تازه‌ترین مواضع اردوغان درباره سوریه و فلسطین

درحالی که دولت دمشق بار‌ها ترکیه را «اشغالگر و حامی گروه‌های تروریستی در سوریه و از عوامل اصلی رنج و مشکلات سوری ها» دانسته است، رئیس جمهوری ترکیه امروز دوشنبه در تازه‌ترین موضعگیری خود از مسلمان خواسته است تا برای حل و فصل بحران سوریه کمک کنند.
کد خبر: ۵۵۸۶۴۹
تاریخ انتشار: ۰۷ آذر ۱۴۰۱ - ۱۷:۲۷ - 28November 2022

تازه‌ترین مواضع اردوغان درباره سوریه و فلسطینبه گزارش گروه بین‌الملل دفاع‌پرس، «رجب طیب اردوغان» رئیس جمهوری ترکیه در جلسه افتتاحیه سی و هشتمین نشست کمیته اقتصادی و تجاری وزیران سازمان همکاری اسلامی در استانبول در این باره اظهار داشت: کشور‌های اسلامی باید اراده قوی‌تری از خود نشان دهند و از تلاش‌ها برای دستیابی به راه حل سیاسی در سوریه حمایت کنند تا این کشور از گرداب درگیری، بحران انسانی و تروریسم رهایی یابد.

اردوغان همچنین تاکید کرد: بازی حمایت از گروه تروریستی «پ‌ک‌ک» (حزب کارگران کردستان ترکیه) در پوشش مبارزه با داعش باید پایان یابد.

وی افزود: هر جا بی‌عدالتی یا درگیری باشد یا یک انسان بی‌گناه از گرسنگی و تشنگی بمیرد همه ما بار مسئولیت آن را به دوش می‌کشیم.

بشار الجعفری معاون وزیر خارجه سوریه شهریورماه ۱۴۰۱ درباره علل طولانی شدن بحران این کشور گفته بود که آمریکای اشغالگر حامی تروریست‌ها و سارق منابع ملت سوریه است و ترکیه نقش ویرانگری از طریق ترانزیت تروریست‌ها ایفا می‌کند.

بشار الجعفری شهریورماه در دیدار طارق تلاحمه معاون مدیر دفتر سازمان ملل در زمینه هماهنگی امور بشردوستانه در منطقه خاورمیانه و شمال آفریقا (اوچا) "پیامد‌های خطرناک دخالت‌های خارجی در امور داخلی سوریه و طولانی کردن بحران این کشور و خصوصا نقش ویران کننده ترکیه در تشدید بحران سوریه و اقدام آنکارا در نقض قوانین و موازین بین المللی از طریق عبور دادن تروریست‌ها و دستاویز قرار دادن پرونده آب در شمال سوریه و نیز نقش اشغالگران آمریکایی در حمایت از گروهک‌های تروریستی و تاثیر انسانی غارت منابع ملی سوریه از سوی این اشغالگران بر اوضاع ملت سوریه را تشریح کرده بود".

رئیس جمهوری ترکیه در بخش دیگری از سخنان امروز خود در استانبول گفت: امت اسلامی دارای پیوند‌های برادری و ابزار قدرت و علم است و به واسطه آن می‌تواند بر همه اختلافات فائق آید.

وی به مسئله فلسطین نیز اشاره کرد و در این باره گفت: ما تمام تلاش خود را به کار می‌گیریم تا ملت فلسطین به کشور و حقوق مشروع خود دست یابند و وضعیت موجود در بیت المقدس و مسجد الاقصی حفظ شود.

اردوغان درحالی از حمایت کشورش از ملت فلسطین سخن گفت که دولت ترکیه چندی پیش روابط دیپلماتیک کامل با رژیم صهیونیستی را از سرگرفت.

توافق آنکارا و تل آویو برای تبادل سفرا نیز درحالی صورت گرفت که هنوز ۱۲ روز از جنگ تجاوزگرانه رژیم صهیونیستی به نوار غزه و شهادت ۴۹ فلسطینی و زخمی شدن بیش از ۳۶۰ نفر نگذشته بود.

با توجه به تحولات اخیر در روابط ترکیه و رژیم صهیونیستی، آنکارا از بحران‌های اقتصادی مختلف رنج می‌برد و اردوغان راه حل این مشکلات را بهبود روابط آنکارا – تل آیو می‌داند.

اردوغان از این رو سران رژیم اشغالگر قدس را دعوت به بهبود و تقویت روابط با ترکیه می‌کند. دعوت «اسحاق هرتسوگ» رئیس رژیم صهیونیستی به ترکیه و فرستادن وزیر خارجه ترکیه به تل آویو همه در راستای همین هدف انجام شد. در واقع آنکارا در سرزمین‌های اشغالی به دنبال اقتصاد است، زیرا روابط امنیتی و اطلاعاتی آنکارا – تل آویو همان گونه که اردوغان اعلام کرده، قطع نشده است.

انتهای پیام/ 241

نظر شما
پربیننده ها