ایران به همه سؤالات آژانس به صورت محتوایی و دقیق پاسخ داده است

سرپرست نمایندگی ایران با بیان اینکه ایران به همه سؤالات آژانس به صورت محتوایی و دقیق پاسخ داده، گفت: آژانس با استناد به اطلاعات نامعتبر ارائه شده از سوی رژیم اسرائیل همه همکاری‌های ایران با آژانس و فعالیت‌های شفاف صلح آمیز هسته‌ای آن را تحت الشعاع قرار داده است.
کد خبر: ۵۲۷۷۷۳
تاریخ انتشار: ۱۸ خرداد ۱۴۰۱ - ۲۲:۳۶ - 08June 2022

ایران به همه سؤالات آژانس به صورت محتوایی و دقیق پاسخ داده استبه گزارش گروه اخبار داخلی دفاع‌پرس، «محمدرضا غائبی» سرپرست نمایندگی دائم ایران نزد سازمان‌های بین‌المللی در وین امروز (چهارشنبه) ضمن سخنرانی در نشست شورای حکام با موضوع اجرای پادمان در جمهوری اسلامی ایران، مواضع اصولی کشورمان را برای نمایندگان دولت‌های عضو مطرح کرد.

سرپرست نمایندگی کشورمان در ابتدای سخنرانی خود با تأکید بر اینکه جمهوری اسلامی ایران به عنوان یکی از اعضای مسئول معاهده منع گسترش سلاح‌های هسته‌ای (NPT)، متعهد به اجرای تعهدات خود در چارچوب موافقتنامه پادمان جامع (CSA) است، اظهار داشت: ایران از هیچ تلاشی برای اینکه آژانس بتواند به راحتی فعالیت‌های راستی آزمایی خود را بر اساس CSA در کشور انجام دهد، دریغ نکرده است و همکاری کامل ایران، آژانس را قادر ساخته است تا به حفظ دانش خود از طریق یک سیستم راستی‌آزمایی قوی که در سیستم راستی‌آزمایی آژانس منحصربه فرد است، ادامه دهد.

غائبی با اشاره به اینکه مکان‌هایی که در گزارش مدیرکل به آن‌ها اشاره شده است بر اساس ادعا‌های ساختگی است که توسط رژیم بدخواه اسرائیل مطرح شده است، خاطرنشان کرد: اگرچه جمهوری اسلامی ایران صحت این ادعا‌ها را قاطعانه رد کرده است، اما جهت همکاری بیشتر با آژانس، ایران بر روی نقشه راهی برای شفاف سازی موارد ذکر شده موافقت کرد.

این دیپلمات کشورمان در ادامه اظهار داشت: از آنجایی که ایران در توضیح و شفاف سازی مسائل از هیچ همکاری دریغ نکرده است، گزارش فعلی آژانس در مورد این موضوع برای ما تعجب برانگیز بود.

وی تأکید کرد که جمهوری اسلامی ایران به تمام تعهدات خود در این زمینه عمل کرده و به همه سؤالات آژانس به شیوه‌ای بسیار محتوایی و دقیق پاسخ داده است.

نماینده کشورمان با تأکید بر اینکه جمهوری اسلامی ایران بر این باور است که آژانس با استناد به اطلاعات نامعتبر ارائه شده از سوی رژیم اسرائیل همه همکاری‌های ایران با آژانس و فعالیت‌های شفاف صلح آمیز هسته‌ای آن را تحت الشعاع قرار داده است، افزود: آژانس نباید احتمال دخالت دشمنان سرسخت ایران در ارائه اطلاعات ساختگی و نادرست و در عین حال نقش آن‌ها در انجام احتمالی آلودگی عمدی مکان‌های مورد نظر را نادیده بگیرد.

سرپرست نمایندگی دائم کشورمان در پایان با تاکید بر اینکه مواد و فعالیت‌های هسته‌ای ایران به طور کامل به آژانس اظهار شده و راستی‌آزمایی بسیار قوی را پشت سر گذاشته‌اند، افزود: جمهوری اسلامی ایران از آژانس انتظار دارد که گزارش‌های خود را درباره فعالیت‌های راستی‌آزمایی در ایران به شیوه‌ای حرفه‌ای، بی‌طرفانه و مستقل انجام دهد و در برابر فشار‌های سیاسی تسلیم نشود.

گفتنی است نشست شورای حکام آژانس از روز دوشنبه ۱۶ خرداد ماه در وین مقر این سازمان آغاز به کار کرد و گفته شده تا روز پنجشنبه نیز این نشست ادامه خواهد داشت. پیش از برگزاری این نشست گزارش مدیرکل آژانس درباره برنامه هسته‌ای ایران باز هم به رسانه‌ها درز کرد و بعد از آن هم عنوان شد که سه کشور اروپایی به همراه آمریکا پیش نویس قطعنامه‌ای را علیه ایران تهیه کرده‌اند و دیروز هم اعلام شد که این پیش نویس در اختیار اعضای شورای حکام قرار گرفته و احتمالا امروز یا فردا درباره آن رای گیری خواهد شد. جمهوری اسلامی ایران به صراحت اعلام کرده که در صورت صدور قطعنامه پاسخ متناسب به آن خواهد داد.

انتهای پیام/ 112

نظر شما
پربیننده ها
آخرین اخبار