امام جمعه موقت تهران:

«شایسته‌سالاری» دفاع مقدس را به قله اقتدار ایران تبدیل کرد/ قدرت کشور مرهون حضور چهره‌های شاخص در سپاه و ارتش است

حجت‌الاسلام «ابوترابی‌فرد» گفت: دفاع مقدس به دلیل سپردن مسئولیت‌ها به اهلش قله اقتدار ایران شد. اگر مسئولیت‌ها به اهلش سپرده نشود، عدالت در جامعه قطعا محقق نخواهد شد.
کد خبر: ۵۵۵۳۴۸
تاریخ انتشار: ۲۰ آبان ۱۴۰۱ - ۱۵:۰۲ - 11November 2022

شایسته‌سالاری دفاع مقدس را به قله اقتدار ایران تبدیل کرد/ قدرت کشور مرهون حضور چهره‌های شاخص در سپاه و ارتش استبه گزارش گروه اخبار داخلی دفاع‌پرس، حجت‌الاسلام والمسلمین «سید محمدحسن ابوترابی‌فرد» امام جمعه موقت تهران، در خطبه‌های امروز نماز جمعه این شهر که در دانشگاه تهران برگزا شد، ضمن دعوت نمازگزاران به رعایت تقوای الهی، اظهار داشت: بدون تردید گام برداشتن در مسیری که قرآن، پیامبر و اهل‌بیت آن بزرگوار تبیین فرموده‌اند، تضمین‌کننده سعادت دنیا و آخرت  و آراستگی به مدارج بالای تقواست.

حجت‌الاسلام ابوترابی‌فرد با اشاره به نامه امیرالمومنین (ع) به مالک‌اشتر، تصریح کرد: در این منشورِ حکمرانی از نگاه امیرالمؤمنین (ع)، نقشه راه برای آراستگی مقامات اجرایی حاکمان در نظام اسلامی تعریف‌ شده است. در مباحث گذشته اشاره کردم نظریه دولت در اندیشه سیاسی حضرت علی (ع) آکنده از مبانی روشن عقلانی، علمی و ارزش‌های اسلامی بوده و دارای هندسه اقتصاد اختصاصی خویش است. 

وی افزود: بنای رفیع سیاست‌ورزی که حضرت علی (ع) در این منشور بنیان نهاده‌اند، بر سه اصل کلیدی و محوری شایسته‌سالاری، مردم‌سالاری و وحی‌مداری استوار شده است.

خطیب جمعه تهران با تاکید بر اینکه شایسته‌سالاری روح تفکر دینی و جان اندیشه مدیریتی و سیاسی قرآن و پیامبر اعظم است، گفت: حضرت علی (ع) در تبیین ویژگی‌های حاکم در نظام سیاسی دینی می‌فرماید تواناترین و شایسته‌ترین و قوی‌ترین و لایق‌ترین فرد باید در رأس هرم قدرت قرار بگیرد و با فهم درست مبانی حکمرانی دینی مسیر حرکت جامعه را تعریف و مدیریت کند. با همین نگاه علی (ع) مالک اشتر را انتخاب کرده است. 

وی افزود: بسیاری از مشکلات امروز ما و اعتراضات به فاصله‌ ما از شایسته‌سالاری بازمی‌گردد. حضرت علی (ع) در مورد مالک این جمله‌ بلند را دارد؛ مالک در کنار من جایگاهی دارد که من در کنار پیامبر داشتم، به‌همین دلیل او را انتخاب کردم.

حجت‌الاسلام ابوترابی‌فرد تاکید کرد: شایسته‌سالاری در نظام دینی به دو اصل تقوا و امانت‌داری و رعایت بیت‌المال و حقوق مردم و حقوق عامه و دیگری دانش و علم و تخصص و قدرت مدیریت بازمی‌گردد. سِمَت‌‌های کلیدی در کشور را باید به دست کسانی بسپاریم که امین باشند و حقوق شما را پاس دارند و دغدغه مدیریت منابع کشور را عالمانه داشته باشند و از تخصص لازم بهره‌مند باشند، لذا مردم‌سالاری و دین با هم پیوند خوردند و جریان قدرتمندی که امروز روبه‌روی آمریکا ایستاده تکیه‌گاهش بعد از خداوند، ملت‌های مسلمان است و به همین خاطر مسئله مردم‌سالاری اصل مهمی در تفکر دینی است.

وی افزود: یکی از مهمترین اصول مدیریت وحیانی، مدیریت دانش‌بنیان است و  هر مقام و مسئولی در کشور که تلاش لازم را برای رسیدن به راهکار درست مبتنی بر دانش مبذول ندارد و  تصمیم نگیرد، در پیشگاه خدا مسئول است؛ لذا تصمیمات در نگاه قرآن کریم باید دانش‌پایه باشد و ما در این حوزه با افق‌های مورد نظر فاصله داریم. چرا دانشگاه در خدمت مدیریت کشور نیست؟ چرا حوزه، نقشه راه حرکت را تعریف نمی‌کند؟ هم دانشگاهیان و حوزویان و هم مسئولان باید پاسخ دهند. باید دستگاه حکمرانی به دانشگاه و حوزه فشار آورد.

حجت‌الاسلام ابوترابی‌فرد تاکید کرد: دفاع مقدس به دلیل سپردن مسئولیت‌ها به اهلش قله اقتدار ایران شد. اگر مسئولیت‌ها به اهلش سپرده نشود، عدالت در جامعه قطعا محقق نخواهد شد. این چه رفتاری است که برای رسیدن به هر سمتی راه می‌فتند و تماس می‌گیرند و برای رسیدن به قدرت لابی می‌کنند؟ این موضوع  با اندیشه دینی سازگار نیست؛ لذا باید به دنبال شایستگان رفت.

خطیب نمازجمعه تهران تصریح کرد: باید همه اندیشه و تفکر مدیران معطوف به بسط عدالت در جامعه باشد. عدالت‌خواهی و عدالت‌گستری مهم است و این مسئولیت خطیر بر عهده همه ما است. شایسته‌سالاری مقدمه عدالت‌گستری است و اگر مسئولیت‌ها به اهلش سپرده نشود عدالت محقق نمی‌شود و به تعبیر رهبر معظم انقلاب اسلامی نمی‌توان با دستمال کثیف شیشه را پاک کرد.

وی تاکید کرد: رشد و تعالی و پیشرفت و ساخت یک کشور مدرن و ارتقای رفاه عمومی در مدار نظام تعلیم و تربیت و نظام فرهنگی کشور است. باید مردم از نظر اخلاق و مبانی اعتقادی و بینش و دانش به سوی قله‌ها حرکت کنند.‌

حجت‌الاسلام ابوترابی فرد ادامه داد: ما در چهار دهه گذشته قدم‌های بلندی برداشتیم و دانشگاه تهران ظرفیت متراکم علمی را دارد و بدنه دانشگاه که تحلیلگران غربی فکر می‌کردند با نظام دینی فاصله می‌گیرد، ولی امروز در کنار نظام اسلامی است. بدیهی است در هر جامعه‌ای افرادی هستند که با متدینین فکری و اخلاقی همراه نباشند که ما دغدغه آنها را هم داریم و آنها فرزندان ما هستند. ما باید راه را برای حرکت رو به تعالی اقشار جامعه هموار کنیم. ما باید به گونه‌ای حرکت کنیم که اکثریت بدنه جامعه را در کنار ارزش‌های انقلابی و اسلامی داشته باشیم. اگر کاستی هست در رفتار امثال حقیر است و ما باید حرکت‌های خود را اصلاح کنیم لذا تعلیم و تربیت پایه حرکت جامعه است.

حجت‌الاسلام ابوترابی‌فرد در خطبه‌های دوم نماز جمعه این هفته تهران، گفت: امسال سومین پاییز خشک تهران سپری می‌شود. مخازن سدهای تهران ۳۵۲ میلیون مترمکعب است که نسبت به سال قبل کاهش ۱۸ درصدی را دارد. نزدیک یک پنجم ذخایر کاهش یافته است. آیا مصرف ما هم به این میزان کاهش پیدا کرده است؟ در تهران روزانه ۳ میلیون و ۱۰۰ هزار مترمکعب آب شرب مصرف می‌شود، در هیچ جامعه‌ای این مصرف نیست.

وی ادامه داد: مهمترین تهدیدی که کشور ما را رویاروی خود قرار داده، اصل اسراف است‌. این موضوع از مسئله تورم به مراتب مهمتر است و مایه این مصرف غیرعقلایی است. باید نظام مدیریت و مردم به اقناع برسند. رسانه ملی همه برنامه‌ها را تعطیل کند و به تبیین زیان‌های این اسراف بپردازد تا یک گفتمان ملی شکل گیرد. ریشه بسیاری از مشکلات اقتصادی و فرهنگی ما به این بیماری نهادینه شده بازمی‌گردد.

حجت‌الاسلام ابوترابی‌فرد بیان کرد: نکته دومی که باید عرض کنم، در آستانه سالگرد شهادت چهره فاخر، برجسته، شاخص و درخشان موشکی کشور شهید حسن طهرانی مقدم قرار داریم. صنعت موشک کشور مدیون این شخصیت برجسته در تراز انقلاب اسلامی است. او یکی از سرمایه‌های با ارزش ما بود که خلق قدرت کرده است.

وی تاکید کرد: حضور چهره‌های شاخص و پر تلاش در سپاه پاسداران انقلاب اسلامی و ارتش باعث قدرت کشور شده است. اگر می‌بینید ما در این جنگ رسانه‌ای و ترکیبی می‌توانیم مسیر امنیت و حرکت نظام را هموار کنیم، در سایه مردم و نیروهای مقتدری است که در خدمت نظام تلاش می‌کنند.

وی افزود: جهش نسلی صنعت موشکی و قدرت دفاعی کشور را خدمت ملت عزیز، مجامع علمی و دانشگاهی تبریک عرض می‌کنم. ساخت موشک بالستیک قابل کنترل و مانورپذیر در داخل و خارج از جو زمین با قابلیت عبور از تمام سامانه‌های سپر موشکی موجود امروز جهان، بدون تردید نقطه عطفی در ساخت درونی قدرت و ارتقای قدرت دفاعی بازدارنده جمهوری اسلامی ایران دارد.

حجت‌الاسلام ابوترابی‌فرد بیان کرد: لازم می‌دانم از ریاست فهیم، با تجربه، کار آزموده و با اراده قوه قضائیه تشکر کنم. رئیس قوه قضائیه در جلسه شورای عالی قضائی در فراخوانی مهم خطاب به تمامی جریانات سیاسی، گروه‌ها، دسته‌جات و مردم گفت هرکسی هر ابهام سوال انتقاد و یا اعتراضی دارد، در خدمت آن‌ها هستیم. احسنت! این مطالبه مردم است.

وی افزود: مطالبه مردم این است که مسئولان باید پاسخگو باشند و باید نقد و اعتراض ما را بشنوند. از سال‌ها قبل رهبری دلسوز و معظم پای فشردند بر گفت‌وگوی چهره به چهره مسئولان و مردم، چرا فاصله گرفتیم؟

امام جمعه موقت تهران گفت: سلام بر این اخلاق مبتنی بر دین که قدرت را از تواضع و فروتنی جدا نمی‌کند، مقتدر است؛ اما متواضع و فروتن است. انتقاد و اعتراض را می‌پذیریم و اگر جایی لازم باشد در مورد اشتباهی که انجام داده‌ایم، اصلاحاتی نیز انجام دهیم، انجام می‌دهیم.

حجت الاسلام ابوترابی‌فرد اظهار داشت: از رئیس قوه قضائیه درخواستی دارم؛ قانون اساسی یکی از وظایف مهم را در بند ۲ اصل ۱۵۶ قرار داده است که پشتیبانی از حقوق فردی، اجتماعی و احیای حقوق عامه است. رئیس دستگاه قضا مسئول تحقق عدالت و پیگیری تضییع حقوق عامه است، خواهش داریم این مسئولیت را مورد توجه قرار دهد.

وی افزود: قانون تصریح دارد که در تضییع حقوق عامه، دادستان کل کشور به عنوان شاکی و مدعی العموم مستقیماً ورود پیدا کند. باید این مسئولیت جدی تر مورد توجه قرار گیرد.

خطیب موقت نماز جمعه تهران با اشاره به حوادث اخیر، گفت: مردم اعم از شیعه و اهل سنت و اقوام ایران در سیستان و بلوچستان و کردستان در کنار هم در حراست از اقتدار ایران هماهنگ هستند، اگر بر آن‌ها کمترین ستمی رفت، دستگاه قضائی مقتدر در کنار آن‌هاست.

وی بیان کرد: ایران کشوری متحد و یکپارچه است. حضور مردم در راهپیمایی ۱۳ آبان در نقاط مرزی پرشورتر از بقیه ایران بوده است. این‌که می‌بینید نظام با اقتدار ایستاده است، به این دلیل است که هزاران نفر از نیروهای سپاه پاسداران و نیروی انتظامی همین شهروندان عزیز بلوچ و کرد و بازوان نظام هستند که امنیت را حفظ کرده‌اند و توطئه‌ها را خنثی کردند.

حجت‌الاسلام ابوترابی‌فرد ضمن اشاره به حادثه تروریستی حرم حضرت شاهچراغ (ع)، گفت: از کسانی که در دستگیری بانیان این حادثه تروریستی نقش داشتند، تشکر می‌کنم. امیدوارم خداوند این اقتدار آفرینان را در پناه خودش حفظ کند.

انتهای پیام/ 113

نظر شما
پربیننده ها
آخرین اخبار