وزیر علوم تحقیقات و فناوری:

بازنگری در آیین‌نامه جامع مدیریت دانشگاه‌ها/ قانون جهش تولید سکوی پرتاب علم به فناوری است

زلفی‌گل جهش تولید را سکوی پرتاب علم به فناوری دانست و از بازنگری در آیین‌نامه جامع مدیریت دانشگاه‌ها خبر داد.
کد خبر: ۵۵۸۵۲۱
تاریخ انتشار: ۰۷ آذر ۱۴۰۱ - ۱۰:۰۰ - 28November 2022

قانون جهش تولید سکوی پرتاب علم به فناوری است/ بازنگری در آیین‌نامه جامع مدیریت دانشگاه‌هابه گزارش گروه اخبار داخلی دفاع‌پرس، «محمدعلی زلفی‌گل» وزیر علوم تحقیقات و فناوری امروز (دوشنبه) در آیین گرامیداشت اولین سالروز تاسیس معاونت فناوری و نوآوری وزارت علوم با اشاره به اینکه با تاسیس پارک‌های علم و فناوری اتفاقات ارزشمندی در زمینه علم و فناوری کشور رخ داده است، اظهار داشت: اگر فرایند علم و فناوری کشور را پس از انقلاب اسلامی بررسی کنیم، دهه اول، دهه ترویج علم، دهه دوم با تاسیس مقاطع تحصیلات تکمیلی، دهه تولید علم، دهه سوم دهه افزایش کیفیت تولید علم و استاندارد‌سازی و استانداردپذیری و دهه چهارم، دهه تولید ثروت از دانش است و نقش پارک‌های علمی در دهه چهارم محسوس است.

زلفی گل تاکید کرد: در آموزش‌های امروز نظام دانشگاهی، مهارت آموزی و آمادگی برای اشتغال به عنوان یک هدف اصلی دنبال می‌شود.

وزیر علوم اظهار داشت: چون دانشگاه‌ها را یک نهاد حکمت‌بنیان می‌دانیم برای آن اهداف غایتی از آموزش و پژوهش در نظر گرفتیم و رسیدن به آن اهداف با آموزش نظری صِرف، محقق نمی‌شود، بنابراین آموزش و پژوهش هدفمند را پیگیری می‌کنیم.

وی به نهاد‌های علمی کشور توصیه کرد از تجربیات دنیا استفاده کرده و روش‌های تبدیل علم به ثروت را کسب و با در نظر گرفتن شرایط بومی پیاده‌سازی کنند.

زلفی گل بهره‌وری را نیاز اصلی دانشگاه‌ها و پارک‌های علم و فناوری برای برنامه‌ریزی دانست و اعلام کرد: سامانه هوشمند بهره‌وری نظام آموزش عالی با عنوان ناب توسط مرکز نظارت، ارزیابی و تضمین کیفیت وزارت علوم در ذیل سامانه نان راه‌اندازی می‌شود.

وزیر علوم، تفاوت علم و فناوری را در همگانی بودن علم و در مالکیت بودن فناوری دانست و گفت: علم وقتی به فناوری رسید، ثبت قانونی می‌شود و برای مخترع و کشور ارزش افزوده ایجاد می‌کند.

وی با اشاره به اینکه فایده نهایی رشته‌های علوم پایه، فنی و مهندسی؛ آسایش و رشته‌های علوم انسانی؛ آرامش انسان است، گفت: مراکز رشد فناوری می‌توانند به یکپارچگی علوم مختلف و ایجاد علوم بین رشته‌ای کمک کنند. علوم طبیعی؛ مباحث مربوط به پزشکی، فنی مهندسی، دامپزشکی و کشاورزی را شامل می‌شود و خروجی آن به رفاه بشر و افزایش طول عمر و سلامت بشر منجر می‌شود. در حالی که علوم انسانی کمک می‌کند که از دستاورد‌های علوم طبیعی چگونه برای آرامش استفاده کنیم. به دلیل عدم یکپارچگی، یک شکافی بین علوم افتاده است و باید تحقیقات چند رشته‌ای را ارتقا دهیم.

وزیر علوم با اشاره به جداسازی دانشگاه‌های علوم پزشکی از وزارت علوم، گفت: می‌شود روشی را ایجاد کرد که این‌ها هماهنگ با هم کار کنند؛ مگر می‌شود علم داروسازی را از علم شیمی جدا کرد؟ خوشبختانه در پارک‌ها این مشکل را نداریم. همه گروه‌ها در کنار هم می‌توانند کار کنند.

زلفی گل با بیان اینکه حدود ۲ درصد علم دنیا مربوط به جمهوری اسلامی است، گفت: اگر امروز در بحث فناوری و شرکت‌های دانش بنیان مشکل داریم دلیلی نمیشود که تولید علم کشور را کنار بگذاریم؛ نیاز امروز جامعه دلیل نمیشود که داشته‌های قبلی خودمان را نادیده بگیریم. این هنر ما است که با تدوین قوانین، جامعه علمی را تشویق کنیم در زمینه فناوری و ثروت هم فعال شوند.

وی قانون جهش تولید را سکوی پرتاب علم به فناوری دانست و گفت: ماده ۱۳ قانون برای دانشگاه‌ها فوق العاده است. اگر خواستیم به یک هدف مقدسی برسیم با توصیه نمی‌شود و باید فکر کنیم و قوانینی تصویب کنیم که اجرای آن جمعیت مورد نظر را به سمت هدف هدایت کند.

زلفی گل افزود: اوایل زمان تاسیس معاونت فناوری عده‌ای تلاش کردند بگویند این معاونت با معاونت علمی در تقابل است در حالی که تلاش کردم بگویم معاونت فناوری بازوی معاونت علمی است.

وزیر علوم از بازنگری در آیین نامه جامع مدیریت دانشگاه‌ها و موسسات آموزش عالی خبر داد و گفت: مسئول این امر دکتر خیرالدین است. در ایین نامه مدیریت جدید تصمیم داریم رئیس پارک علم و فناوری، عضو شورای دانشگاه باشد و تلاش داریم که پارک‌ها و دانشگاه‌ها ارتباط سیستماتیک داشته باشند.

انتهای پیام/341

نظر شما
پربیننده ها
آخرین اخبار