تولیت آستان قدس رضوی:

راهبرد نظام سلطه مواجهه نرم و سخت با روحانیت است

حجت‌الاسلام «مروی» گفت: از آغازین روز‌های پیروزی انقلاب‌ اسلامی دشمن مواجهه نرم و سخت با روحانیت را به عنوان مؤثر‌ترین نیرو در حرکت عظیم و تاریخی ملت ایران آغاز کرده است.
کد خبر: ۵۶۳۴۶۶
تاریخ انتشار: ۰۴ دی ۱۴۰۱ - ۲۲:۲۹ - 25December 2022

به گزارش دفاع‌پرس از مشهد، حجت‌الاسلام والمسلمین «احمد مروی» تولیت آستان قدس رضوی در دیدار اعضا مجمع خطبای حوزه علمیه خراسان رضوی که در تالار ولایت حرم مطهر امام رضا (ع) برگزار شد، ضمن تسلیت ایام سوگواری حضرت صدیقه کبری فاطمه زهرا (س) اظهار داشت: حضرت فاطمه زهرا (س) مصداق اَتم و اَکمل همه فضیلت‌های انسانی بوده که این فضائل را باید از سیره زندگی پاک آن حضرت استخراج و به جامعه معرفی کرد؛ هنگامی که صدیقه کبری (س) بر ائمه اطهار (ع) حجت هستند پس نمی‌توانیم آن حضرت را تنها الگوی بانوان بدانیم، آن حضرت الگوی بشریت در تمام ادوار تاریخ‌ هستند.

حجت‌الاسلام مروی با بیان اینکه اگر جهاد تبیین حضرت فاطمه (س) در دفاع از دین نبود، مطمئنا سرنوشت اسلام به گونه‌ دیگری رقم می‌خورد؛ خاطرنشان کرد: خطبه‌های شجاعانه، منطقی و محکم برگرفته از آیات قرآن و سیره پیامبر عظیم‌الشأن (ص)، رفتن درب خانه اصحاب و انصار و مهاجرین، گریه‌های افشاگرانه بر غربت و سرنوشت اسلام و وصیت مخفی ماندن قبر مطهرشان، هرکدام دنیایی پیام به همراه دارد که با آن‌ها صدیقه طاهره (س) نقشه‌های شوم دشمنان را خنثی کرد.

تولیت آستان قدس رضوی ایستادگی حضرت زهرا (س) در برابر تحریفات و انحرافات پس از رحلت رسول اکرم (ص) را الگویی برای زینب کبری (س) دانست و خاطرنشان کرد: خروش فاطمه زهرا (س) الگویی برای حضرت زینب (س) شد و همانگونه که فاطمه مرضیه (س) اجازه ندادند با دفن پیغمبر (ص)، دشمنان، اسلام و قرآن را دفن کنند؛ نائبه‌الزهرا، زینب کبری (س) نیز نگذاشت با دفن اباعبدالله (ع)، اسلام از بین برود.

وی در بخش دیگری از سخنان خود نقش روحانیت را در مقابله با حرکت‌های ضداستعماری تعیین‌کننده دانست و یادآور شد: دشمن از روحانیت ضربه خورده، انقلاب اسلامی فرهنگ غربی و لیبرالی را در جهان به چالش کشیده، استکبار را از ایران بیرون کرده و در منطقه مانع انجام نقشه‌های شیطانی آن‌ها شده است؛ لذا از آغازین روز‌های پیروزی انقلاب‌ اسلامی دشمن مواجهه نرم و سخت با روحانیت را به عنوان مؤثر‌ترین نیرو در این حرکت عظیم و تاریخی ملت ایران آغاز کرده است.

این مقام مسئول با تأکید بر لزوم ارتباط مؤثر روحانیت با اقشار مختلف مردم به ویژه نسل جوان، ابراز داشت: حضرت امیرالمومنین علی (ع) نبی گرامی اسلام (ص) را به طبیب و پزشکی که خود به دنبال نیازمندان به طبابت می‌گشت و به آن‌ها مراجعه می‌کرد، تشبیه کرده است؛ پیامبر اکرم (ص) به انتظار افراد نمی‌نشست تا به او مراجعه کنند بلکه این پیامبر (ص) بود که به سراغ مردم برای دعوت به اسلام می‌رفت؛ امروز نیز روحانیون باید راه‌هایی برای ایجاد ارتباط مؤثر با نسل جوان ایجاد کنند؛ جوانان سخن حق را می‌پذیرند، گاهی یک ساعت سخن گفتن چهره‌به‌چهره با جوانان می‎تواند ساعت‎ها تبلیغات منفی رسانه‎های دشمن را خنثی کند.

مروی با بیان اینکه روحانیون نباید تنها به منبر مساجد و سخنرانی در مجامع بسنده کنند، تصریح کرد: روحانیون باید ابتدا با مطالعه، دستاوردهای انقلاب اسلامی را در ابعاد مختلف به خوبی بشناسند و سپس برای نسل جوان بیان کنند؛ انقلاب اسلامی سرآغاز تحولات بزرگ و بنیادین در ایران و جهان شده است و لذا تبیین دستاوردها و پیش‌رفت‌های کشور حائز اهمیت است.

تولیت آستان قدس رضوی با اشاره به اینکه یکی از اهداف راهبردی دشمن در جنگ نرم علیه انقلاب اسلامی، ایجاد یأس و ناامیدی در جامعه و به‌ویژه نسل جوان است؛ ابراز داشت: باید خدمات انقلاب اسلامی و مسائل کلان را تببین کرد، باید خدمات انقلاب اسلامی به مردم و محرومین را به جامعه معرفی کرد. پیش از انقلاب چه تعداد دانشگاه و دانشجو داشته‌ایم و امروز به چه تعداد رسیده است. دستاوردهای حوزه آموزش عالی، تحقیقات و فناوری پس از انقلاب اسلامی بسیار گسترده و چشمگیر است؛ پیش از انقلاب در چه حوزه‌های وابستگی داشته‌ایم و امروز علی‌رغم همه تحریم‌ها و شیطنت‌های دشمن از چه خودکفایی برخوردار هستیم.

وی آگاهی‌بخشی و امیدآفرینی در مردم را رمز شکست توطئه‌های دشمنان دانست و ادامه داد: مردم با مشکلاتی مواجه هستند و گلایه‌های به حقی نیز دارند، روحانیون نیز باید این مشکلات و نارسایی‌ها را بیان کنند اما درعین‌حال شرایط را هم باید تبیین و موفقیت‌ها، عزت، اقتدار و سربلندی ایران اسلامی را نیز برای مردم بازگو و جامعه را به آینده امیدوار کنند.

مروی تصریح کرد: سخنوری و خطابه در مشهد و خراسان تاریخ درخشانی دارد اما متأسفانه تا حدودی از جایگاه درخشان تاریخی خود در تربیت خطیب فاصله گرفته و از این حیث کاستی‌هایی احساس می‌شود که باید برای استعدادیابی و تربیت خطبای توانمند برنامه‌ریزی شود.

تولیت آستان قدس رضوی با اشاره به اهتمام و توجه ویژه آستان قدس رضوی به مسائل فرهنگی، گفت: امور فرهنگی برای آستان قدس رضوی مهم و اساسی بوده و اعتقاد ما بر این است که تمام این صحن‎ها، رواق‌ها و ابنیه زیبا مقدمه‎ای برای کار فرهنگی فاخر است.

انتهای پیام/

نظر شما
پربیننده ها
آخرین اخبار