تولیت آستان قدس رضوی:

عید نوروز فرصتی مناسب برای امیدآفرینی در جامعه است

حجت‌الاسلام‌ «مروی» گفت: دستگاه‌های فرهنگی و اجرایی باید از فرصت عید نوروز برای «جهاد تبیین» مورد تأکید رهبر معظم انقلاب اسلامی و امیدآفرینی در جامعه استفاده کنند.
کد خبر: ۵۵۹۲۶۲
تاریخ انتشار: ۱۰ آذر ۱۴۰۱ - ۲۲:۳۳ - 01December 2022

به گزارش دفاع‌پرس از مشهد، حجت‌الاسلام‌ «احمد مروی» تولیت آستان قدس رضوی در جلسه مشورتی خدمات سفر نوروز ۱۴۰۲ استان خراسان رضوی که با حضور نماینده ولی‌فقیه، استاندار خراسان رضوی و جمعی از مسئولان ارشد دستگاه‌های اجرایی استان و شهر مشهد به میزبانی آستان قدس رضوی در تالار ولایت حرم مطهر امام رضا (ع) برگزار شد؛ با بیان اینکه عید سعید نوروز امسال با ماه مبارک رمضان مصادف شده و این تلفیق خود شرایط خاصی را ایجاد می‌کند؛ اظهار داشت: ماه مبارک رمضان تقریباً از نیمه عید نوروز ۱۴۰۲ آغاز می‌شود که این امر خود می‌تواند سبب تراکم جمعیت زائران در هفته اول سال در مشهد شود.

وی ضمن تقدیر از تلاش‌های تمام مسئولان اجرایی استان در میزبانی هرچه شایسته‌تر از زائران دهه پایانی ماه صفر در مشهد، تصریح کرد: زائران عید نوروز با زائران ماه صفر و شرایط این دو مناسبت از جهات مختلف با یکدیگر متفاوت است، لذا نمی‌توان نسخه واحدی برای هردو مناسبت نوشت.

تولیت آستان قدس رضوی در ادامه توجه به مسائل امنیتی زائران، تأمین اسکان مناسب، رفع مسئله کمبود پارکینگ در حریم حرم مطهر رضوی، فضاآرایی شاد شهر با توجه به معنویت و قداست مشهد مقدس و ماه مبارک رمضان را مورد تأکید قرار داد و گفت: در عید نوروز ۱۴۰۱ علی‌رغم همه تلاش‌های مسئولان اجرایی استانی و شهری مشکلاتی را در حوزه اسکان زائران داشتیم که لازم است نهادهای مسئول برای نوروز ۱۴۰۲ در این خصوص از هم‌اکنون برنامه‌ریزی‌های لازم را اتخاذ کنند.

مروی همچنین توجه به امیدآفرینی، نشاط و پیشرفت‌های کشور در حوزه فعالیت‌های فرهنگی را مورد تأکید قرار داد و ابراز داشت: دستگاه‌های فرهنگی و اجرایی باید از فرصت عید نوروز برای «جهاد تبیین» مورد تأکید رهبر معظم انقلاب اسلامی و امیدآفرینی در جامعه استفاده کنند؛ در آستان قدس رضوی نیز باید از همه ابزارها برای امیدبخشی به جامعه و تبیین دستاوردها و پیشرفت‌های کشور استفاده کرد.

حجت‌الاسلام‌والمسلمین مروی در بخش دیگری از سخنان خود با اشاره به برکات و مزایای برگزاری جلسات کارگروه ملی زیارت، خاطرنشان کرد: برگزاری شورای عالی زیارت به ریاست رئیس‌جمهور در آستانه عید نوروز و ماه مبارک رمضان بسیار می‌تواند مفید باشد که از استانداری خراسان رضوی درخواست پیگیری این موضوع را دارم.

همچنین در این دیدار آیت‌الله سید احمد علم‌الهدی، نماینده ولی‌فقیه در استان خراسان رضوی با تشریح تفاوت‌های عید نوروز و دهه آخر صفر، بیان داشت: تفاوت‌های عید نوروز با ایام دهه پایانی ماه صفر آن‌چنان زیاد است که استفاده از تجربیات آن ایام برای میزبانی از زائران نوروزی کارگشا نیست.

وی با بیان اینکه بسیاری از امکانات ایام دهه پایانی ماه صفر در عید نوروز فراهم نیست؛ تصریح کرد: توجه به مسائل امنیتی و اسکان زائران در ایام نوروز حائز اهمیت است؛ بسیاری از امکانات و مراکز اسکان ایام دهه پایانی صفر در عید نوروز فراهم نیست و برای رفع مشکلات احتمالی باید از هم‌اکنون برنامه‌ریزی کرد.

نماینده ولی‌فقیه در استان خراسان رضوی با اشاره به سفرهای خانوادگی زائران در عید نوروز به مشهد، گفت: فراهم آوردن امکانات درمانی، بهداشتی و پزشکی در ایام نوروز اهمیت دوچندانی دارد که مسئولان باید در این خصوص از آمادگی لازم برخوردار باشند.

علم‌الهدی همچنین با تأکید بر لزوم فراهم آوردن شرایط تفریح سالم و پر کردن اوقات فراغت زائران با توجه به شرایط عید نوروز، تصریح کرد: مسئولان باید برنامه‌ریزی‌های لازم را برای پرکردن اوقات فراغت زائران با توجه به قداست و فرهنگ زیارت شهر مشهد در ایام نوروز انجام دهند.

در این نشست مالک رحمتی قائم‌مقام تولیت آستان قدس رضوی، سردار سید هاشم غیاثی فرمانده سپاه امام رضا (ع)، غلامعلی صادقی رئیس‌کل دادگستری خراسان رضوی، سید عبدالله ارجاعی شهردار مشهد، محمدعلی کیانی رئیس دانشگاه علوم پزشکی مشهد، حجت گنابادی‌نژاد معاون فرهنگی، اجتماعی و زیارت استانداری خراسان رضوی و عبدالحمید طالبی رئیس سازمان علمی و فرهنگی آستان قدس رضوی به ایراد سخن و ارائه گزارش برنامه‌ها و تدابیر مجموعه متبوع خود برای ایام نوروز پرداختند.

انتهای پیام/

نظر شما
پربیننده ها