دفاع‌پرس گزارش می‌دهد؛

هشت سال جنگ علیه یمن؛ از چرایی آغاز جنگ تا حمایت‌های بی‌دریغ آمریکایی‌ها از آل سعود

جنگ اقتصادی پنهانی که علیه ملت یمن در جریان است با کارگردانی «آمریکا» و تهیه کنندگی «انگلیس» فقر و مصیبت و قحطی را برای ملت مبارز و انقلابی «یمن» به ارمغان آورده است.
کد خبر: ۵۵۹۳۲۴
تاریخ انتشار: ۱۲ آذر ۱۴۰۱ - ۰۳:۳۰ - 03December 2022

گروه بین‌الملل دفاع‌پرس: با گذشت هشت سال از آغاز جنگ ائتلاف سعودی علیه مردم مظلوم و بی‌دفاع یمن شاهد یک جنگ اقتصادی پنهان نیز علیه ملت یمن هستیم که با کارگردانی آمریکا و تهیه کنندگی انگلیس جلو می‌رود و فقر و مصیبت و قحطی را برای ملت مبارز و انقلابی یمن به ارمغان آورده است.

در واقع می‌توان اینگونه برداشت کرد که جنگ ویرانگر و خانمان‌سوزی که هشت سال است بر ملت یمن تحمیل شده در نگاه نخست توسط ائتلاف سعودی و مشخصا «عربستان» و «امارات» و همراهی چند کشور عربی دیگر آغاز شده و تا امروز ادامه دارد، اما اگر فقط کمی از قواعد و روابط بین‌الملل و نقش دنیای غرب و استعمار در تجاوز به ملل مستقل جهان و غارت منابع آن‌ها با خبر باشیم متوجه می‌شویم در پشت پرده این جنگ نیز آمریکا و انگلیس قرار دارند.

آمریکا و انگلیس و هدایت جنگ اقتصادی علیه یمن

اما ماجرای جنگ اقتصادی علیه ملت یمن چیست و دشمنان مردم یمن چه برنامه‌ها و اهدافی را در پس این جنگ نوین، اما پنهان و بسیار مخرب‌تر از جنگ نظامی دنبال می‌کنند؟ پاسخ این سوال را می‌توان در مقاومت و ایستادگی هشت ساله مردم و مبارزان یمنی در برابر ماشین جنگی ائتلاف متجاوز سعودی جستجو و پیدا کرد. مقاومتی بی‌نظیر و تحسین برانگیز که دشمن یمن را وادار به پیش بردن جنگ اقتصادی به موازات حمله نظامی کرده است.

فرماندهان نظامی ائتلاف متجاوز سعودی پس از اینکه مشاهده کردند با گذشت هشت سال از آغاز تجاوز نظامی آن‌ها به یمن نه تنها نتوانستند به اهداف و برنامه‌های از پیش تعیین شده خود دست پیدا کنند بلکه با حملات و ضربات سنگین و دردناک جنبش انصارالله و کمیته‌های مردمی یمن روبرو شده‌اند و در این راه تلفات و خسارات فراوانی را هم متحمل شدند چرا کار را در پیش بردن یک جنگ اقتصادی به موازات تجاوز نظامی به یمن می‌بینند.

آمریکا و انگلیس و هدایت جنگ اقتصادی علیه یمن

حال در این میان متجاوزان سعودی در جریان جنگ اقتصادی علیه ملت یمن با محاصره فرودگاه‌ها و بنادر یمن عملا تمامی راه‌های نقل و انتقال مواد غذایی و همچنین صادرات منابع انرژی و واردات محصولات موردنیاز مردم یمن را با اختلال روبرو کرده و این روند را متوقف کردند. نتیجه این امر شیوع قحطی و گسترش بی‌سابقه فقر درمیان مردم مظلوم و ستمدیده یمن است.

موضوع دیگری که از دیگر آثار این جنگ اقتصادی ائتلاف متجاوز سعودی بر تن نحیف و رنج کشیده یمن است آثار جانبی ناشی از محاصره فرودگاه‌ها و بنادر دریایی یمن است. این موضوع موجب شده تا کالا‌هایی که از این طریق به این کشور وارد می‌شود با گذر از مسافتی در حدود ۱۲۰۰ کیلومتر به بازار یمن برسند و در این مسیر با افزایش قیمتی چندین برابری روبرو شده و مردم یمن برای خرید این کالا‌ها مجبور به پرداخت هزینه بسیار بیشتری از قیمت اصلی آن می‌شوند.

آمریکا و انگلیس و هدایت جنگ اقتصادی علیه یمن

البته دامنه‌های این جنگ اقتصادی فقط محدود به این موارد نبوده و نیست بلکه شاهد بودیم که صندوق بین‌المللی پول نیز در اقدامی مشکوک و سوال برانگیز در سال ۲۰۱۹ مجوزی را برای برداشت مبلغ ۳۰۰ میلیون دلار به گروهی داد که بر اساس اطلاعات و گزارش‌هایی که «رشید ابوالحوم» وزیر دارایی دولت نجات ملی که مورد حمایت انصارالله یمن است منتشر کرده به هیچ عنوان نماینده مردم یمن نبوده و نیستند.

اما از همه مهمتر موضوع واردات دارو‌های موردنیاز مردم یمن از کشور‌های خارجی است. بر این اساس به دلیل درگیر بودن یمن در جنگی تحمیلی توسط ائتلاف متجاوز سعودی واردات دارو به این کشور از خارج بسیار سخت و دشوار شده و به دلیل شرایط خاصی که بر این کشور حاکم شده این داور‌ها به طی مسافتی بسیار طولانی و زمان‌بر تا به دست مردم برسند در معرض نابودی قرار گرفته و فاسد شده‌اند.

آمریکا و انگلیس و هدایت جنگ اقتصادی علیه یمن

موضوع مهم دیگر اینکه تمامی مسائل و مشکلاتی که مردم یمن در هشت سال اخیر در حوزه اقتصادی با آن روبرو بوده و با آن دست به گریبان هستند یک طرف و غارت منابع انرژی این کشور شامل نفت و گاز توسط ائتلاف متجاوز سعودی هم یک طرف دیگر ماجراست. این موضوع قطعا برای مردم و گروه‌های مقاومتی یمن غیرقابل قبول است که کشور‌های متجاوز به یمن دست به غارت منابع نفتی این کشور را از طریق بنادر اشغال شده بزنند.

در پایان باید گفت مردم و گروه‌های مقاومت یمن قطعا در برابر چنین وضعیت و ادامه دار بودن جنگی اقتصادی سکوت نکرده و نخواهند کرد و در آینده‌ای نزدیک در پاسخ به این جنگ اقتصادی که توسط ائتلاف متجاوز سعودی بر آن‌ها تحمیل شده اقدامات را علیه کشور‌های متجاوز انجام خواهند داد.

انتهای پیام/ ۱۳۴

نظر شما
پربیننده ها
آخرین اخبار