تولیت آستان قدس رضوی:

دوستی عمیق میان ایران و عراق از معجزات ائمه اطهار (ع) است

حجت‌الاسلام‌ «مروی» گفت: پس از سقوط صدام چنان روابط دوستانه عمیقی میان ایران و عراق برقرار شد که گویی میان این کشورها هیچ جنگ و نبردی نبوده است، ما این معجزه و قدرت را از ائمه اطهار (ع) در عراق و مرقد حضرت علی بن موسی الرضا (ع) در ایران می‌دانیم.
کد خبر: ۵۵۹۱۴۲
تاریخ انتشار: ۱۰ آذر ۱۴۰۱ - ۱۱:۲۱ - 01December 2022

دوستی عمیق میان ایران و عراق از معجزات ائمه اطهار (ع) استبه گزارش گروه فرهنگ و هنر دفاع‌پرس، حجت‌الاسلام‌ والمسلمین «احمد مروی» تولیت آستان قدس رضوی در دیدار با «محمد شیاع السودانی» نخست‌وزیر عراق که در حرم مطهر امام رضا (ع) انجام شد، اظهار داشت: ایران و عراق یک کشور هستند و این جمله به‌هیچ‌عنوان عبارتی شعاری یا تشریفاتی نیست؛ بلکه یک حقیقت عینی است.

تولیت آستان قدس رضوی افزود: ریخته شدن خون پاک سردار بزرگ و عزیز ایرانی حاج قاسم سلیمانی در کنار فرمانده گرامی عراقی ابومهدی المهندس و دیگر سربازان رشید عراقی در یک محل، موضوعی مسبوق به سابقه بوده و اتفاق جدیدی نیست.

وی با اشاره به وقایع مشترک تاریخی ملت ایران و عراق، تصریح کرد: پس از اینکه حکومت عثمانی در ترکیه تضعیف شد، استعمار پیر انگلیس قصد حمله و اشغال عراق را داشت. علمای بزرگ نجف و مردم عراق در برابر تجاوز انگلیس قیام کردند و در کنار آن‌ها علمای بزرگ ایرانی نیز که در نجف حضور داشتند؛ مانند مرحوم آیت‌الله کاشانی هم‌دوش علما و مردم عراق لباس رزم پوشیده و سلاح به دست گرفته و در برابر تجاوز انگلیس ایستادند.

حجت‌الاسلام‌ مروی با بیان اینکه شواهد تاریخی نشان می‌دهد که همواره نگاه علما و مراجع ایرانی و عراقی این بوده که عراق و ایران یکی هستند، ابراز داشت: مشترکات فراوان و حوادث تاریخی همگی نشان‌دهنده این معناست که بین ملت عراق و ایران فاصله‌ای نیست؛ لذا دشمنان همواره با دسیسه‌ها و توطئه‌های مختلف در تلاش هستند میان مردم این دو کشور بزرگ اختلاف ایجاد کنند.

تولیت آستان قدس رضوی اظهار داشت: شاید یکی از اهداف و انگیزه‌های استکبار در تحریک صدام برای حمله نظامی به ایران، این بوده که با ایجاد یک جنگ خونین برای سالیان سال بین دولت ملت ایران و عراق دیوار ایجاد و روابط آن‌ها را تیره و تار کنند؛ زیرا هنگامی که میان دو قوم، قبیله و کشور خون ریخته شود، التیام آن به راحتی میسر نخواهد شد.

وی ادامه داد: پس از سقوط صدام چنان روابط دوستانه عمیقی میان دو کشور ایران و عراق برقرار شد که گویی میان این دو کشور هیچ جنگ و نبردی نبوده است، ما این معجزه و قدرت را از ائمه اطهار (ع) در عراق و مرقد شریف حضرت علی بن موسی الرضا (ع) در ایران می‌دانیم.

حجت‌الاسلام‌ مروی با بیان اینکه ما به میزبان ۲ میلیون زائر عراقی در طول سال در ایران افتخار می‌کنیم، اظهار داشت: در حرم مطهر رضوی یک رواق و صحن را به زائران عرب‌زبان حضرت رضا (ع) اختصاص داده‌ایم که عمده آن‌ها زائران عزیز عراقی هستند.

تولیت آستان قدس رضوی از مهمان‌نوازی مردم عراق به‌ویژه در ایام اربعین حسینی تقدیر کرد و گفت: نشست‌های مشترک اعتاب مقدسه ایران و عراق، جلساتی مفید برای انتقال تجربیات در جهت تسهیل امر زیارت و بهبود خدمت‌رسانی به زائران بوده که امیدوار هستیم با همراهی دولت جدید عراق این ارتباطات، همکاری‌ها و هم افزایی‌ها میان اعتاب مقدسه با قدرت و انسجام بیش از پیش ادامه یابد.

انتهای پیام/ 113

نظر شما
پربیننده ها