رئیس کانون سردفتران و دفتریاران خبر داد؛

برگزاری آزمون سردفتری در ۲۵ آذر/ ۶۰ درصد از دفاتر جزو دهک‌های پایین درآمدی هستند

خندانی از برگزاری آزمون سردفتری و با رعایت قانون فضای کسب و کار در ۲۵ آذر سال جاری خبر داد.
کد خبر: ۵۵۵۴۹۷
تاریخ انتشار: ۲۱ آبان ۱۴۰۱ - ۱۱:۳۹ - 12November 2022

برگزاری آزمون سردفتری در ۲۵ آذر/ ۶۰ درصد از دفاتر جزو دهک‌های پایین درآمدی هستندبه گزارش خبرنگار اجتماعی دفاع‌پرس، «علی خندانی» رئیس کانون سردفتران و دفتریاران امروز (شنبه) در نشست خبری با اصحاب رسانه با اشاره به اینکه انتخابات این کانون هر سه سال یک بار برگزار می‌شود، اظهار داشت: در انتهای سه سال اعضای سردفتر و دفتریار برای انتخابات ثبت نام‌ می‌کنند و پس از احراز صلاحیت و ... هیئت نظارت در سازمان اسناد تشکیل و انتخابات برگزار خواهد شد؛ تاکنون شش دوره برگزار شده است.

خندانی گفت: در انتخابات اخیر که به صورت کاملا الکترونیک و برای اولین بار برگزار شد ۴۳ سردفتر و ۱۵ دفتریار شرکت کردند.

رئیس کانون سردفتران و دفتریاران گفت: نتایج انتخابات پس از یک ساعت مشخص و اسامی جهت دریافت حکم به سازمان اسناد معرفی شد؛ از هفته گذشته هیئت رئیسه جدید رسما فعالیت خود را شروع کردند.

وی با بیان اینکه در دوره گذشته هیئت مدیره با چالش‌هایی روبرو بودند، گفت: یکی از این چالش‌ها موضوع سند خودرو بود که دفتر ثبت اسناد را به شدت به خصوص در حوزه معیشت تحت تاثیر قرار داد.

خندانی ادامه داد: قانون اصلاح فضای کسب و کار از دیگر چالش‌ها برای ثبت اسناد بود؛ این قانون در دوره گذشته مصوب شد و در این دوره اجرا خواهد شد.

رئیس کانون سردفتران و دفتریاران گفت: آزمون سردفتری در ۲۵ آذر سال جاری و با رعایت قانون فضای کسب و کار برگزار خواهد شد.

وی با بیان اینکه هم‌اکنون هزار و ۸۰۰ دفتر در تهران در حال فعالیت هستند، افزود: هم‌اکنون بیش از دو هزار دفتر در استان تهران در حال فعالیت هستند.

خندانی با اشاره به اینکه ۱۰ درصد درآمد ناخالص دفاتر به بیمه، پرداخت حقوق و ... اختصاص پیدا می‌کند، ادامه داد: بیش از ۳ هزار مستمری بگیر و بازنشسته در کانون سردفتران و دفتریاران خدمات دریافت می‌کنند.

خندانی خاطرنشان کرد: در سال گذشته و در حوزه درمان کانون سردفتران و دفتریاران ۲۷۰‌ میلبارد تومان هزینه پرداخت کرده است.

رئیس کانون سردفتران و دفتریاران گفت: ما به دنبال این هستیم که مراجعات حضوری کاهش پیدا کند و امروز بیشتر اقدامات به صورت الکترونیک انجام می‌شود.

وی اضافه کرد: در آینده مراجعین می‌توانند با مراجعه به سامانه «سند من» به صورت الکترونیک خدمات دریافت کنند.

این مقام‌ مسئول با بیان اینکه ثبت اسناد ایرانیان خارج از کشور و اسناد زندانیان دو موضوع مهم است، گفت: اقدامات خوبی در این حوزه انجام شده است؛ در حوزه زندانیان، زندانی می‌تواند با مراجعه به سامانه ثنا و ثبت درخواست و تنظیم و مطالعه کارش را انجام دهد.

رئیس کانون سردفتران و دفتریاران درخصوص ایرانیان خارج از کشور تصریح کرد: تنظیم سند و ارسال به کشور برای ایرانیان خارج از کشور هزینه زیادی دارد و به دنبال این هستیم ایرانیان خارج از کشور بدون اینکه مراجعه به کنسولگری داشته باشند بتوانند سند را تنظیم و ارسال کنند.

وی گفت: با تلاش‌های صورت گرفته پژوهشگاهی تا پایان سال در کانون سردفتران و دفتریاران راه‌اندازی خواهد شد.

خندانی با بیان اینکه ما به دنبال این هستیم که روز ششم دی روز سردفتران و دفتریاران در تقویم کشور ثبت شود، تاکید کرد: سال‌هاست ششم دی روز سردفتران و دفتریاران در کشور همایش‌هایی برگزار می‌شود.

وی با بیان اینکه طی ماه‌های آینده تصویربرداری و اسکن از دفاتر اسناد رسمی و دفاتر دست نویس به اتمام خواهد رسید، گفت: از بهمن سال گذشته این کار شروع شده و تاکنون در ۱۳ استان کشور تمام دفاتر تصویربرداری و اسکن صورت گرفته است؛ مابقی استان‌ها نیز پیشرفت ۹۰ درصدی داشته است.

خندانی در پاسخ به سوالی درخصوص ثبت اسناد دولتی در دفاتر اسناد رسمی گفت: سقف دفاتر اسناد رسمی برای هر دفتر در سال ۵۰ میلیون است؛ امروز بیش از ۶۰ درصد از دفاتر در دهک‌های پایین درآمدی هستند.

رئیس کانون سردفتران و دفتریاران در پاسخ به سوال دفاع‌پرس مبنی بر زمان فعالیت سامانه سند من گفت: زیرساخت‌های این سامانه آماده شده است و با انعقاد تفاهم‌نامه با سازمان اسناد و سازمان‌های مرتبط شروع به فعالیت خواهد کرد.

وی درخصوص افزایش تعرفه‌های دفاتر اسناد رسمی اظهار کرد: تعرفه‌ای که امروز در حال اجرا است برای سال ۱۳۹۹ است که با توجه به تورم، میزان حقوق و ... مشخص شده است؛ امروز نیز پس از سال‌ها هنوز هیچ تغییری نداشته است که با قاعده اقتصادی کشورمان همخوانی ندارد.

رئیس کانون سردفتران و دفتریاران افزود: در جلسه‌ای که با رئیس قوه قضاییه داشتیم ایشان گفت که با توجه هزینه‌ها می‌توان تغییراتی در تعرفه‌ها ایجاد کرد و در این‌ خصوص ما تعرفه‌های مدنظرمان را آماده و ارسال کرده‌ایم‌ و نیازمند تایید رئیس دستگاه قضا است.

خندانی با بیان اینکه آیین‌نامه ابلاغی برای گذشته است و از لحاظ قانونی و اجرایی دچار ایراداتی بود، اظهار داشت: برای رفع ایرادات جلسات متعددی با سردفتران برگزار شد و ایرادات مشخص و به سازمان اسناد و املاک کشور اعلام شد که جهت رفع آن‌ها به قوه قضائیه ارسال شد؛ با اصلاح این ایرادات ۷۰ درصد از انتظارات ما برآورده خواهد شد.

انتهای پیام/241

نظر شما
پربیننده ها
آخرین اخبار