دفاع‌پرس گزارش می‌دهد؛

عدم پیشرفت مذاکرات ائتلافی با لیکود مانع اصلی انتصاب رئیس کنست

انتصاب رئیس کنست به علت عدم حمایت «بزالل اسموتریچ» رهبر حزب «صهیونیسم مذهبی» به دلیل عدم پیشرفت مذاکرات ائتلافی با لیکود بر سر ترکیب کابینه با مشکل مواجه شده است.
کد خبر: ۵۵۹۰۱۴
تاریخ انتشار: ۱۰ آذر ۱۴۰۱ - ۰۳:۰۲ - 01December 2022

عدم پیشرفت مذاکرات ائتلافی با لیکود مانع اصلی انتصاب رئیس کنست/ اتونشر پنجشنبه ۱۰ آذرماهگروه بین‌الملل دفاع‌پرس: ائتلاف راست سیاسی و مذهبی که در انتخابات اخیر رژیم صهیونیستی اکثریت را در کنست به دست آورده، همچنان به دلیل بالا گرفتن اختلافات داخلی نتوانسته به جمع‌بندی نهایی برسد و مراسم تحلیف را برگزار کند.

ائتلاف مذکور متشکل از حزب «لیکود» به رهبری «بنیامین نتانیاهو»، حزب «صهیونیسم مذهبی» به رهبری «بزالل اسموتریچ»، حزب سفاردی-حریدی «شاس» به رهبری «اریه درعی»، حزب اشکنازی-حریدی «یهودیت تورات» به رهبری «موشه گافنی» و حزب نوپای «قدرت یهود» به رهبری «ایتامار بن‌گویر» است.

در واقع انتصاب رئیس کنست به علت عدم حمایت «بزالل اسموتریچ» رهبر حزب «صهیونیسم مذهبی» به دلیل عدم پیشرفت مذاکرات ائتلافی با لیکود بر سر ترکیب کابینه با مشکل مواجه شده است.

از سویی؛ به گزارش رسانه‌های صهیونیستی ظهر دیروز یکشنبه تیم‌های مذاکره کننده لیکود و حزب «یهودیت تورات» در سایه تنش‌های ایجاد شده با یکدیگر دیدار کردند که با وجود تلاش‌های طرفین برای ایجاد پیشرفت در مسیر مذاکرات، پیشرفت چشمگیری به دست نیامد.

موشه گافنی نیز با حمله به لیکود گفته است: «این جلسات برای ما قابل قبول نیست. تاکنون هیچ پیشرفتی در مذاکرات حاصل نشده و امیدواریم لیکود تصمیمات جدی‌تری بگیرد و با پاسخ‌هایی به درخواست‌های ما به میز مذاکره بازگردد.»

ترکیب کابینه و تقسیم نقش‌ها و همچنین بودجه خدمات آموزشی، استخدام و موارد دیگر در کانون اختلافات بین طرفین قرار دارد و لذا تاکنون مانع اعلام ترکیب نهایی کابینه به کنست از سوی نتانیاهو شده است.

جالب اینکه؛ «یائیر لاپید» رهبر حزب «یش عتید» پس از آنکه شب گذشته (یکشنبه شب) حزب لیکود و جنبش نژادپرست «نوعام» از گروه‌های موتلف با حزب صهیونیسم مذهبی که از حضور در انتخابات اخیر انصراف داده بود، توافقنامه‌ای مبنی بر ایجاد یک معاونت با عنوان هویت ملی-یهودی در دفتر نخست‌وزیری به ریاست «آوی مائوز» رهبر این حزب امضا کردند، واکنش تندی نشان داد.

او در واکنش به توافق نتانیاهو با مائوز گفت: «هر روز که می‌گذرد، به نظر می‌رسد که به جای تشکیل یک دولت دست راستی تمام عیار، یک دولت «مجنون تمام عیار» در حال تشکیل است. این واقعیت که نتانیاهو، آوی مائوز نماینده «خاخام تائو» را به عنوان معاون وزیر در دفتر نخست‌وزیری منصوب می‌کند، چیزی جز جنون نیست.

انتهای پیام/ ۱۳۴

نظر شما
پربیننده ها