قاضی‌زاده هاشمی در نشست با نخبگان شاهد و ایثارگر اصفهان:

نخبگان و کارآفرینان شاهد و ایثارگر برای حل مشکلات جامعه ایثارگری تلاش کنند

رئیس بنیاد شهید و امور ایثارگران در ادامه سفر استانی به اصفهان در دیدار با نخبگان، سرآمدان و کارآفرینان استان اصفهان گفت: همه ایثارگران جزو نخبگان و سرآمدان جامعه هستند، زیرا در زمان لازم بصیرت خود را به اثبات رساندند.
کد خبر: ۵۵۶۷۳۱
تاریخ انتشار: ۲۶ آبان ۱۴۰۱ - ۲۱:۲۶ - 17November 2022

نخبگان و کارآفرینان شاهد و ایثارگر برای حل مشکلات جامعه ایثارگری تلاش کنندبه گزارش گروه حماسه و جهاد دفاع‌پرس، «سید امیرحسین قاضی‌زاده هاشمی» معاون رئیس جمهور و رئیس بنیاد شهید و امور ایثارگران در این دیدار ضمن گرامیداشت روز ۲۵ آبان سال ۱۳۶۱ و حماسه مردم اصفهان در این روز اظهار داشت: روز ۲۵ آبان را شما اصفهانی‌ها آفریدید که نشان‌دهنده بصیرت مردم اصفهان برای قیام در راه خدا است. در طول تاریخ امت‌های زیادی به رهبران الهی لبیک گفتند و آن‌ها را همراهی کردند، ولی دیر یا زود خسته و مأیوس شدند، یا بصیرت و باور و اعتقاد کافی را نداشتند لذا وقتی هیجان اولیه برطرف شد آن‌ها دچار برگشت از این مسیر شدند.

معاون رئیس جمهور افزود: حضرت موسی (ع) و پیامبر اکرم (ص) از پیامبرانی بودند که به کمک مردم رفتند، مردمی که دنبال نجات و تحت ستم فرعون زمانه بودند و به بردگی کشانده شده بودند. جهالت حاکمان آن‌ها باعث بردگی پسران و زنده به گور شدن دختران آن‌ها شده بود، اما این مردم نتوانستند این مسیر را به خوبی ادامه دهند.

رئیس بنیاد شهید و امور ایثارگران با اشاره به بیانات حضرت امام خمینی (ره)، افزود: نمونه ملت ایران حتی در صدر اسلام نبوده است، تفاوت ملت ما با مردم صدر اسلام در ادامه قیام و همراهی با امام زمانه‌شان است. در آیاتی از قرآن هم اشاره شده است که‌ای مردم اگر می‌خواهید به رستگاری برسید صبر کنید و در این مسیر تقوا را رعایت کنید تا رستگار شوید.

قاضی‌زاده هاشمی خاطرشان کرد: نماد غیرت مردم اصفهان روز ۲۵ آبان است که مردم در راه خدا قیام کردند، روزی که ۳۷۰ شهید تشییع شدند و به جای اینکه ناامیدی بین مردم ایجاد شود جوشش غیرت و عزتخواهی دیده شد و بعد از مراسم تشییع همان روز هزاران نفر عازم جبهه شدند. دشمنان ما تلاش می‌کنند رابطه نسل جدید را با عقبه افتخارآمیز آن‌ها قطع کنند، ولی باید حقیقت به درستی برای نسل جدید روایت شود. جمعیت ما حدود یک درصد جمعیت دنیا است و دشمنان این یک درصد را تحمل نمی‌کنند.

معاون رئیس جمهور با اشاره به استقامت و پیگیری شیطان برای گمراه کردن آدم، گفت: شیطان به صورت پیچیده و دراز مدت برنامه‌ریزی می‌کند و برخی مواقع برنامه‌ریزی شیطان چند صد سال طول می‌کشد برای اینکه فرقه انحرافی مثل شیطان‌پرستی را ایجاد کنند. ما در مقابل چنین دشمنی قرار داریم که پای قسمی که خورده، ایستاده است. ما انسان‌ها در معرض آزمایش هستیم حتی با ظهور هم این آزمایش تمام نمی‌شود. مؤمنان در کنار فتنه‌ها آزمایش می‌شوند و آزمایش در کنار فتنه‌ها باعث رشد و کمال می‌شود.

رئیس بنیاد شهید و امور ایثارگران با اشاره به وظایف بنیاد شهید و امور ایثارگران، گفت: یکی از وظایف ما برنامه راهبردی است که باید با فهم دقیق ایجاد شود. کسی که می‌خواهد سیاست‌گذاری درستی کند باید از میدان مطلع و با افرادی که می‌خواهد کار کند در ارتباط باشد. در بحث تبیین مبانی بیان شود و هم‌افزایی اتفاق بیافتد. در این سفر ما برنامه خاص برای افراد نخبه و سرآمد ایثار و شهادت داریم هرچند که همه ایثارگران نخبه هستند، زیرا اهل بصیرت زمان خودشان بودند و انسان‌های نخبه چیزی دارند که افراد عادی ندارند.

قاضی‌زاده هاشمی خاطرنشان کرد: حدود ۱۰ درصد مردان به جبهه رفتند و تفاوت این ۱۰ درصد با سایر مردم به خاطر نخبگی و درک درست از موضوع است. شما نخبگان نیز غیر از بصیرت دارای ویژگی‌هایی هستید که شما را در جامعه مطرح کرده است شاید به لحاظ روحی و جسمی شرایط خوبی نداشتید، اما در مسیری رفتید که آدم‌های عادی نرفتند.

وی با بیان اینکه فتنه و جهاد تمام نشده است، افزود: در این مجاهدت وظیفه داریم که تصویر درستی از ایثارگران را به مردم نشان دهیم، اینکه ایثارگران دنبال جبران آنچه انجام دادند نیستند و مردم جامعه باید بدانند که جامعه به ایثارگران نیاز دارد و باید ایثارگران نخبه و ممتاز مثل کارآفرینان، خالقان علم و ثروت و قهرمانان ورزشی را به جامعه معرفی کنیم.

معاون رئیس جمهور خطاب به نخبگان شاهد و ایثارگر تأکید کرد: شما عزیزان باید در این عرصه و نشان دادن افراد نخبه ایثارگر به جامعه نقش‌آفرینی کنید. در برنامه‌های تلویزیونی باید افراد موفق ایثارگر را به جامعه شناساند و علاوه بر این شما عزیزان هم باید در این عرصه میدان‌داری کنید. بخشی از جامعه ایثارگر نیاز به حمایت دارد، اما بنیاد دارای محدودیت‌هایی است، زیرا تنها ۹ هزار پرسنل دارد و نمی‌تواند به همه ایثارگران به طور کامل رسیدگی کند ضمن اینکه تمام نیاز‌های ایثارگران توسط بنیاد تأمین نمی‌شود و باید مراکز دیگر مثل شهرداری‌ها و مراکز دیگر هم کمک کنند.

رئیس بنیاد شهید و امور ایثارگران گفت: همراهی شما نخبگان ایثارگر نقش مهمی به ویژه در حوزه اشتغال ایثارگران دارد، زیرا حدود ۱۵ درصد افراد جامعه کارآفرین هستند و برخی افراد یعنی ۸۵ درصد مردم جامعه نیاز دارند که در کاری اشتغال پیدا کنند. نمی‌توان انتظار داشت که ۳ میلیون و نیم عضو جامعه ایثارگری کارآفرین باشند و با اعطای وام و تسهیلات برای خوداشتغالی کوچک با رقم بین ۱۰۰ تا ۳۰۰ میلیون تومان باید زمینه کارآفرینی را فراهم کنیم. ۱۰ درصد منابع توسعه ملی را جذب کردیم در حالی که سهمیه ما از صندوق منابع توسعه ملی باید ۱۵ درصد باشد. امسال ۲ هزار میلیارد تومان برای خوداشتغالی ایثارگران تخصیص داده شده است که این وام‌ها برای کار‌های بزرگ است و شما نخبگان ایثارگر باید موتور راه‌اندازی برای این کار‌ها باشید.

قاضی زاده هاشمی درباره فعالیت‌های اقتصادی بنیاد شهید و امور ایثارگران گفت: بنیاد نهادی راهبردی است و نباید بنگاه‌داری اقتصادی انجام دهد. شما نخبگان ایثارگر باید برای اشتغال ایثارگران تلاش کنید. مقام معظم رهبری هم تأکید فرمودند که باید ۴۰۰ هزار شرکت دانش‌بنیان ایجاد شود و ایثارگران پیشتاز علم در جامعه باشند، زیرا علم قدرت ایجاد می‌کند.

معاون رئیس جمهور با اشاره به موضوع اشتغال ایثارگران گفت: استخدام دولتی سال گذشته کمتر از ۷۰ هزار نفر بوده است که ۲۵ درصد سهمیه آن متعلق به ایثارگران بوده است لذا این میزان اشتغال مشکل اشتغال ایثارگران را حل نمی‌کند. افراد زیادی در سامانه اشتغال ثبت‌نام کردند که بررسی آن زمان زیادی می‌برد و تنها ۷ هزار نفر برای استخدام تعیین تکلیف شدند.

قاضی‌زاده هاشمی در پایان با اشاره به سخنان نخبگان شاهد و ایثارگر در این نشست، گفت: بحث تبعیض در قوانین و مقررات باید اصلاح شود و این موضوع را پیگیری می‌کنیم. مرکز تشکل‌های شاهد و ایثارگر دبیرخانه‌ای دارد که نظرات را دریافت می‌کند تا در برنامه هفتم توسعه اصلاح لازم انجام شود.

رئیس بنیاد شهید و امور ایثارگران در مورد به کارگیری ایثارگران در جایگاه‌های مدیریتی نیز خاطرنشان کرد: بر اساس سیاست ابلاغی مقام معظم رهبری در حوزه ایثار و شهادت در پست‌های مدیریتی در شرایط مساوی ارجحیت با ایثارگران است بنابراین اگر کمیته انتصاباتی وجود دارد یکی از شاخص‌های اصلی آن باید شناخت ایثارگران توانمند باشد.

نخبگان و سرآمدان شاهد و ایثارگر در این نشست به بیان نظرات و پیشنهادات خود در حوزه‌های مختلف پرداختند.

در پایان این نشست تفاهم‌نامه همکاری شهرک علمی تحقیقاتی اصفهان و بنیاد شهید و امور ایثارگران استان اصفهان و مرکز دانش‌پژوهان و تشکل‌های شاهد و ایثارگر با حضور معاون رئیس جمهور و رئیس بنیاد شهید و امور ایثارگران به امضا رسید.

انتهای پیام/ 112

نظر شما
پربیننده ها
آخرین اخبار