: برای ما تفاوتی میان این ائتلاف پیروز و ائتلاف شکست خورده تحت هدایت (لاپید و بنی‌گانتز) وجود ندارد. هر دوی آن‌ها با هر چیزی که نام عربی و اسلامی بر آن اطلاق شود، به چشم عداوت و تنفر می‌نگرند. کافی است به یاد بیاوریم که ژنرال بنی گانتز، وزیر جنگ اسرائیل در دولت قبلی، به خود می‌بالید که او اسرائیلی‌ترین کسی بود که عرب‌ها را کشت، و این درست بود، زیرا دولت او از ابتدای سال، ۱۶۶ فلسطینی را به شهادت رسانده است. با این وجود ما بار دیگر می‌گوییم که "خیر از درون شر می‌آید"».

نتانیاهو سبب خیر خواهد شد و به زوال رژیم صهیونیست شتاب می‌دهد

وی در ادامه در توضیح این‌که چرا فکر می‌کند که شر به قدرت رسیدن مجدد نتانیاهو چگونه به خیر منجر خواهد شد، نوشت: «هیچ بعید نیست که این نژادپرست‌ترین حکومت به نابودی کشور اشغالگر و پایان اجتناب‌ناپذیر آن شتاب دهد. البته نه به دست ارتش‌های کتک خورده عربی، بلکه به دست مردان مقاومت فلسطین و متحدان عرب و مسلمان آن‌ها، موشک‌هایشان، پهپاد‌ها و عملیات‌های مقاومتی».

سه گام اصلی نتانیاهو پس از تشکیل کابینه

عطوان در ادامه نوشت که کابینه نتانیاهو و ائتلاف نژادپرست او، به محض تشکیل و تحویل قدرت، سه گام اصلی را برخواهد داشت که عبارتند از:

نخست: بازگشت به احیای اجرای معامله قدرت، الحاق کرانه باختری، تبعید اغلب فلسطینی‌ها به اردن، به عنوان وطن جایگزین.

دوم: تشدید حملات و یورش‌ها به مسجد‌الاقصی و تقویت سیطره یهود علیه آن و محو هویت عربی و اسلامی آن. با توجه به رهبران این ائتلاف نژاد پرست، هیچ بعید نیست که نخستین گام تقسیم مسجدالاقصی مشابه آن‌چه که در خصوص مسجد ابراهیمی در الخلیل صورت گرفت، برداشته شود و گام دوم تخریب آن و برپا کردن معبد ادعایی بر روی ویرانه‌های آن باشد.

سوم: لغو یا تعلیق توافقنامه تعیین مرز‌های دریایی با لبنان، مشابه آن‌چه در توافق اسلو با فلسطینی‌ها رخ داد. نتانیاهو این را به صراحت در تبلیغات انتخاباتی خود بیان کرد. این در حالی است که استخراج گاز و نفت از میدان کاریش در حال حاضر آغاز شده است، اما در میدان قانا که "بخشی از آن" لبنانی شناخته شده است، تا این لحظه شاهد هیچ‌گونه کاوش و اکتشافی صورت نگرفته است و چه بشا که به زودی نیز اجازه این امر داده نشود. آیا ضمانت‌های آمریکایی که حتی یک درصد از پیمان اسلو را تضمین نکرد، آیا حقوق مردم لبنان را تضمین می‌کند؟

چالش‌های اصلی نتانیاهو در کابینه جدید

در ادامه این یادداشت آمده است: «نتانیاهو در یک دولت شکست خورده، وحشت زده، شاهد تقسیم و تشدید درگیری داخلی، و مهمتر از همه، در سایه وجود یک انتفاضه مسلحانه، مردمی که سلامتی و بهبودی خود را به دست آورده‌اند و غبار تسلیم را تکانده‌اند و به مقاومت مسلحانه با تمام قوت در سراسر سرزمین‌های عربی اشغالی باز می‌گردند، به قدرت بازگشته است».

عطوان نوشت: «ما اینجا از "عرین الاسود" (بیشه شیران) سخن می‌گوییم که دامنه سیاسی و نظامی خود را گسترش داده و اقبال مردمی از آن قوی‌تر و محکم‌تر می‌شود. روزی نیست که کادر‌های جوان این گروه، یک عملیات کماندویی در نقاط مختلف کرانه باختری انجام ندهند، عملیاتی چه با زیر گرفتن صهیونیست‌ها، چه چاقو زدن یا شلیک گلوله‌های واقعی. تا دیروز در نابلس و جنین بود و امور به الخلیل رسیده و فردا در رام‌الله و پس فردا در مناطق اشغالی سال ۱۹۴۸ و این مسیر ادامه دارد».

وی در ادامه تصریح کرد: «شاید نتانیاهو موفق شود یک یا دو دولت عربی را در قرارداد‌های مسموم صلح ابراهیم که تحت فشار و ارعاب دولت دونالد ترامپ و داماد و شاگردش جرد کوشنر (شاگرد نتانیاهو) به زور بر برخی از دولت‌های عربی تحمیل کرد، موفق شود. اما این گونه حرکات آکروباتیک، در سایه بیداری مردم فلسطین و بازگشت آن‌ها به ارکان مقاومت هیچ ارزشی نخواهد داشت».

سردبیر روزنامه رأی الیوم تاکید کرد: «نتانیاهو بازگشته به قدرت، نمی‌تواند نبرد "سیف القدس" را که او را تحقیرکرد و مورد اهانت قرار داد، فراموش کند. نبردی که با شلیک موشک از نوار غزه، قدرت اشغالگر را برای بیش از ۱۱ روز منزوی کرد و بیش از ۶ میلیون شهرک‌نشین اسرائیلی را مجبور به زندگی در پناهگاه‌های زیرزمینی کرد. این موشک‌ها هنوز در دسترس و آماده شلیکند و صد‌ها فروند پهپاد نیز آماده عملیات هستند. شاید بتوان او را نیز به یاد آورد که چگونه از یک جلسه انتخاباتی در شهر اشدود (زادگاه اجدادم) وحشت زده فرار کرد تا از خطر ۴۰۰ موشک شلیک شده از سوی جنبش "جهاد اسلامی" در انتقام از ترور شهید"بهاء ابوالعطا" فرمانده میدانی این جنبش برهد».

بر این اساس باید گفت: «اسرائیلی که نتانیاهو به قدرت در آن بازگشته، اسرائیلی نیست که او در زمان ترک قدرت، دیده بود. جهانی نیز که نتانیاهو در زمانی که در عرش قدرت بود بود با جهان اکنون متفاوت است. مدافع آن، یعنی آمریکا غرق در جنگ فرسایشی بی‌سابقه در اوکراین است و ولودیمیر زلنسکی فرزند ایدوئولوژی او، تا کنون نزدیک به یک پنجم زمین‌های کشورش را از دست داده است و پایتخت آن، کی‌یف، به دلیل بمباران موشکی روسیه در روز‌های اخیر، به تلافی حمله به ناوگان روسیه در کریمه، از برق و آب محروم شده است».

نویسنده در ادامه به دوستی قدیمی میان پوتین و نتانیاهو اشاره کرد و نوشت: ما خوب می‌دانیم که نتانیاهو دوست صمیمی همتای روسی، یعنی ولادیمیر پوتین است، اما این دوستی قبل از جنگ اوکراین عمیق‌تر شد و اکنون وضعیت تغییر کرده است و نتانیاهو باید بین آمریکا و روسیه یکی را انتخاب کند و هیچ راه میانه‌ای وجود ندارد. مهم نیست مانور‌ها و تلاش‌های او برای فرار و گمراه کردن چقدر طول بکشد، در نهایت باید یکی را انتخاب کند، هر انتخابی که بکند، او خود متضرر اصلی خواهد بود».

عطوان در پایان نوشت: «عرین الاسود کلیه معادلات و قواعد درگیری در فلسطین اشغالی و چه بسا جهان عربی تغییر داده است و به شیوه‌ای خاص به استقبال نتانیاهو و بازگشتش به قدرت خواهد رفت.. چیزی نمانده است».

انتهای پیام/ ۹۱۱

نظر شما
پربیننده ها
آخرین اخبار