۴۰ سال پیش در چنین روزی اصفهان چه خبر بود+ تصاویر

امروز جمعی از مردم شهر اصفهان در سالروز چهلمین سال تشییع ۳۷۰ شهید شهرشان با رهبر معظم انقلاب اسلامی دیدار کردند. اما چرا این روز برای مردم اصفهان ماندگار و حماسه‌آفرین است؟
کد خبر: ۵۵۶۷۸۶
تاریخ انتشار: ۲۸ آبان ۱۴۰۱ - ۱۲:۱۰ - 19November 2022

به گزارش گروه سایر رسانه‌های دفاع‌پرس، مردم شهیدپرور اصفهان از همان روز‌های ابتدایی جنگ تحمیلی با حضور به هنگام و بصیرت‌گونه‌شان در آن برهه‌های حساس، برگ زرینی را در تاریخ این مملکت و انقلاب ثبت کردند. در این میان روز ۲۵ آبان‌ماه سال ۱۳۶۱ از ویژگی ممتاز و شاخص این مردم غیور خطه اصفهان است. اما چرا این روز این قدر مهم و ماندگار شده است؟ در ادامه به آن خواهیم پرداخت.

۴۰ سال پیش در چنین روزی اصفهان چه خبر بود

این ماندگاری با عملیات محرم در سال ۱۳۶۱ عجین شده است، چرا که عمده این عملیات بر دوش فرزندان اصفهان بود. استانی که در طول جنگ بالاترین سهم را از حضور در جبهه از خط شکنی در عملیات‌ها و کسب موفقیت‌ها و پیروزی‌های بزرگ، توانمندی و خلاقیت‌های فوق‌العاده دفاعی و نظامی گرفته تا تجلی مردم در پشتیبانی جبهه و جنگ و صد‌ها ابتکار دیگر را در کارنامه دارد، که در تاریخ دفاع مقدس انقلاب اسلامی ثبت و ضبط شده است.

طبق برخی آمار جبهه اسلام در عملیات محرم ۴ هزار و ۵۰۰ شهید و مجروح داده است که از میان آن‌ها ۱۲۵۰ شهید بوده است. ۷۵۰ نفر از شهدا مربوط به شهر اصفهان بود. جایی که در منطقه چم سری و چم هندی میعادگاه حدود ۷۵۰ نفر از رزمندگان حماسه آفرین اصفهان شد. از آنجایی که عملیات محرم در ایام عاشورا انجام گرفت، رزمندگان حال و هوای کربلایی داشتند.

در آن زمان، پیکر مطهر شهدا را در سوله‌ای نزدیک اندیمشک جمع کردند. وقتی آمار گرفتند، متوجه شدند حدود ۷۵۰ نفر از شهدا مربوط به شهر اصفهان هستند. مسئولان مربوطه مردد مانده بودند و با توجه به شرایط هم صلاح نمی‌دانستند که این حجم پیکر شهید را روانه اصفهان کنند، به ناچار به شهید حسین خرازی فرمانده ۱۴ لشکر امام حسین (ع) در میان گذاشتند، حاج حسین بر این مسأله صحه گذاشت و قرار شد پیکر شهدا را در ۲ نوبت به شهر اصفهان بفرستند. نخستین مراسم تشییع ۳۷۰ پیکر مطهر شهدا در ۲۵ آبان‌ماه سال ۱۳۶۱ برگزار شد و مراسم دوم نیز چند روز بعد در اصفهان برگزار شد.

معمار کبیر انقلاب امام خمینی (ره) در بخشی از سخنانشان در سوم آذرماه سال ۱۳۶۱ درباره این روز و حماسه ماندگار مردم اصفهان فرمودند: در کجای دنیا جایی را مثل اصفهان پیدا می‌کنید که چند روز پیش ۳۷۰ شهیدش را تشییع کردند، همین ملت شهید داده همچنان بر خدمت خود به اسلام ادامه می‌دهند.

همچنین حضرت آیت‌الله خامنه‌ای رهبر معظم انقلاب اسلامی در دیدار جمعی از مردم اصفهان در ۲۶ آبان‌ماه سال ۱۳۹۵، حماسه ایثار مردم اصفهان را در ۲۵ آبان‌ماه سال ۱۳۶۱، مصداق دیگری از سرافرازی در امتحانات الهی برشمردند و بیان داشتند: در آن روز عظیم، مردم اصفهان همزمان با تشییع ۳۷۰ شهید، هزاران نفر دیگر از جوانان رشید خود را راهی جبهه‌ها کردند و نماد برجسته‌ای از ایثار و سرافرازی آفریدند.

در ادامه تصاویری از این حماسه ماندگار مردم متدین و شهیدپرور اصفهان به مناسبت چهلمین سال آن و همچنین به بهانه دیدار امروز جمعی از مردم این شهر با رهبر انقلاب تقدیم می‌شود.

۴۰ سال پیش در چنین روزی اصفهان چه خبر بود

۴۰ سال پیش در چنین روزی اصفهان چه خبر بود

۴۰ سال پیش در چنین روزی اصفهان چه خبر بود

۴۰ سال پیش در چنین روزی اصفهان چه خبر بود

۴۰ سال پیش در چنین روزی اصفهان چه خبر بود

۴۰ سال پیش در چنین روزی اصفهان چه خبر بود

درباره این عملیات بیش‌تر بدانید

عملیات محرم از دهم آبان‌ماه تا شانزدهم همین ماه در سال ۱۳۶۱ در جبهه جنوبی جنگ، عین خوش زبیدات و با هدف تصرف سرپل در منطقه العماره و آزادسازی ارتفاعات مرزی انجام شد. در این عملیات که با طراحی و فرماندهی مشترک سپاه و ارتش اجرا شد، رزمندگان خودی در سه مرحله موفق شدند؛ ارتفاعات ۴۰۰ و ۲۹۸، حوزه نفتی بیات، نهر عنبر، پل و پاسگاه چم سری و موسیان را آزاد کنند.

علاوه بر این، جاده عین خوش دهلران نیز از دید و تیر دشمن خارج شد و در مقابل، شهرک طیب عراق در دید و تیررس خودی درآمد. این در حالی بود که سه رودخانه میمه، دویرج و چیخواب فصلی هستند و بارندگی، آب آن‌ها را تا ۱۰ برابر می‌افزاید. هنگام اجرای عملیات محرم نیز بر اثر بارش باران شدید، برخی از رزمندگان خودی گرفتار سیلاب و جریان تند رودخانه شدند و اهداف این محور به تمامی تصرف نشد.

منبع: فارس

انتهای پیام/ ۹۱۱

نظر شما
پربیننده ها