در کارگاه تخصصی چالش های آب؛

ابعاد حقوقی رودخانه‌های مرزی کشور بررسی شد

«عادلفر» گفت: پرداختن به مسائل حقوقی، حق حاکمیت بر آب‌های مرزی و نحوه بهره برداری و نوع حق آبه اهمیت استراتژیک ویژه دارد.
کد خبر: ۵۵۸۵۴۸
تاریخ انتشار: ۰۷ آذر ۱۴۰۱ - ۱۲:۲۱ - 28November 2022

به گزارش خبرنگار دفاع‌پرس از قزوین، «باقرعلی عادلفر» استاد دانشگاه بین الملل امام خمینی(ره) صبح امروز (دوشنبه) در نشست علمی بررسی چالش‌های آب در ایران معاصر با تکیه بر رودخانه های مرزی که در سالن اجتماعات مرکز اسناد و کتابخانه ملی قزوین با مشارکت اداره کل حفظ آثار و نشر ارزش‌های دفاع مقدس استان قزوین، بر گزار شد، با اشاره به اهمیت مدیریت منابع داخل و احقاق حق آبه های بین مرزی، اظهار داشت: با مرور و مطالعه متون فرهنگی و جغرافیایی بالاخص بعد از جنگ هشت ساله تحمیلی در می یابیم که همواره در طول تاریخ بسیاری از مرزهای ایران با حدود و ثغور آبی شناخته می شود.

عضو هیئت علمی دانشگاه بین الملل امام خمینی (ره) ادامه داد: رودهای؛ هیرمند، ارس، اترک، اروند، دجله، فرات، سند، جیحون و... از جمله رودهایی استراتژیک و مهم کشور ایران است که در اسناد تاریخی به عنوان مرزهای آبی و سیاسی شناخته شده اند.

وی افزود: با توجه به افزایش جمعیت، شرایط اقلیمی، مصرف آب و اهمیت اقتصاد آب، باید بیش از پیش به مسائل حقوقی، حق حاکمیت بر آب های مرزی و نحوه بهره برداری و نوع حق آبه بپردازیم تا بتوانیم بر اساس اسناد و مدارک، رویه های بین المللی و ملی در صحنه های خارجی و داخلی به مدیریت آب پرداخته و هر جا که لازم باشد حقوق مرزی خودمان را به کرسی بنشانیم.

عادلفر خاطرنشان کرد:  با توجه به مشکلات اقلیمی باید تلاش کنیم ضمن مدیریت منابع و کنترل چالش های آبی داخلی و بین المللی از این مرحله عبور کنیم.

انتهای پیام/

نظر شما
پربیننده ها
آخرین اخبار