معاون دبیرکل حزب‌الله:

لبنان رئیس جمهوری می‌خواهد که برای استقلال لبنان کار کند

شیخ نعیم قاسم با اشاره به اینکه برخی در لبنان صرفا به دنبال راضی کردن آمریکا هستند گفت: ما رئیس جمهوری را می‌خواهیم که برای استقلال لبنان و حل بحران اقتصادی آن کار کند و در خدمت آمریکا نباشد.
کد خبر: ۵۵۶۷۸۵
تاریخ انتشار: ۲۸ آبان ۱۴۰۱ - ۱۳:۱۸ - 19November 2022

لبنان رئیس جمهوری می‌خواهد که برای استقلال لبنان کار کندبه گزارش گروه بین‌الملل دفاع‌پرس، شیخ «نعیم قاسم» معاون دبیرکل حزب‌الله در سخنانی درباره تحولات لبنان اظهار داشت: چالش اصلی لبنان در حال حاضر مشکلات اقتصادی بوده و حل این مشکل وظیفه اصلی رئیس جمهور است. ما با رئیس جمهوری که توجهات را به سمت مشکلات ساختگی معطوف کرده و به حاکمیت و استقلال و آزادی لبنان و محافظت از کشور با هدف خوش‌خدمتی به آمریکا و اسرائیل، آسیب می‌زند، موافق نیستیم.

شیخ نعیم قاسم افزود: دغدغه رئیس جمهور باید نجات مالی و اقتصادی و اجتماعی لبنان و مبارزه با فساد باشد و سپس برای رفع نقاط اختلاف بین مولفه‌های مختلف لبنان از طریق گفت‌وگو و تفاهم تلاش کند.

معاون دبیرکل حزب‌الله لبنان تصریح کرد: ما در حزب‌الله رئیس جمهوری را می‌خواهیم که برای دو مسئله اساسی در کشور تلاش کند: در بخش اقتصادی برای استقلال لبنان و محافظت از قدرت و ظرفیت و زمین‌ها و ثروت‌های آن و در بخش اقتصادی طرح نجات را اجرا و همه لبنانی‌ها را به این منظور متحد کند. اکثریت نمایندگان فعلی پارلمان درباره مشخصات رئیس جمهور با ما موافق هستند، اما نیاز به بحث و گفتگوی بیشتری داریم. فعالیت سیاسی حزب‌الله مبتنی بر قواعد، اطلاعات و مقدماتی است که بر اساس آن موضع و گام‌های عملی خود را اتخاذ می‌کند.

وی ادامه داد: ما اگر بخواهیم سیاستمداران در لبنان را به دو دسته تقسیم کنیم می‌توان گفت که دو گرایش عمده در لبنان وجود دارد: گرایش اول متعلق به کسانی است که لبنانی آزاد و مستقل و قدرتمند می‌خواهند که آینده فرزندان خود را بسازد و این افراد به معادله طلایی ارتش، ملت و مقاومت پایبند بوده و معتقدند اگر ما قدرتمند نباشیم و تلاش‌های خود را یکپارچه نکنیم لبنان نمی‌تواند یک کشور مستقل باشد.

معاون دبیرکل حزب‌الله تاکید کرد:، اما گروه دوم کسانی هستند که از دستورات آمریکا تبعیت می‌کنند و گرایش آن‌ها همسو با رویکرد صریح و روشن آمریکایی‌هاست که عملا در راستای منافع رژیم صهیونیستی قرار دارد و مهم نیست بهایی که در این راه می‌پردازند اشغال لبنان یا به چالش کشیدن روند سیاسی و اقتصادی کشور باشد. زمانی که از آن‌ها بپرسید چرا چنین موضعی دارند می‌گویند اگر ما با آمریکا نباشیم این کشور نمی‌گذارد کار کنیم. همچنین آمریکا به ما کمک می‌کند تا یک زندگی مرفه و مجلل داشته باشیم.

این مقام ارشد حزب‌الله در ادامه خطاب به این طرف‌ها گفت: زمانی که اسرائیل لبنان را اشغال و مردم را قتل عام می‌کرد و وارد بیروت شد، شما چه کار کردید؟ چه کسی بود که اسرائیل را از لبنان بیرون کرد؟ ما چگونه توانستیم حقوق دریایی خود را پس بگیریم؟

شیخ نعیم قاسم اظهار داشت: بین این دو گروه در لبنان تفاوت زیادی وجود دارد و این تفاوت بر گزینه‌های سیاسی مطرح شده در کشور نیز تاثیر می‌گذارد. ما در این مرحله تاکید می‌کنیم که اگر می‌خواهیم لبنان را از فروپاشی اقتصادی-اجتماعی نجات دهیم باید مشکل اصلی کشور را شناسایی و برای حل آن تلاش کنیم. ما باید برای انتخاب رئیس جمهوری تلاش کنیم که حل این مشکل را دغدغه اصلی خود قرار دهد و سپس به مسائل دیگر بپردازیم.

وی تاکید کرد: درحال حاضر مشکل محوری کشور مسائل اقتصادی است که بر همه سطوح اجتماعی و آموزشی و بهداشتی و روانی نیز تاثیر گذاشته است. رئیس جمهوری که ما انتخاب می‌کنیم باید مشکل اصلی لبنان را چالش‌های اقتصادی بداند و برای حل آن تلاش کند، نه اینکه مشکلات دیگری برای کشور به وجود بیاورد تا به تبع آن توجهات از چالش‌های اقتصادی منحرف گردد و همه زمان و تلاش‌هایمان هدر شود و زمینه را برای مداخلات خارجی‌ها فراهم کند.

شیخ نعیم قاسم گفت: ما رئیس جمهوری را می‌خواهیم که دارای گزینه‌های سیاسی و طرح‌های نجات باشد و کشور را از واقعیتی که امروز در آن قرار دارد به سمت واقعیتی بهتر حرکت دهد. مداخله دائمی آمریکا در لبنان و محاصره‌ای که علیه کشور ما تحمیل کرد همان چیزی است که به فروپاشی لبنان منجر شد. رسیدگی به این وضعیت مستلزم روی کار آمدی رئیس جمهوری شجاع است که گزینه‌های قاطعی برای حل بحران‌های کشور داشته باشد.

معاون دبیرکل حزب‌الله تاکید کرد: رئیس جمهور آینده لبنان باید کسی باشد که بتواند شجاعانه به آمریکایی‌ها بگوید: (مداخله در امور کشور ما) کافیست. این رئیس جمهور باید بتواند لبنانی‌ها را برای حل مشکل اصلی کشور یعنی اقتصاد، با یکدیگر متحد کند. ما در حزب‌الله هنوز نامزد مورد نظر خود را معرفی نکرده‌ایم؛ زیرا می‌خواهیم فرصت بیشتری برای گفتگو با نیرو‌های مختلف سیاسی و نمایندگان پارلمان داشته باشیم تا بتوانیم رئیس جمهور کشور را با همکاری و مشارکت انتخاب کنیم.

وی گفت: کاغذ سفیدی که ما در صندوق می‌اندازیم به معنای تلاش برای یافتن راهی جهت توافق روی یک گزینه مشخص است و ما نمی‌خواهیم مانند برخی طرف‌ها که به دنبال سوزاندن نام‌ها هستند مانور بدهیم. ما نمی‌خواهیم با روح و روان لبنانی‌ها بازی کنیم. ما می‌خواهیم شفاف و صریح کار کنیم و هرچه زودتر به هدف خود که انتخاب رئیس جمهور در اسرع وقت است برسیم؛ مشروط به اینکه رئیس جمهور انتخابی ویژگی‌هایی را داشته باشد که به او اجازه می‌دهد تا با اتخاذ گزینه مناسب سیاسی و اقتصادی لبنانی قدرتمند و مستقل بسازد.

شیخ «علی دعموش» معاون رئیس شورای اجرایی حزب‌الله نیز در خطبه نماز جمعه اعلام کرد: همه تلاش‌های آمریکا که تاکنون برای هدف قرار دادن مقاومت و نسل جوان آن صورت گرفته، شکست خورده و به هیچ نتیجه‌ای نرسیده است. آمریکایی‌ها امروز بعد از شکست در سناریو محاصره علیه لبنان، برای سناریوی دیگری با هدف ایجاد هرج و مرج و بی ثباتی و ویرانی و فروپاشی این کشور برنامه‌ریزی و تصور کرده‌اند که این سناریو می‌تواند مقاومت را نابود کند؛ اما آن‌ها در توهم به سر می‌برند و ناامید می‌شوند.

وی افزود: تا این نسل مقاومت و نسل‌های آینده آن ایمان و آگاهی و بصیرت و اراده خود را حفظ کنند و روحیه شهدا را داشته باشند، دشمنان به هیچ یک از اهداف شوم خود نخواهند رسید. یکی از راه‌های اصلی شکست پروژه آمریکا در لبنان، انتخاب رئیس جمهوری است که اتحاد لبنانی‌ها را در اولویت قرار داده و از صلح داخلی حمایت کند و منافع ملی را به هر چیز دیگری ترجیح دهد. راه انتخاب چنین رئیس جمهوری تنها اجماع و تفاهم میان همه لبنانی‌هاست.

انتهای پیام/ ۱۳۴

نظر شما
پربیننده ها
آخرین اخبار