در آستانه آغاز پنجاه و دومین دوره جشنواره بین‌المللی فیلم رشد برگزار شد؛

نشست تخصصی «نقش جشنواره رشد در ارتقای نظام آموزشی کشور»

نشست تخصصی «نقش جشنواره رشد در ارتقای نظام آموزشی کشور» با حضور قائم مقام دبیر جشنواره و کارشناسان حوزه‌های سینما و آموزش، در محل دبیرخانه دائمی جشنواره فیلم رشد برگزار شد.
کد خبر: ۵۵۶۱۵۸
تاریخ انتشار: ۲۴ آبان ۱۴۰۱ - ۱۷:۰۷ - 15November 2022

نشست تخصصی «نقش جشنواره رشد در ارتقای نظام آموزشی کشور»به گزارش گروه فرهنگ و هنر دفاع‌پرس، «مسعود جهانشاهی» قائم مقام دبیر پنجاه ودومین دوره جشنواره رشد، عرصه سینما و فیلم را فراتر از یک هنر صرف دانست و اظهار داشت: سینما به‌عنوان یک صنعت در جهان جا افتاده است. متأسفانه در کشور، این صنعت به کودک و نوجوان بهای چندانی نداده است.

جهانشاهی ادامه داد: در دوره‌ای سینماگران، به‌ویژه بزرگان سینمای ایران به سینمای کودک و نوجوان گرایش پیدا کردند، ولی به‌محض اینکه با زبان دیگری آشنا شدند که برای آنان درآمد بیشتری به‌همراه داشت، از سینمای کودک و نوجوان فاصله گرفتند و به ساخت فیلم در گونه‌های دیگر پرداختند.

مدیر مجتمع سینمایی فلسطین به تلاش جشنواره رشد برای کمک به تولید آثار به روز اشاره کرد و گفت: در جشنواره رشد بخشی برای شناسایی فیلمنامه‌های برتر ایجاد شده است تا از این طریق، به استعداد‌هایی که در زمینه نویسندگی حرفی برای گفتن دارند مجالی برای عرضه آثار خود داده شود.

فیلم‌های جشنواره رشد باید به دست دانش‌آموزان برسد

مهین جواهریان، کارگردان و مدرس پویانمایی نیز در ادامه این نشست با بیان اینکه جشنواره رشد علی‌رغم قدمت و حوزه فعالیت خود، به‌نحوی شایسته شناخته نشده است، گفت: چه خوب است که در مدت جشنواره، نهاد‌های مختلف برای برگزاری با شکوه و همگانی آن وارد عمل شوند و با تبلیغات گسترده، به شناسایی هر چه بیشتر جشنواره رشد در جامعه کمک کنند.

ضرورت بهره‌مندی مدارس از آثار ارائه شده در جشنواره رشد

‌قاسم‌زادگان، نویسنده و کارگردان نیز عدم استفاده مدارس از آثار ارائه شده در جشنواره رشد در مدارس را یکی از ضعف‌های این جشنواره دانست و اظهار کرد: ورود این آثار به مدارس می‌تواند قدم‌های اول فیلم‌سازی و استفاده از زبان تصویر را برای کودکان و نوجوانان تسهیل کند. هر دانش‌آموز در مواجهه با فیلم‌های خوب، می‌تواند هم‌کلاسان و دوستان خود را به دیدن آن دعوت کند، با این وجود امروز به دلیل آنکه از ظرفیت مخاطبان به‌خوبی استفاده نشده، جشنواره رشد محجوب‌ترین رویداد سینمایی کشور است.

نویسندگان آثار کودک و نوجوان از خاطرات خود فاصله بگیرند و علایق مخاطبان امروز را درک کنند

غلامرضا ساغرچیان، فیلمساز و برگزیده چند دوره جشنواره رشد با بیان اینکه شناخت حوزه کودکان و نوجوان برای نویسندگان آثار این حوزه بسیار دشوار است، اظهار کرد: اغلب کسانی که در زمینه کودک و نوجوان می‌نویسند، از تعلق خاطر یا خاطرات خود می‌گویند، در حالی که مخاطبان امروز از این واقعیت‌ها فاصله دارند.

از ظرفیت «شاد» برای معرفی آثار و از معلمان برای آموزش‌های فیلم‌سازی استفاده شود

صدیقه خواجه‌حسنی، کارگردان و مدرس فیلمسازی به امکانات موجود در پیام‌رسان «شاد» که مخصوص دانش‌آموزان و معلمان است، اشاره کرد و افزود: می‌توان فیلم‌های برگزیده جشنواره را با استفاده از این پیام‌رسان برای استفاده عموم دانش‌آموزان منتشر کرد.

پنجاه‌و‌دومین دوره جشنواره بین‌المللی فیلم‌های علمی، آموزشی و تربیتی رشد از هفتم تا پانزدهم آذرماه در مجتمع فرهنگی سینما فلسطین برگزار خواهد شد. علاقه‌مندان به حضور در این جشنواره می‌توانند آثار خود را تا نوزدهم آبان‌ماه به دبیرخانه جشنواره ارسال کنند.

اطلاع‌رسانی خبر‌ها و رویداد‌های مربوط به این دوره جشنواره در پایگاه اینترنتی eff.roshd.ir صورت خواهد گرفت.

انتهای پیام/ 241

نظر شما
پربیننده ها
آخرین اخبار