معاون اقتصادی رئیس‌ جمهور:

رکن اساسی سپاه بر ۳ مفهوم خلاقیت، دانایی و یکپارچگی است

رضایی با اشاره به اینکه رکن اساسی سپاه بر سه مفهوم خلاقیت، دانایی و یکپارچگی است، گفت: هیچ روزی از زندگی سپاه مثل زندگی دیروزش نبود و هیچ روزی از آینده نیز مثل حال نبوده و این نشان می‌دهد سپاه بسیار خلاق بوده است.
کد خبر: ۵۵۷۲۳۰
تاریخ انتشار: ۳۰ آبان ۱۴۰۱ - ۱۶:۱۲ - 21November 2022

رکن اساسی سپاه بر ۳ مفهوم خلاقیت، دانایی و یکپارچگی است

به گزارش خبرنگار اخبار داخلی دفاع‌پرس، سردار سرلشکر پاسدار «محسن رضایی» فرمانده کل سپاه پاسداران انقلاب اسلامی در دوران دفاع مقدس، امروز (دوشنبه) در همایش جایگاه علم و فناوری در دفاع مقدس که در دانشگاه جامع امام حسین (ع) برگزار شد، با بیان اینکه رکن اساسی سپاه پاسداران انقلاب اسلامی بر سه مفهوم خلاقیت، دانایی و یکپارچگی است، اظهار داشت: هیچ روزی از زندگی سپاه مانند دیروز آن نبوده و هیچ روزی از آینده سپاه نیز مثل روز حال او نبوده و سپاه همواره خلاق بوده است.

فرمانده کل سپاه پاسداران انقلاب اسلامی در دوران دفاع مقدس افزود: سپاه پاسداران انقلاب اسلامی اولین سازمان یادگیرنده در ایران اسلامی است.
وی در خصوص وحدت و انسجام در دوران دفاع مقدس، تأکید کرد: در سپاه پاسداران انقلاب اسلامی از رأس ان که امام خمینی (ره) بوده تا آن تک‌تیرانداز که می‌جنگیده، یکپارچگی وجود داشته است.

سرلشکر رضایی بیان داشت: در مدیریت جهادی یک اصطلاحی با عنوان «میز کالبدشکافی دانش» وجود دارد که این «میز» می‌گوید که می‌شود از یک جوان که برای اولین‌بار سلاح در دست گرفته است، می‌توان یک ژنرال بزرگ ساخت؛ به این صورت که انسان‌ها به همدیگر یاد می‌دهند و هر رویدادی که در زندگی آن‌ها اتفاق می‌افتد را به یک کلاس آموزشی تبدیل می‌کنند.

وی تصریح کرد: در ابتدای سال دوم جنگ تحمیلی که مدیریت و فرماندهی جنگ عوض شد، شیوه ما بر این بود که از شناسایی و اطلاعات شروع می‌کردیم؛ یعنی آغاز کار «دانش» بود، سپس این دانش را در میز کالبدشکافی دانش می‌آوردیم و بحث می‌کردیم و به یک پارچگی رسیده و خلاقیت می‌کردیم و بعد از اینکه عملیات انجام می‌شد، آن را کالبدشکافی و آسیب‌شناسی می‌کردیم و درباره شکست‌ها و موفقیت‌ها بحث می‌شد و در عملیات‌های بعدی، سعی می‌کردیم تا از یک نقطه بیش از دانایی گذشته عملیات انجام دهیم.

سرلشکر رضایی با اشاره به ابعاد سپاه پاسداران انقلاب اسلامی در دوران دفاع مقدس، گفت: اولین بعد اعتماد بوده است؛ ما ابلاغ کردیم که هرکسی می‌خواهد به جبهه بیاید، یک گزینش ساده انجام دهید و یک اسلحه به وی بدهید تا به جبهه بیاد. بعد دوم ارزش‌ها بود؛ ارزش‌ها یک پارچگی ایجاد می‌کند که در رأس آن ایمان و شایسته سالاری است.

وی بعد سوم سپاه پاسداران انقلاب اسلامی در دوران دفاع مقدس را همفکری دانست و بیان داشت: همفکری کانون خلاقیت است؛ مثلاً طرح عملیات والفجر هشت، در جلسه‌ای که در رابطه با عملیات بدر داشتیم، در ذهن‌ها جرقه زد.

سرلشکر رضایی عنوان کرد: زمینه همفکری آزادگی است و بدون آزادگی همفکری صورت نمی‌گیرد، ملاحظه کاری به وجود می‌آید و واقعیت‌ها منتقل نشده و به موقع تصمیم‌گیری نمی‌شود.

وی با بیان اینکه در دوران دفاع مقدس، در سپاه پاسداران انقلاب اسلامی یک سری اصول وجود داشت، گفت: خودسازماندهی یکی از این اصول بود. مثلاً ما به شهید حاج قاسم سلیمانی گفتیم که برو تیپ تشکیل بده آن‌هم بر اساس چارچوبی که به او داده بودیم؛ در واقع فرماندهان ما نوعی رهبری داشتند؛ هم فرمانده بودند و هم یگان خود را رهبری می‌کردند.

سرلشکر رضایی تفکر سیستمی را یکی دیگر از اصول سپاه پاسداران انقلاب اسلامی در دوران دفاع مقدس دانست و اظهار داشت: اصول سپاه پاسداران بر روابط انسانی و اجتماعی نیز تأکید دارد که شهید حمید باکری نماد این ویژگی بود.

وی «پرسشگری»، «انرژی مثبت و امید دادن»، «اهمیت داشتن همه افراد» و «رسالتی محوری» را از دیگر اصول سپاه پاسداران انقلاب اسلامی در جنگ تحمیلی دانست و خاطرنشان کرد: سازمان سپاه، خلاقیت، دانایی و یک پارچگی را باهم آمیخته بود و امروز سپاه پاسداران انقلاب اسلامی نباید از این سابقه خود فاصله بگیرد.

انتهای پیام/ 113

نظر شما
پربیننده ها
آخرین اخبار