نتانیاهو در حال نابودی رابطه ویژه آمریکا و اسرائیل است

«رابطه آمریکا - اسرائیل وارد یک بحران می‌شود و احتمالاً یکی از بزرگترین چالش‌های سیاست خارجه خواهد بود که جو بایدن ظرف دو سال آینده با آن مواجه می‌شود؛ بحرانی که احتمالا روابط نزدیک این دو را به چالش خواهد کشید.»
کد خبر: ۵۵۹۰۷۳
تاریخ انتشار: ۰۹ آذر ۱۴۰۱ - ۱۷:۰۲ - 30November 2022

نتانیاهو در حال نابودی رابطه ویژه آمریکا و اسرائیل استبه گزارش گروه بین‌الملل دفاع‌پرس، پایگاه خبری دیلی بیست در گزارشی نوشت: «ایالات متحده اولین کشوری بود که اسرائیل را به رسمیت شناخت. دولت هری ترومن، رئیس‌جمهور وقت آمریکا ۱۱ دقیقه بعد از آنکه اسرائیل در تاریخ ۱۴ مه ۱۹۴۸ اعلام استقلال کرد، او را به رسمیت شناخت. حمایت آمریکا تاثیر مهمی برای بقای اسرائیل داشته است. اما به لطف بی‌ملاحظگی بنیامین نتانیاهو - که به‌زودی نخست‌وزیر اسرائیل می‌شود - و همچنین حامیانش چه در اسرائیل و چه در آمریکا، باید دید که آیا این رابطه خاص و ویژه در بهار سال آینده به هفتاد و پنجمین سالگرد خود خواهد رسید یا خیر.

بی‌شک جو بایدن، رئیس‌جمهوری آمریکا به دنبال این بوده که پیامی مبنی بر «روابط محکم و قاطع آمریکا و اسرائیل» بفرستد. در ماه ژوئیه او تاکید کرد که این رابطه «عمیق‌تر و قوی‌تر» از پیش شده است. در رابطه با موفقیت اخیر نتانیاهو برای دستیابی به مقام نخست‌وزیری، بایدن اظهار کرد که تعهد آمریکا در قبال اسرائیل غیرقابل انکار است.

نتانیاهو اظهاراتی مبنی بر «روابطی محکم‌تر از پیش» را تکرار کرد، اما تصمیمات اخیر او و پیامدهایش نگرانی‌هایی را برای اسرائیل، مردم فلسطین و آنچه که سفیر آمریکا در اسرائیل مبنی بر «رابطه ناگسستنی» واشنگتن و بیت‌المقدس گفت، ایجاد کرده است.

یکی از تصمیمات نتانیاهو که اصلی‌ترین نگرانی را برانگیخته، انتصاب ایتامار بن گویر، رهبر حزب «قدرت یهود» به مسئولیت پست وزارت امنیت داخلی یا «امنیت ملی» است که اختیاراتش شامل بخش پلیس گارد مرزی در کرانه باختری است.

نتانیاهو با تلاش‌هایش توانست برای بازگشت به قدرت، حزب راست اسرائیل را مجاب کند و بن گویر یکی از ذینفعان حائز اهمیت این تلاش‌ها است. در واقع دادن چنین مقام مهمی به یک شهرک‌نشین کرانه باختری با سابقه محکومیت در سال ۲۰۰۷ به همراه اتهام تحریک علیه عرب‌ها و حمایت از یک گروه یهودی که در فهرست نظارتی تروریستی اسرائیل و آمریکا است، نگرانی‌هایی را برانگیخته است. درحالی‌که گفته شد بن گویر مواضع متعادل‌تری نسبت به قبل دارد، اما تصمیم اخیر او مبنی بر انتصاب یک فعال افراطی به عنوان رئیس ستادش به نگرانی‌ها دامن زده است.

مقامات آمریکایی به شدت نگران چنین انتصاب‌هایی هستند و یکی از این مقامات آمریکایی این اقدامات اسرائیل را عامل بی‌ثبات‌کننده‌ای در روابط آمریکا – اسرائیل خواند.

روزنامه لس آنجلس تایمز به نقل از دنیل کورتزر، سفیر سابق آمریکا در اسرائیل نوشت: ما حدود چهار میلیارد دلار در سال به اسرائیل می‌دهیم... آیا می‌خواهیم این پول را در دست چنین افرادی بگذاریم؟ من می‌گویم نه. مارتین ایندیک، سفیر سابق دیگر آمریکا در اسرائیل اظهار کرد که رابطه آمریکا و اسرائیل در حال حرکت به سمت مسیری سختی است.

نتانیاهو مدتهاست که جهت‌هایی را در سیاست آمریکا انتخاب کرده است و خود را بسیار نزدیک به جناح راست آمریکا به ویژه دونالد ترامپ، رئیس‌جمهوری سابق آمریکا می‌بیند. درجه نزدیکی روابط میان ترامپ و نتانیاهو اینجا مشخص می‌شود که نتانیاهو در رابطه با ضیافت شام ترامپ با کانیه وست، رپر جنجالی آمریکایی و نیکولاس فوئنتس، مفسر راست‌گرای آمریکایی که دیدگاه‌های یهودستیزانه دارد، سکوت پیشه کرد. نتانیاهو همچون برخی از جمهوری‌خواهان در این رابطه حرفی نزد و در عوض گویا به هر قیمتی به دنبال کسب حمایت از جناح راست آمریکا است.

دولت بایدن در نتیجه به طور فعالی تنش‌های فزاینده احتمالی را کاهش می‌دهد. نمونه بارز آن هم تصمیم اخیر رئیس‌جمهور آمریکا برای معرفی نماینده ویژه در امور فلسطین است. به طور کلی، هر اقدامی که ممکن است اکنون انجام شود، ماه‌ها و هفته‌های آینده احتمالا به طور فزاینده‌ای بحث برانگیز خواهد شد، اما مشکل اصلی اینجاست که نتانیاهو ظاهراً اهمیتی به دیدگاه دولت آمریکا نمی‌دهد و در عوض در قید و بند انتخاب طرف‌هایی در سیاست آمریکا است.»

انتهای پیام/ ۱۳۴

نظر شما
پربیننده ها