امام جمعه قزوین:

گوهر وجود انسان در فتنه‌ها صیقل می‌یابد

حجت الاسلام عابدینی گفت: گوهر وجود انسان در فتنه از آلودگی‌ها و زواید جدا می‌شود و انسان نورانی می‌شود.
کد خبر: ۵۵۸۵۴۱
تاریخ انتشار: ۰۷ آذر ۱۴۰۱ - ۱۳:۱۶ - 28November 2022

به گزارش خبرنگار دفاع‌پرس از قزوین، حجت‌الاسلام والمسلمین «عبدالکریم عابدینی» امام جمعه قزوین، امروز (دوشنبه) در جمع اعضای هیأت علمی، پژوهشگران و دانشجویان دانشگاه امام حسین (ع) که به مناسبت سالروز تشکیل بسیج مستضعفان برگزار شد، ضمن تبریک ایام بسیج در سخنرانی با موضوع فتنه از منظر دینی اظهار داشت: امام خمینی (ره) فرمودند بسیج لشکر مخلص خداست، بسیج ادامه‌دهنده راه انبیا و ائمه اطهار (ع) است و در صدد تحقق بخشیدن به آرمان‌های بلند دینی و قرآنی است.

امام جمعه قزوین تأکید کرد: آن‌هایی که پیرو شیطان هستند و از ولایت شیطان تبعیت می‌کنند، فتنه‌گری می‌کنند و کسانی که اهل حق هستند نجات پیدا می‌کنند، بنابراین منشأ فتنه پیروی از هواهای نفسانی است و احکامی نیز در این میان ساخته می‌شود.

نماینده ولی فقیه در استان قزوین تصریح کرد: از ابتدای انقلاب فتنه‌هایی از قبیل فتنه بنی‌صدر، فتنه خلق مسلمان، فتنه منافقین و دیگر فتنه‌ها را داشته‌ایم که این‌ها بعد از اینکه هواهای نفسانی را مدنظر قرار داده‌اند احکامی را صادر کرده‌اند.

عابدینی یادآور شد: فتنه با زندگی ما رابطه لاینفک دارد، برای مثال در سوره کهف آمده آدم‌ها گمان کرده‌اند همین که بگویند ایمان آورده‌ایم تمام می‌شود و به حال خود رها می‌شوند و مورد فتنه و آزمایش قرار نمی‌گیرند؟

نماینده ولی‌فقیه در استان قزوین اظهار کرد: خداوند در سوره عنکبوت فرموده از گذشته‌ها همین طور بوده و پیشینیان نیز همه در معرض ابتلا، امتحان و فتنه بوده‌اند، برای اینکه در فتنه‌ها صادق و کاذب تفکیک می‌شوند، کوره فتنه باعث می‌شود طلا از سنگ جدا شود، فتنه باعث می‌شود انسانیت آدم‌ها از آلودگی جدا شود.

امام جمعه قزوین عنوان کرد: آدم‌ها باید در کوره آزمایش و فتنه قرار بگیرند تا گوهر وجودی آن‌ها آشکار شود؛ قاسم سلیمانی در آزمایش‌های سنگین شهید قاسم سلیمانی شد؛ وقتی زندگی هر کدام از آن‌ها را می‌بینیم، مشاهده می‌کنیم که بیشترین آزمایش‌های سنگین مقابل پای این‌ها بوده است.

عابدینی ادامه داد: دنیا بستر ساختن بهشت و جهنم است، این دنیا بستری است که هر کس خود را در آن می‌آزماید، اگر فریب نخورد موفق می‌شود و اگر فریب بخورد خسارت می‌بیند.

امام جمعه قزوین یادآور شد: امیرالمؤمنین (ع) فرمودند نگویید خدایا من از فتنه به تو پناه می‌برم، هیچ کس را پیدا نمی‌کنید که در فتنه نباشد، همه در معرض فتنه قرار دارند، هر که خواست از فتنه‌ها به خدا پناه ببرد، نگوید که خدایا فتنه‌ها سراغ من نیایند، بلکه بگوید خدایا از من لغزش در فتنه به خدا پناه می‌برم. گوهر وجود انسان در فتنه از آلودگی‌ها و زواید جدا می‌شود و انسان نورانی می‌شود.

رئیس شورای حوزه علمیه استان قزوین خاطرنشان کرد: آن کسانی که منشأ فتنه هستند، آن کسانی که دنبال هواهای نفسانی هستند و دیگران را به دنبال هوای نفس خود می‌کشانند، علی‌الخصوص امروزه با استفاده از ابزار رسانه، حیله‌ها و شیوه‌های موجود فتنه‌ها گسترده‌تر هستند.

وی تأکید کرد: ما در مقابل این فتنه‌ها چه باید کنیم؟ اگر ما منشأ فتنه را بدانیم و بگوییم این فتنه‌ها از سیستم صهیونیستی برمی‌خیزد، منشأ استکبار جهانی دارد، دشمنان جهانی اسلام منشأ این فتنه‌ها هستند، قرآن می‌گوید اگر می‌خواهید فتنه خاموش شود باید منشأ را هدف قرار دهید.

امام جمعه قزوین تصریح کرد: هر وقت آنجا را هدف قرار دادیم امنیت را در کشورمان ملاحظه کردیم، هر وقت ملاحظاتی پیش آمد، هر وقت ترسیدیم یا اعتماد و اتکال به کلام خدا نکردیم و با صراحت و جدیت وارد میدان نشدیم از دشمن آسیب دیدیم.

نماینده ولی‌فقیه در استان قزوین اظهار کرد: عوامل فتنه متفاوت هستند، برخی‌ها فریب‌خورده هستند تکلیفشان یک چیز است، برخی که فعال میدانی، عوامل نفوذی و ستون پنجمی در میدان معرکه هستند اگر با آن‌ها جدی برخورد نشود تکثیر می‌شوند و نمی‌شود آن‌ها را جمع کرد، این‌ها باید از شما شدّت و حدّت ببینند.

وی یادآور شد: کسانی گمان نکنند اگر کنار نشستند و آبرو برای جمع شدن فتنه نگذاشتند کارشان خوب بوده است، خیلی‌ها در عرصه هنر، ورزش، علما، اندیشمندان، مراجع و نخبگان هستند که حس می‌کنند ما اگر سکوت کنیم همه را در کنار خود داریم، چون این فتنه یک روزی جمع می‌شود، چرا یک عده را با خود مخالف کنیم، این درست نیست.

رئیس شورای حوزه علمیه استان قزوین افزود: قرآن می‌فرماید فتنه فقط دامن ظلم‌کنندگان را نمی‌گیرد بلکه آن‌هایی که سکوت کرده‌اند هم از آسیب فتنه در امان نخواهند ماند، اگر این فتنه به آشوب تبدیل شود.

عابدینی تأکید کرد: ما وقتی حلب، حمص و ادلب را می‌بینیم، چه بسا در آنجا هم یک روز آدم‌ها امربه‌معروف و نهی‌ازمنکر می‌کردند، وظیفه‌شان را تشخیص می‌دادند اما فتنه‌ای به پا شد که تر و خشک با هم سوختند.

وی ادامه داد: ما هر چقدر هم در کشور مشکل داشته باشیم نباید راه را برای دشمن باز کنیم، رسول اکرم (ص) می‌فرماید آن‌هایی که با دشمنان ما سر دوستی و با دوستان ما راه دشمنی در پیش گرفته‌اند از دجال بدتر هستند، همین جاست که حق و باطل در هم آمیخته می‌شود، آنقدر اوضاع آشفته می‌شود که برای بسیاری از مردم شناخت مؤمن و منافق میسر نیست.

امام جمعه قزوین بیان کرد: گاهی چقدر با برخی‌ها بحث می‌کنیم، می‌بینیم گوش شنوایی وجود ندارد، علت اینکه کارمان در جهاد تبیین نمی‌گرفت این بود که حق و باطل را در چشمان طرف مقابل مخلوط می‌بینیم و این‌ها این گونه گرفتار شده‌اند.

وی خاطرنشان کرد: پیامبر (ص) راه را نشان دادند و فرمودند امواج فتنه‌ها را با کشتی نجات در نوردید، امام حسین (ع) کشتی نجات است، ائمه کشتی نجات هستند. آن کسی که در میانه میدان، میدان‌داری می‌کند قائد است، ما در این حدیث می‌خوانیم که قرآن هم امام و هم قائد است، یعنی در جزئی‌ترین ماجراها هم به ما می‌گوید چه کنیم، همین حدیث پیامبر در اصول کافی هم آمده است.

نمانیده ولی فقیه در استان قزوین تصریح کرد: در اصول کافی آمده وقتی فتنه‌ها روز شما را مثل شب تار کرد به قرآن پناه ببرید، هر کس قرآن را امام و پیشوای خود قرار دهد قرآن چون مقصدش بهشت است او را تا بهشت رهبری می‌کند اما هر کس قرآن را زینت‌المجالس و پشت سرش قرار دهد، قرآن او را به سمت جهنم می‌راند.

عابدینی گفت: امیدواریم خدای متعال ما را با اهل بیت (ع)، قرآن و آرمان‌های امام خمینی (ره) و رهبر فرزانه انقلاب همراه کرده و با این جماعت محشور باشیم و سایه رهبر انقلاب، فرمانده بسیج مستضعفان عالم و زمینه‌ساز ظهور منجی عالم بشریت بر سر ما باشد و هر روز بر عزت و اقتدار ایشان افزوده شود.

انتهای پیام/

نظر شما
پربیننده ها