نویسنده کتاب «خاکریزهای خط مقدم»:

«خاکریز‌های خط مقدم»، جایی برای بارور شدن باور خط‌شکنان است

محمودزاده در آیین رونمایی از کتاب «خاکریزهای خط مقدم» گفت: «خاکریز‌های خط مقدم»، جایی برای بارور شدن باور خط‌شکنان است. اغلب فرماندهان جنگ جهاد در خط مقدم شهید شدند. به راستی که امام چه لقب پر معنایی برای جهادگران انتخاب کرد: «سنگرسازان بی‌سنگر.»
کد خبر: ۵۵۵۰۳۸
تاریخ انتشار: ۱۸ آبان ۱۴۰۱ - ۱۷:۱۹ - 09November 2022

«خاکریز‌های خط مقدم»، جایی برای بارور شدن باور خط‌شکنان استبه گزارش گروه حماسه و جهاد دفاع‌پرس، آیین رونمایی از کتاب دو جلدی «خاکریز‌های خط مقدم» (تاریخ مهندسی جنگ جهاد سازندگی در دوران دفاع مقدس) روز گذشته (سه‌شنبه) در سالن همایش مرکز اسناد و تحقیقات دفاع مقدس برگزار شد.

این مراسم با حضور سرلشکر «سید یحیی (رحیم) صفوی» رئیس پژوهشگاه سپهبد شهید قاسم سلیمانی، «غلامرضا فروزش» وزیر سابق جهاد سازندگی، «علیرضا افشار» معاون امور اجتماعی، فرهنگی و شورا‌های وزارت کشور، «محمدرضا قائد عبدی» مدیرکل امور ایثارگران جهاد کشاورزی، «ابوالفضل حسن‌بیگی» فرمانده قرارگاه مهندسی رزمی حمزه سیدالشهداء از جهاد سازندگی، شمائلی، دانش جعفری، مظفری، شریفیان، علی آبادیان، کلانتری، مقدم و سردار عندلیب، سردار مهرداد، سردار بزم مهری، سردار بحرینی، سردار حسین علایی و سردار «علی‌محمد نائینی» رئیس مرکز اسناد و تحقیقات دفاع مقدس با حضور خانواده معظم و معزز جهاد سازندگی برگزار شد.

«نصرت‌الله محمودزاده» محقق و نویسنده کتاب «خاکریز‌های خط مقدم» با اشاره به میهمانان حاضر در جلسه اظهار داشت: این مراسم یادآور این جمله از حضرت امام خمینی (ره) است که فرمودند: «سپاه و جهاد دو بال انقلاب هستند.» کاربرد این جمله در دفاع مقدس به اثبات رسید.

وی افزود: از طرفی، به گمانم این مراسم با این ترکیب مهمانان، ماده واحده‌ای است از جنس بیداری برای آنان که قصد احیای فرهنگ جهادی را دارند.

نویسنده کتاب «خاکریز‌های خط مقدم» ابراز کرد: کاش پس از جنگ نیز هر دو بال انقلاب با هم تقویت می‌شد. آرزو بر کهنه جهادگران عیب نیست.

در ادامه محمودزاده با اشاره به اینکه نگارش کتاب «خاکریز‌های خط مقدم» پنج سال طول کشیده است، بیان کرد: این کتاب حاصل پنج سال تلاش و کند و کاو بنده در زیرخاکی‌های شلمچه، فکه، اروند و قله مله خورد و بمو است.

وی افزود: هزار و ۴۰۰ ارجاع به اسناد جهاد و سپاه و ارتش، مصاحبه با ۱۷۰ جهادگر دراین کتاب ثبت شده است. اغلب مصاحبه‌ها از نوع معنا گرایی و چرایی بود. تحقیق و تدوین عملکرد شش قرارگاه مهندسی، ۵۰ گردان مهندسی و ۳۰ ستاد پشتیبانی از دیگر فعالیت‌های بنده برای تدوین این کتاب بوده است.

نویسنده کتاب «خاکریز‌های خط مقدم» تاکید کرد: تمام این تلاش‌ها شده تا گسست‌ها و حفره‌ها پر شود و ناگفته‌های محصور در سینه‌ها به تاریخ سپرده شود.

وی اظهار داشت: وقتی که جنگ در سراسر کشور شروع شد پایگاه کمک‌های مردمی به تعداد شهر و بخش و دهستان‌های کشور راه‌اندازی شدند.

محمودزاده با اشاره به جای خالی مرحوم ورشابی ناظر کتاب از تلاش مدیران و کارشناسان مرکز اسناد و تحقیقات دفاع مقدس تشکر کرد و گفت: چقدر جای آقای ورشابی خالی است که ببیند مرکز به عهد خود وفا کرد. دغدغه‌های سردار نائینی و تعهدش در امانتداری اسناد جهاد و قولی که به فرمانده خوبمان ورشابی داده بود، ستودنی است.

وی با اظهار به اینکه این ارگان با هدف سازندگی، رکن اصلی یکی از بزرگ‌ترین جنگ‌های کلاسیک قرن ۲۰ شد، گفت: پس از پایان جنگ، هیچ جهادگری به یگان‌های نظامی نپیوست و به سازندگی برگشت. در واقع ما با طیف وسیعی از کار‌های متنوع مهندسی جنگ مواجه هستیم از بسیج روستاییان گرفته تا موشک سازی و بسیج نخبگان دانشگاه و صنعت کشور روبه‌رو هستیم. این طیف از تشکیلات پویا و بالنده برخوردار بوده است.

نویسنده کتاب «خاکریز‌های خط مقدم» به نقشه راه و طراحی این کتاب اشاره و بیان کرد: در نگارش این کتاب خیلی تلاش شد وجه غالب، سبک و سیاق نظامی‌گری نباشد، یک سیر مهندسی محور، اما تسلیم اهداف نظامی شدن. خودش باشد، جهاد.

وی تصریح کرد: تشکیلات جهاد متفاوت با یگان‌های نظامی بود، اما سیستماتیک، هر گردان مهندسی در خدمت یک لشکر بود.

محمودزاده با بیان اینکه وقتی جنگ سخت با توپخانه جنگ نرم ۵۹۸ در مرداد ۱۳۶۷ متوقف شد، تاریخ جنگ ماند و دنیایی از چرایی و چگونگی، در ادامه افزود: پاسخ به سوال‌های عمیق و اساسی تاریخ. تاریخ با کسی شوخی ندارد دوستان. اگر ننویسی دشمنت می‌نویسد.

وی با اشاره به اینکه در انتخاب فصول کتاب، مراحل حضور جهاد در جنگ بهترین شاخص بود، افزود: در سبک، ژانر تاریخی حماسی انتخاب شد. تاریخ‌نویسی خشک مخاطب خاص خودش را دارد، ولی دامنه تاریخ حماسی در جامعه وسیع‌تر است. یک تاریخ‌نگاری آمیخته با حماسه‌نگاری مستند.

نویسنده کتاب «خاکریز‌های خط مقدم» درباره مخاطبین این کتاب گفت: مخاطبین و جامعه هدف این کتاب در ابتدا دانش‌پژوهان وزارتخانه‌ها و ارگان‌ها با هدف توسعه، دانشگاه‌های صنعتی و مدیریتی هستند. مخاطب دوم پژوهشکده‌های نظامی هستند که باید فرضیه‌ها را به نظریه تبدیل کنند. مخاطبین سوم که قرار است در آینده متولد شوند یعنی مخاطبین بی‌شماری که هنوز به دنیا نیامدند. هدف تداوم و به روز کردن ادبیات کهن است.

وی درباره انتخاب نام کتاب توضیح داد و گفت: «خاکریز‌های خط مقدم»، جایی برای بارور شدن باور خط‌شکنان است. چرا اغلب فرماندهان جنگ جهاد در خط مقدم شهید شدند؟ «طرح‌چی» معمار مهندسی جنگ هنگام خواندن قنوت با گلوله تانک به شهادت رسید. ناجیان، مغز متفکر تشکیلات مهندسی جنگ در خط مقدم عملیات مسلم بن عقیل شهید شد.

«رضوی» فرمانده خلاق معرکه‌های بحرانی، بر بلندی قله جاسوسان شمال غرب با گلوله توپ به شهادت رسید. «ساجدی» فرمانده قرارگاه نجف، در کمین ضدانقلاب با رگبار نفاق شهید شد. به راستی که امام چه لقب پر معنایی برای جهادگران انتخاب کردند: «سنگرسازان بی‌سنگر.»

در پایان محمودزاده با طرح این پرسش که «تصور می‌کنید چند درصد از مسئولین کشوری و لشکری خبر از گنج نهفته در مهندسی جنگ جهاد دارند؟» گفت: امروز عالم و آدم قبول کردند کشور نیازمند فرهنگ جهادی است. این کتاب قادر است این دغدغه‌ها را با بالندگی شهدا ویرایش کند. البته هنوز کار‌های اساسی روی زمین مانده زیاد است.

انتهای پیام/ 118

نظر شما
پربیننده ها
آخرین اخبار