معاون هماهنگ‌کننده بنیاد حفظ آثار و نشر ارزش‌های دفاع مقدس:

ورود جایزه یوسف به دوره تحول‌آفرینی/ توجه به داستان کوتاه، تکلیف و نیاز اجتماعی است

جعفری توجه به داستان کوتاه را یک ضرورت، تکلیف، نیاز اجتماعی و فرهنگی دانست و گفت: معتقدم جایزه ادبی یوسف دوره نونهالی را پشت سرگذاشته است و وارد دوره نوجوانی شده که ویژگی آن اثربخشی، تحول‌آفرینی، احساس و خودباوری است.
کد خبر: ۵۵۸۷۹۷
تاریخ انتشار: ۰۸ آذر ۱۴۰۱ - ۱۳:۵۳ - 29November 2022

به گزارش خبرنگار فرهنگ و هنر دفاع‌پرس، «علی‌اصغر جعفری» معاون هماهنگ کننده بنیاد حفظ آثار و نتشر ارزش‌های دفاع مقدس در آیین رونمایی از فراخوان و پوستر جایزه ادبی «یوسف» داستان کوتاه دفاع مقدس که صبح امروز در سازمان ادبیات و تاریخ دفاع مقدس برگزار شد، با بیان اینکه شهادت فخری است که به انسان‌هایی عنایت می‌شود که به سطح بالایی از فهم، درک و صلاحیت رسیده باشند، اظهار داشت: این‌طور نیست که هرکسی الزاماً از خداوند متعال درخواست شهادت داشته باشد به چنین درجه‌ای نائل آید بلکه این درخواست باید همراه با آماده‌سازی و تجلی این جایگاه در روح و روان فرد باشد.

وی از دست‌اندرکاران شکل‌گیری جایزه ادبی یوسف قدردانی کرد و با تاکید براینکه قصه و داستان از رایج‌ترین گونه‌های ادبی است که قدمت طولانی دارد و همزاد آدمی و فصل مشترک همه اقوام، ادیان و ملل است، تصریح کرد: قرن‌هاست که آداب و رسوم و سبک زندگی ما ایرانیان با قصه آمیخته شده است و اصلاً ما کشوری هستیم که آمیختگی با قصه و داستان و تمثیل داریم و این موضوع در زبان و ادبیات فارسی ساری و جاری است. 

توجه به داستان کوتاه، تکلیف و نیاز اجتماعی است/ ورود جایزه یوسف به دوره تحول‌آفرینی

معاون هماهنگ کننده بنیاد حفظ آثار و نتشر ارزش‌های دفاع مقدس به قصه‌خوانی سنتی توسط مادران و پدران اشاره کرد و خاطرنشان کرد: پیش از اینکه فضای ذهنی ما معطوف به قاب تلویزیون و سینما شود، ذهن گذشتگان ما همراه با داستان‌های پدربزرگان و مادربزرگان بود و قصه‌های آن‌ها لالایی نسل‌های ما بوده است و غفلتی باعث شد تا امروز مقداری با این موضوع فاصله بگیریم. 

جعفری به تشریح کارکردهای داستان پرداخت و تاکید کرد: یکی از کارکردهای داستان بیان مفاهیم عرفانی، اخلاقی و فلسفی است که جز با قصه و تمثیل واقعاً نمی‌توانیم این مفاهیم را بیان کنیم لذا قصه و داستان یک ظرفیت بالایی است. انتقال فرهنگ، تثبیت هویت ملی، تعمیق دادن به فرهنگ و باورها و آرمان‌ها امروز به گونه‌های ادبی خصوصاً قصه و داستان و رمان برمی‌گردد. دمیدن روح شجاعت، غیرت، حماسه، عدالت، ظلم ستیزی و دفاع از مظلوم همگی بر بستر قصه و داستان شکل می‌گیرد. 

وی تاکید کرد: امروز شاهد هستیم که بُن مایه هنر نمایش و صنعت سینما قصه است یعنی اگر قصه وجود نداشته باشد عملاً این صنعت ضعیف خواهد بود و هنرهای نمایشی شکل نمی‌گیرد درحالی که ممکن است صرف هزینه‌های زیادی صورت گیرد اما قصه آن ضعیف باشد و بُن مایه ضعیفی داشته باشد بنابراین بحث قصه و قصه‌پردازی و قصه‌گویی بحث بسیار مهمی است که زیربنای بسیاری از فعالیت‌هایی است که ما برای آن برنامه‌ریزی می‌کنیم. 

معاون هماهنگ کننده بنیاد حفظ آثار و نتشر ارزش‌های دفاع مقدس، دفاع مقدس را فصل نورانی حماسه‌آفرینی و تاریخ‌ساز ملت ایران دانست و اظهار داشت: خُودِ دفاع مقدس منبع خلق داستان و قصه‌های زیبا، جذاب و جان‌افزایی است که مانایی و اثربخشی آن مدیون گونه‌های ادبی و قصه است؛ یعنی ارتباط وسیعی با ایجاد و تولید داستان برای مانایی خودش دارد خصوصاً که داستان‌ها و قصه‌های ما برآمده از واقعیت‌‌های کم‌تکرار و نادر از ایستادگی و ایثار شهیدان عزیز است بنابراین بهره‌مندی مناسب و هوشمندانه و هدف‌مند از داستان‌های کوتاه و شنیدنی و چشیدنی در حوزه دفاع مقدس برآمده از حیات طیبه رزمندگان ماست که به تعبیر رهبر معظم انقلاب اسلامی «امروز گنجینه‎ی عظیمی داریم که اگر استفاده ببریم می‌توانیم ملت‌ها را بهره‌مند کنیم».

توجه به داستان کوتاه، تکلیف و نیاز اجتماعی است/ ورود جایزه یوسف به دوره تحول‌آفرینی

جعفری توجه به حوزه داستان کوتاه را یک ضرورت، تکلیف، نیاز اجتماعی و فرهنگی دانست و تاکید کرد: نباید به موضوع داستان و داستان نویسی به عنوان یک کار اداری نگاه کنیم چراکه یک ظرفیت عظیم در این موضوع وجود دارد که می‌تواند خواستگاه سایر بخش‌ و گونه‌های ادبی و هنری ما قرار گیرد. جایزه ادبی یوسف یکی از اقدامات مهم بنیاد حفظ آثار و نشر ارزش‌های دفاع مقدس طی سال‌های گذشته بوده است که برای تولید و پرورش و پردازش و عرضه داستان‌های کوتاه دفاع مقدس ایجاد شده است و سعی شده نویسندگان جوان و نوقلمان را با این فرهنگ آشنا کند.

وی تصریح کرد: معتقدم جایزه ادبی یوسف دوره نونهالی را پشت سرگذاشته است و وارد دوره نوجوانی شده است یعنی 11 سال طی شده و وارد دوره دوازه شده که عملاً دوره نوجوانی که دوره شور و حال، اثربخشی، تحول‌آفرینی، احساس و خودباوری است را سپری می‌کند. بخش استانی این رویداد یک اتفاق ارزشمندی است که قابل گسترش است و باید نخبگان و صاحب قلمان جدید را شناسایی کنیم و آموزش و شناسایی و معرفی و حمایت از نویسندگان جوان و نوقلم را جدی بگیریم تا برای آینده ادبیات کشورمان نیروهای جوان شناسایی و حمایت و تقویت کنیم. 

انتهای پیام/ 121

نظر شما
پربیننده ها
آخرین اخبار