هشدار نماینده ایران نسبت به اتخاذ تصمیم عجولانه در شورای حکام آژانس

سفیر و نماینده دائم ایران در آژانس نسبت به اتخاذ هرگونه تصمیم عجولانه در شورای حکام هشدار داد و گفت: انتظار می‌رود این شورا در برابر هرگونه اقدام غیرسازنده و با انگیزه سیاسی بایستد.
کد خبر: ۵۵۶۵۸۸
تاریخ انتشار: ۲۶ آبان ۱۴۰۱ - ۱۹:۳۳ - 17November 2022

هشدار نماینده ایران نسبت به اتخاذ تصمیم عجولانه در شورای حکام آژانسبه گزارش گروه اخبار داخلی دفاع‌پرس، «محسن نذیری اصل»، سفیر و نماینده دائم جمهوری اسلامی ایران نزد سازمان‌های بین‌المللی مستقر در وین و همچنین آژانس، امروز (پنجشنبه) در نشست شورای حکام آژانس بین‌المللی انرژی اتمی با موضوع ایران، خطاب به نمایندگان کشور‌های عضو ضمن تشریح مواضع جمهوری اسلامی ایران، نسبت به اتخاذ هرگونه تصمیم عجولانه از سوی این شورا هشدار داد.

شامگاه جمعه ۲۰ آبان ماه آمریکا و ۳ کشور انگلیس، فرانسه و آلمان پیش‌نویس قطعنامه‌ای را در اختیار ۳۵ کشور عضو شورای حکام آژانس بین‌المللی قرار دادند. پیش‌نویسی که در آن از ایران خواسته شده به درخواست‌های آژانس درباره سه مکان ادعایی پاسخ ضروری و فوری بدهد. در پیش نویس مزبور، درباره عدم همکاری کافی ایران در خصوص وجود ذرات اورانیوم در سه مکان اعلام نشده ابراز نگرانی شده و عنوان شده که ایران در راستای اجرای وظایف قانونی خود و بدون تاخیر بایستی اقداماتی را صورت دهد. علاوه بر این، انگلیس و فرانسه هم روز جمعه ۲۰ آبان ماه در بیانیه‌ای مدعی همکاری ناکافی ایران با آژانس بین‌المللی انرژی اتمی شدند.

میخائیل اولیانوف نماینده روسیه در سازمان‌های بین‌المللی نیز امروز اعلام کرد که شورای حکام آژانس بین‌المللی انرژی اتمی قرار است درباره پیش‌نویس قطعنامه پیشنهادی علیه ایران اقدام کند، اما بر سر متن آن اتفاق‌نظر وجود ندارد.

* سوءاستفاده آمریکا و سه کشور اروپایی از سه نشست اخیر شورای حکام

نذیری اصل در نشست امروز با بیان اینکه متاسفانه شورای حکام به جای کمک به صلح و امنیت بین‌المللی در راستای اساسنامه خود، در حال بررسی یک موضوع ساختگی است، افزود: سه نشست اخیر شورای حکام توسط سه کشور اروپایی (آلمان، فرانسه و انگلیس) و ایالات متحده به منظور پیگیری منافع سیاسی محدود خود مورد سوءاستفاده قرار گرفته است.

وی همچنین ضمن ابراز تاسف از اینکه این دسته از کشور‌ها عمداً مذاکرات جاری برای احیای برجام و همچنین همکاری ایران با آژانس را نادیده می‌گیرند، خاطرنشان کرد: بدون تردید آنان در حال تلاشی سیستماتیک برای از بین بردن روندی هستند که جامعه بین‌المللی بر روی آن سرمایه گذاری زیادی کرده است.

«ناصر کنعانی» سخنگوی وزارت امور خارجه روز دوشنبه ۲۳ آبان ماه در نشست هفتگی با خبرنگاران با بیان اینکه «اقدام به صدور قطعنامه در شورای حکام هیچ کمکی به حل و فصل امور فنی و پادمانی ایران نخواهد کرد و صرفا در روند همکاری‌های فنی اخلال ایجاد می‌کند» تصریح کرد: ما قطعا مخالف چنین روندی هستیم. این کشور‌ها نیز قبلا دست به چنین اقدام غیرسازنده‌ای زدند و قطعنامه‌ای را در آژانس و در خرداد ماه گذشته صادر کردند و در همان چارچوب جمهوری اسلامی ایران مبتنی بر قانون مجلس شورای اسلامی اقدامات واکنش متقابل را نشان داد. طرف‌های اروپایی را به رفتار توأم با درایت و تدبیر و حرکت به سمت دیپلماسی دعوت می‌کنیم، نه حرکت به سمت رفتار‌های غیرسازنده که روند دیپلماتیک را دچار خدشه و مشکل خواهد کرد.

* پایبندی جمهوری اسلامی ایران به تمامی تعهداتش

نماینده ایران در آژانس امروز در اظهاراتش ضمن تأکید بر اینکه جمهوری اسلامی ایران به عنوان یکی از اعضای مسئول NPT همواره به تعهداتش در چارچوب توافقنامه پادمان جامع (CSA) متعهد بوده و خواهد بود، افزود: مایه تاسف است که علیرغم همه تحولات مثبت و همکاری پایدار، همچنان رویکرد مغرضانه و مسیر تقابل از سوی برخی ادامه دارد.

نذیری اصل در ادامه ضمن تشریح همکاری‌های ایران با آژانس درخصوص اجرای موافقتنامه جامع پادمان و رد برخی ادعا‌ها و اتهاماتی که بر اساس اطلاعات جعلی مطرح شده، افزود: با این حال، جمهوری اسلامی ایران به تمامی تعهدات خود پایبند است و در تلاش برای رسیدگی به تمام سؤالات آژانس به شیوه‌ای بسیار اساسی و همکاری، سنگ تمام گذاشته است.

* شورا در برابر هرگونه اقدام غیرسازنده و با انگیزه سیاسی بایستد

وی همچنین با اشاره به تکرار اقدام اشتباه برخی از دولت‌ها در ارائه قطعنامه علیه ایران علیرغم همه تعاملات ایران با آژانس، افزود: پذیرش قطعنامه غیرتوافقی نه ایران را تشویق به فراتر رفتن از سطح بالای همکاری با آژانس بین‌المللی انرژی اتمی می‌کند و نه آن را مجبور می‌کند از مواضع اصلی خود دست بردارد.

نماینده ایران ضمن ابراز تاسف از اینکه حامیان قطعنامه دوباره همان مسیر اشتباه را طی می‌کنند، صدور آن را اقدامی نابخردانه از سوی سه کشور اروپایی و ایالات متحده خواند که به دنبال اعمال فشار سیاسی بیشتر بر ایران هستند.

وی گفت که تعامل و همکاری ایران و آژانس در مسیر درستی قرار دارد و از شورای حکام انتظار می‌رود از این روند حمایت کند و در برابر هرگونه اقدام غیرسازنده و با انگیزه سیاسی بایستد.

نذیری اصل افزود: هرگونه تصمیم عجولانه نتیجه معکوس خواهد داشت که ضمن به تهدید انداختن یکپارچگی آژانس، تلاش‌های جمعی را در جهت اهداف مندرج در اساسنامه آژانس به خطر می‌اندازد.

ناصر کنعانی سخنگوی وزارت امور خارجه ایران نیز امروز هشدار داد که اگر قطعنامه ضد ایرانی در آژانس تصویب شود، پاسخ ایران قاطع و موثر خواهد بود. حسین امیرعبداللهیان هم دیروز در گفت‌وگوی تلفنی با وزیر خارجه آفریقای جنوبی نسبت به اقدام غیرسازنده در آژانس هشدار داد.

محمد اسلامی رئیس سازمان انرژی اتمی نیز دیروز در اظهاراتی در جمع خبرنگاران با ذکر این نکته که طبیعت سیاست فشار حداکثری و اتهام پراکنی به جمهوری اسلامی ایران توسط جریان استکباری و صهیونیستی اعتیاد به تحریم و اجرای این سیاست مندرس است، خاطرنشان کرد: قطعنامه‌ای که الان پیش نویس کردند و مطالب بسیار ناصوابی را در آن متن آوردند که خودشان هم می‌دانند حقیقت ندارد، از نظر ایران مردود است و هیچ ارزشی ندارد.

آمریکا و سه کشور اروپایی خرداد ماه سال‌جاری نیز بانی صدور قطعنامه‌ای در شورای حکام آژانس شدند. قطعنامه‌ای که شورای حکام آژانس بین المللی انرژی اتمی چهارشنبه شب ۱۸ خرداد سال‌جاری آن را تصویب کرد و ایران به عدم همکاری با آژانس متهم شد. قعطنامه‌ای که با ۳۰ رأی موافق، ۲ رأی مخالف (روسیه و چین) و ۳ رأی ممتنع (هند، لیبی و پاکستان) به تصویب رسید. البته سازمان انرژی اتمی ایران پیش از صدور این قطعنامه و در همان روز چهارشنبه از قطع فعالیت دوربین‌های فرا‌پادمانی آژانس بین‌المللی انرژی اتمی در ایران خبر داد که چند روز بعد این فعالیت این دوربین‌ها متوقف شد.

انتهای پیام/ 112

نظر شما
پربیننده ها
آخرین اخبار