کارشناس مسائل غرب آسیا مطرح کرد؛

تبعات حضور مجدد «نتانیاهو» در پست نخست‌وزیری رژیم صهیونیستی

زنگنه با اشاره به نتایج اخیر انتخابات پارلمانی رژیم صهیونیستی و احتمال پیروزی حزب لیکود در این انتخابات به رهبری نتانیاهو، گفت: نتانیاهو از شخصیت‌های سیاسی تندرو و متمایل به جناح راست رژیم صهیونیستی و بازگشت وی موجب رشد جریان‌های دست راستی خواهد شد.
کد خبر: ۵۵۳۸۲۹
تاریخ انتشار: ۱۲ آبان ۱۴۰۱ - ۱۱:۰۵ - 03November 2022

تبعات حضور مجدد «نتانیاهو» در پست نخست‌وزیری رژیم صهیونیستی

به گزارش گروه سایر رسانه‌ها دفاع‌پرس، «صباح زنگنه» کارشناس مسائل غرب آسیا در گفت‌وگویی در مورد احتمال حضور مجدد بنیامین نتانیاهو در سمت نخست وزیری رژیم صهیونیستی با توجه به نتایج انتخابات پارلمانی اسرائیل، اظهار داشت: برای پاسخ به این سوال باید شرایط داخلی رژیم صهیونیستی را مورد ارزیابی دقیق قرار داد، ولی به طور کلی نتانیاهو به عنوان سیاستمداری تندرو شناخته می‌شود که بازگشت وی به عرصه قدرت در سطح نخست وزیری موجب رشد جریان‌های دست راستی در این رژیم خواهد شد و تندرو‌ها در این رژیم از روی کار آمدن مجدد نتانیاهو استقبال خواهند کرد.

وی با بیان این‌که البته در این ارتباط باید کارنامه افراد را مورد سنجش قرار داد، اظهار کرد: موضوع مهم دیگر در این عرصه، فضای کنونی رژیم صهیونیستی در مورد توافقی است که با لبنان صورت گرفت. به نظر می‌رسد توافق صورت گرفته بین رژیم صهیونیستی و دولت لبنان حکایت از یک سیاست جدید می‌کند پیش از این حصول چنین توافقی مدت زیادی وقت می‌گرفت، اما توافق اخیر در مدت کوتاهی انجام شد در دورانی که لاپید نخست وزیر رژیم صهیونیستی است و باید دید که این نوع توافق یک نوع تاکتیک است و یا تغییر سیاست در رژیم صهیونیستی؟

این کارشناس مسائل غرب آسیا افزود: همه این مسائل و دیگر تحولات منطقه بر این امر تاثیرگذار است از سویی دیگر باید به این موضوع توجه داشت که نتانیاهو دارای پرونده‌های قضایی است و این سوال مطرح است که با توجه به پیروزی حزب لیکود سرنوشت این پرونده‌ها چگونه خواهد بود؟

زنگنه همچنین در مورد نگاه آمریکا در ارتباط با روی کار آمدن مجدد نتانیاهو نیز ادامه داد: به نظر نمی‌رسد که دموکرات‌ها و شخص بایدن از روی کار آمدن مجدد نتانیاهو و دست راستی‌ها در اسرائیل خشنود باشند در حالی که جمهوری خواهان احتمالا از این موضوع استقبال می‌کنند.

بر اساس این گزارش، نتایج اولیه انتخابات کنست (پارلمانی) اسرائیل نشان می‌دهد که بلوک بنیامین نتانیاهو، نخست وزیر سابق این رژیم توانسته پیروز انتخابات باشد با این حال کسب اکثریت (۶۱ کرسی) امری است که نیاز به شمارش تمام آرا دارد.

کمیته انتخابات رژیم صهیونیستی روز چهارشنبه در بیانیه‌ای اعلام کرد که مشارکت عمومی رای‌دهندگان در انتخابات کنست ۷۱.۳ درصد بوده که بالاترین میزان از سال ۲۰۱۵ است.

نتانیاهو در مورد نتایج انتخابات اظهار داشته است: شروع خوبی است و ما منتظر نتایج واقعی هستیم.

وی در مرکز حزب لیکود در تل آویو در میان فریاد‌های هوادارانش که او را "بی بی، پادشاه اسرائیل" خطاب می‌کردند، گفت: مردم اعتماد زیادی به حزب لیکود نشان دادند. شرکای ما در احزاب راست نیز به نتایج خوبی رسیدند و ما باید منتظر نتایج واقعی باشیم. ما دولت راست‌گرایی را تشکیل می‌دهیم که به تمام شهروندان توجه داشته باشد و افتخاری را که از ما گرفته شد بازخواهیم یافت.

نتانیاهو افزود: یک سال و نیم تغییر باعث شد تا اسرائیلی‌ها دنبال این باشند که دیگر در ضعف و خواری زندگی نکنند و مجددا به قدرت و سربلندی برسند. ما وضعیت معیشتی را بهبود بخشیده و امنیت را به اسرائیل بازمی‌گردانیم. همچنین صلح را گسترش می‌دهیم و اسرائیل را به جایگاه خود به عنوان یک قدرت بزرگ در میان ملت‌ها بازمی‌گردانیم.

نتانیاهو رهبری حزب لیکود را بر عهده دارد که این حزب در ائتلاف با چند حزب دست راستی دیگر وارد انتخابات شده است. نتایج اولیه از پیروزی این بلوک راستگرا حکایت دارد، با این حال کسب اکثریت ۶۰ + ۱ کرسی در پارلمان ۱۲۰ نفره این رژیم امری است که با توجه به نتایج نزدیک انتخابات مورد مناقشه است و هر لحظه ممکن است با کسب یک کرسی از سوی یکی از احزاب کوچک مورد تردید قرار گیرد.

بر همین اساس رادیو و تلویزیون رژیم صهیونیستی اعلام کرده حزب ملی دموکراتیک اسرائیل طبق نتایج اولیه به کسب حد نصاب لازم برای ورود به پارلمان نزدیک می‌شود که این امر می‌تواند بلوک نتانیاهو را با از دست دادن اکثریت خود در کنست تهدید کند.

یائیر لاپید، نخست وزیر فعلی رژیم صهیونیستی پس از آنکه حزبش جایگاه دوم را در نتایج نظرسنجی‌های اولیه به دست آورد، خطاب به حامیان خود در تل‌آویو گفت: باید منتظر نتایج نهایی انتخابات پارلمانی باشیم.

لاپید اظهار کرد: تا زمانی که تمامی آرا شمرده نشوند، هیچ چیزی قطعی نشده، ما صبور خواهیم بود و به کار خود ادامه خواهیم داد، مبارزه ما برای ایجاد یک دولت "یهود، دموکرات، لیبرال و مدرن" است.

هم‌زمان نخست وزیر فلسطین به نوبه خود از ظهور احزاب راست «افراطی» در انتخابات کنست انتقاد کرد. وی در بیانیه‌ای که روز چهارشنبه از سوی کابینه فلسطین منتشر شد، گفت: ظهور احزاب راست افراطی در انتخابات کنست نتیجه طبیعی تظاهرات رو به رشد نژادپرستی در جامعه اسرائیل است.

نتایج صندوق‌های نمونه آرای انتخابات اسرائیل که شامگاه روز سه‌شنبه دهم آبان در زمان بسته شدن حوزه‌های رای‌گیری از سوی شبکه‌های عمده تلویزیونی این رژیم منتشر شد، نشان می‌داد که جناح راست و مذهبی این کشور به رهبری حزب لیکود به ریاست بنیامین نتانیاهو، به احتمال زیاد برنده انتخابات است.

شبکه تلویزیونی اسرائیلی کان بر اساس ۷۰ صندوق نمونه اعلام کرد که ائتلافی از احزاب راست، راست افراطی و مذهبی به ۶۲ کرسی از ۱۲۰ کرسی مجلس دست یافته در حالی که احزاب میانه و چپ ممکن است تنها ۵۴ کرسی را کسب کنند.

در حالی که حزب لیکود ۳۰ کرسی و حزب «یش عتید» ۲۲ کرسی بدست آورده‌اند، حزب رادیکال راست «صهیونیسم دینی» به رهبری دو سیاستمدار افراطی به نام‌های بتزال‌ال اسموت‌ریتس و ایتامار بن‌گویر با کسب ۱۵ کرسی به سومین حزب تبدیل خواهند شد.

در اردوگاه احزاب راست و مذهبی که به بنیامین نتانیاهو وفادار هستند، حزب مذهبی «شاس» ۱۰ کرسی و حزب «یهودیت تورات» ۷ کرسی را از آن خود کرده‌اند.

حزب راستگرا، اما ضد مذهبی به رهبری آویگدور لیبرمن نیز ۵ کرسی را کسب کرده، اما بعید است که لیبرمن که سابقه خصومت زیاد با بنیامین نتانیاهو دارد، حاضر به حمایت از دولتی به نخست‌وزیری او شود.

در طیف احزاب میانه و چپ، حزب «اردوگاه ملی» به رهبری بنی گانتس تنها ۱۳ کرسی بدست آورده، حزب کارگر ۵ کرسی، حزب چپ مرتز ۴ تا ۵ کرسی و دو حزب عرب‌های شهروند اسرائیل در بهترین حالت در مجموع ۹ کرسی را احراز کردند و در مقایسه با گذشته به میزان زیادی ضعیف شده‌اند.

دو شبکه تلویزیونی عمده دیگر اسرائیل نیز نتایج کمابیش مشابهی را منتشر کرده‌اند.

در روز برگزاری انتخابات کنست، کرانه باختری و نوار غزه را به طور کامل بسته بود. پلیس اسرائیل همچنین از استقرار حدود ۱۸۰۰۰ پرسنل امنیتی در سراسر سرزمین‌های اشغالی خبر داد.

منبع: ایسنا

انتهای پیام/ ۹۱۱

نظر شما
پربیننده ها