به گزارش گروه سایر رسانههای دفاعپرس، سیامین دوره هفته کتاب جمهوری اسلامی ایران در حالی شکل میگیرد که دستاندرکاران فرهنگی تلاش دارند تا با در نظر گرفتن برنامههای مختلف شرایط را برای توسعه و گسترش فرهنگ مطالعه در بین جامعه خصوصا نسل جوان افزایش دهند.
در این راستا علاوه بر برنامههای متعدد شبکه تلویزیونی اینترنتی کتاب پس از امضای تفاهمنامه این شبکه با معاونت فضای مجازی سازمان صدا و سیمای جمهوری اسلامی ایران و اخذ مجوز تاسیس و راهاندازی شبکه اختصاصی کتاب در بسترهای مجازی طرحریزی و پایه گذاری شد تا بتواند زیر نظر خانه کتاب و ادبیات ایران راه اندازی و فعالیت کند و در این راستا تلاش دارد ضمن بهرهمندی از همراهی نخبگان، نویسندگان، ناشران، نهادها، موسسات و صنوف فعال در حوزه کتاب و نشر، با برنامه سازی در موضوعات مبتلابه بستری برای ترویج فرهنگ کتابخوانی، بیان چالشها و مسائل حوزه کتاب و نشر و نیز حمایت از فعالان این عرصه، فراهم کند.
از سوی دیگر افزایش قیمت کاغذ و مواد اولیه شرایط فعالیت برای فعالان حوزه نشر را با چالش مواجه کرده است و سبب شده است تا ناشران علاوه بر کاهش تیراژ کتاب ها؛ کتابهای چاپ اولی کمتری را داشته باشند، زیرا معتقد هستند برگشت سرمایه با کندی شکل گرفته وتولید کتاب یک شرایط ریسکی برای ناشر است.
برخی فعالان نشر تاکید دارند بالا بودن قیمت کتابها باعث میشود تا خرید کتاب کاهش یابد در عین حال فضای مجازی به عنوان رقیبی بزرگ بیشترین زمان مخاطبان را به خود اختصاص داده و با چنین شرایطی نمیتوان به فروش کتابها امید داشت.
البته در این راستا محمدرضا هراتی معاون توسعه کتابخانهها و ترویج کتابخوانیِ نهاد کتابخانههای عمومی کشور و مدیر کمیته فرهنگی و محتوایی سی امین دوره هفته کتاب جمهوری اسلامی ایران نظری متفاوت را دارد وی معتقد است که بر مبنای آمار و دادههایی که در مجموعه خانه کتاب و ادبیات ایران به عنوان متولی ارائه آمارهای این حوزه ثبت و ضبط است، مردم ما اهل مطالعه و کتاب خواندن هستند و به کتاب توجه دارند فقط سوال اینجاست که آیا این میزان مطالعه در جامعه مطلوب ما است؟ قطعاً خیر و ما باید بسیار روی این موضوع کار کنیم.
وی ابراز کرد: باید مسئله کتاب و کتاب مناسب خواندن و مطالعه مؤثر و مفید را گسترش دهیم و کتابخوانی، مسئله اول فرهنگی ما شود. دستگاهها و نهادهای همکار در این فضا قدمهایی بر میدارند یکی همین راحت در دسترس قرار گرفتن کتاب، دیگری شکلهای متفاوت کتاب است. در حال حاضر کتاب صوتی و کتاب دیجیتال داریم که باید راحتتر در دسترس قرار بگیرند؛ آن وقت است که اتفاقات خوبی در این فضا رقم میخورد.
هراتی تاکیدی ویژه برعملکرد کتابخانهها داشت و اظهار کرد: خدمات کتابخانهای ما باید به سمتی بروند که کاربرد کتاب در زندگی را بیش از پیش عیان کنند. تجربه ملموس من میگوید که فرزندان ما کتاب را دوست دارند و کتابخوان هستند، یک اتفاقات زیادی در این بین رخ میدهد که وقتی وارد فضای آموزشی میشوند و در سنین نوجوانی قرار میگیرند، با شکلی که «کتاب» در ذهن ماست فاصله میگیرند. باید این روند را آسیبشناسی کرد و با تمرکز بر موضوع میتوانیم به حل مشکلات و رفع موانع بپردازیم.
وی در مورد برنامههای سیامین دوره هفته کتاب بیان کرد: در کنار دوستان ما در مجموعه خانه کتاب و ادبیات ایران ارگانهای مختلف متناسب با دستگاههای خودشان، با طراحی صفحات مجازی یا صفحات با کارویژههایی که بعضاً برای اولین بار است، صورت میگیرد و همچنین تولید محصولاتی تبلیغاتی برای صدا و سیما، به برگزاری هرچه باشکوهتر این هفته کمک خواهند کرد از صدا و سیما گرفته تا کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان و امور مساجد، نظام فرهنگی خود را فعال کردهاند تا در این هفته یک فضای فرهیخته را برای عامه مردم ایران ایجاد کنند.
بیژن شکرریز کارگردان سینما و تلویزیون، عکاس و مستندساز پیرامون هفته کتاب جمهوری اسلامی ایران، گفت: به نظر من عنوان «هفته کتاب» و درج آن در تقویم رسمی کشور در مسئلهمند کردن کتاب برای عموم مردم مفید است. برگزاری رویدادهایی مانند هفته کتاب بهانهای است تا قرار گرفتن کتاب در سبد اقتصادی خانوارها محقق شود؛ هرچند که کتاب مانند دیگر کالاها افزایش قیمت نجومی را تجربه نکرده، اما بازهم خرید آن برای نسل جوان و حتی جامعه کتابخوان مشکل است.
این کارگردان و مستندساز در ادامه با اشاره به این نکته که باید از تبدیل شدن کتاب به کالایی لوکس جلوگیری شود، بیان کرد: نهادهای فرهنگی وظیفه دارند به ایدههای درست و هدفمند برای تثبیت جایگاه کتاب میان مردم برسند.
کارگردان سریال تلویزیونی «سایه تنهایی» در بخش دیگری از سخنان خود با اشاره به این نکته که ضرورت دارد در هفته کتاب، کتابفروشان، شیرینی این هفته را با ارائه تخفیفهایی به مخاطبان کتابها بیشتر کنند، افزود: فروشگاههای کتاب میتوانند پوستر اطلاع رسانی این هفته را در معرض دید مخاطبان بگذارند و به مشتریان تخفیف بدهند تا حداقل مسئولیت اجتماعی خود آنها در قبال ضرورت وجود کتاب در سبد اقتصادی خانوارها، انجام شود.
مسئله افزایش سرانه مطالعه و تولید فرهنگ دغدغه ارزشمند برای بسیاری از فعالان عرصه فرهنگ بوده، اما اینکه چه عاملی و یا رویکردی میتواند بستر را برای توسعه سرانه مطالعه و توجه افکار عمومی به این مسئله روشن کند و ضرورت مطالعه را برای افراد جامعه فرهنگ سازی کند خود یک مقوله مهم بوده که هر کس بر اساس تفکران خود در مورد آن نظری دارد.
منبع: میزان
انتهای پیام/ ۹۱۱