فلسطین؛ برنده اصلی جام جهانی

جامعه جهانی چندی است که سرگرم جام جهانی ۲۰۲۲ در قطر است که تصور می‌شد بتواند چشم‌ها را بر معضلات سیاسی و اقتصادی ببندد، اما این رویداد ورزشی بار دیگر چشم‌های شمار زیادی از جهانیان را بر روی یک درد ریشه‌ای در جهان اسلام یعنی فلسطین اشغالی باز کرد.
کد خبر: ۵۶۰۱۵۰
تاریخ انتشار: ۱۶ آذر ۱۴۰۱ - ۱۲:۱۸ - 07December 2022

فلسطین؛ برنده اصلی جام جهانی

به گزارش گروه سایر رسانه‌های دفاع‌پرس، این رویداد که هر ۴ سال اتفاق می‌افتد، معمولا تب و تاب آن حداقل برای یک ماه افکار عمومی طیف گسترده و خاصی از مردم جهان را در یک خلسه خاص فرو می‌برد تا فقط به سرنوشت توپ فوتبال بیاندیشند و از حوادث سیاسی و اقتصادی دور و بر خود غافل باشند.

امسال محفل جام جهانی ۲۰۲۲ محل باز شدن سر یک زخم قدیمی ایجاد شده توسط صهیونیست‌ها در گوشه‌ای از جهان شد که هم طراحان بین المللی برگزاری چنین رویداد‌هایی و هم سیاست مداران جهان را شوکه کرد و شد آنچه که برخی می‌خواستند نشود.

امسال طراحان عمدتا غربی این رویداد که فکر می‌کردند فلسطین یک موضوع فراموش شده و خارج از ورزش است به اشتباه محاسباتی خود پی بردند و دیدند که چگونه پاسداشت فلسطین و به اهتزار درآمدن پرچم آن کشور در قطر توسط هزاران هوادار نه صرفا فلسطینی همه را مبهوت کرد و مجبور شدند تا در مفروضات قبلی خود در ارتباط با جایگاه فلسطین تجدید نظر کنند.

به اعتقاد کارشناسان برگزاری جام جهانی در یک کشور اسلامی رویدادی میمون برای فلسطینیان است، چون پرسش‌های جدیدی را نزد افکار عمومی و حداقل بخش منفعل سیاسی جهان برای جنایات تاریخی صهیونیست‌ها علیه فلسطینیان طرح کرد.

این جام جهانی بار دیگر مردم مظلوم فلسطین را در مرکزیت آگاهی سیاسی جهان قرار داد و در حالی بود که خود اسرائیلی‌ها هم سعی می‌کردند از این رویداد ورزشی برای مقبولیت خود در سطح جهان استفاده کنند، ولی موفق نشدند و حتی خبرنگاران آن‌ها از سوی شمار زیادی از تماشاچیان مورد تمسخر و سوالات متعدد قرار گرفتند، از خودرو پیاده شده و یا از رستوران بیرون انداخته شدند.

با برگزاری جام جهانی بسیاری از ملت‌های جهان متوجه درد اصلی فلسطینیان شدند، چرا که مسلمانان این بار به طور خودجوش و بدون دستور رسمی یا مداخله دولت‌های محافظه کار و سازشکارشان با اهتزاز پرچم فلسطین به عنوان نماد اتحاد میان خود استفاده کردند و هزاران نفرت با استفاده از رسانه‌های خود صهیونیست‌ها نثار آنان کردند.

"جواد الیمیق" بازیکن تیم مغرب هفته گذشته بعد از پیروزی در مقابل کانادا و صعود به مرحله حذفی، پرچم کشورش را در دست نگرفت، بلکه پرچم فلسطین را برافراشت و همه شاهد بودند که نه تنها بازیکنان، بلکه هواداران فوتبال این کشور اسلامی آفریقایی برای فلسطین و کشورشان شعار می‌دادند. باید گفت که آن‌ها ملت فلسطین را بخشی از خود تلقی کرده و سرنوشت آن‌ها را یک تجربه تلخ برای جهان اسلام می‌دانند، ولو برخی همچنان به دنبال آشکارسازی روابط خود با تل آویو باشند.

در مرداد ماه ۱۴۰۰ نیز در یک مسابقه فوتبال دوستانه در رم ایتالیا بین تیم‌های "راجا کازابلانکا" مغرب و تیم ایتالیایی "آ اس رم"، هزاران هوادار مغربی برای فلسطین سرود خواندند و چفیه‌هایی با رنگ‌های پرچم فلسطین پوشیدند و هنگام ترک ورزشگاه شعار اصلی آن‌ها «رجا فلسطین» و نه "راجا کازابلانکا" بود و همین شعار را روی پیراهن هایشان نیز گلدوزی کرده بودند.

به اعتقاد تحلیلگران اگرچه محیط این بازی‌ها دارای زمینه سیاسی نبوده و نیست، اما مغربی‌ها به وضوح توانستند حمایت خود را از فلسطین به عنوان بخشی جدایی ناپذیر از واقعیت زندگی روزمره خود بیان و ابراز کنند. وقتی "رمزی بارود – Ramzy Baroud" ستون نویس و سردبیر سندیکای بین المللی "فلسطین کرونیکل" از گروهی از طرفداران تیم مغرب پرسید که چرا نماد‌ها و شعار‌های فلسطینی را می‌پذیرند، متحیرانه گفتند "فلسطین در خون ماست. عشق به فلسطین در رگ‌های ما جاری است. "

نمونه دیگر از حمایت از فلسطین در بازی میان ژاپن و کرواسی بود که شمار زیادی از تماشاگران با پرچم فلسطین در ورزشگاه حاضر شده و حمایت خود را از ملت فلسطین نشان دادند و یا در بازی دیگر میان تیم‌های انگلیس و سنگال هوادار تیم انگلیس پس از برد برابر رقیب در مرحله یک‌هشتم نهایی جام جهانی فوتبال با شعار «فلسطین را آزاد کنید»، بر سر خبرنگار رژیم صهیونیستی فریاد کشیدند.

در جریان این بازی خبرنگار رژیم اشغالگر قدس در حال تهیه گزارش برای یک شبکه تلویزیونی بود که هوادار انگلیس میکروفون را از وی گرفت و با فریادی بلند اعلام کرد که «فلسطین را آزاد» کنید. صحبت‌های این هوادار خبرنگار رژیم صهیونیستی را مات و مبهوت کرد و این خبرنگار نتوانست در برابر فریاد هوادار انگلیسی واکنشی نشان دهد.

در بازی روز یکشنبه گذشته میان تیم ملی تونس و استرالیا نیز حوادث مشابه‌ای اتفاق افتاد، چون در دقیقه ۴۸ بازی هواداران تونسی پرچم بزرگی را که روی آن نوشته شده بود «فلسطین را آزاد کنید» به دست گرفتند و در جریان بازی تیمشان مقابل بلژیک نیز این کار را تکرار کردند.

از سوی دیگر کمپینی در شبکه‌های اجتماعی با هشتگ "شکست عادی سازی در جام جهانی قطر" طی روز‌های اخیر راه اندازی و با استقبال گسترده فعالان اماراتی و عرب همراه شد و همگی به اتفاق آراء تاکید می‌کنند که جام جهانی فوتبال قطر توطئه‌های دولت امارات در ترویج عادی سازی روابط با صهیونیست‌ها را بر ملا و خنثی کرد.

به گزارش تارنمای "امارات لیکس"، این کمپین که توسط " انجمن اماراتی مقاومت در برابر عادی سازی" روابط با رژیم صهیونیستی راه اندازی شد و هدف از آن حمایت از کسانی است که از تعامل با رسانه‌های صهیونیستی امتناع می‌ورزند، با این اقدام خود به جهان اطمینان داد که مردم شرافتمند عادی سازی را مردود می‌شمارند.

ایجاد چنین جوی در حمایت از مردم فلسطین در جریان بازی‌های مختلف در جام جهانی موجب شد تا صدای آزادیخواهان جهان و خروش افکار عمومی ملت‌های کشور‌های اسلامی بار دیگر از یک تریبون بین المللی به گوش جهانیان رسانده شود.

بعد عملی این اعتراض‌ها و حمایت‌ها نیز زمانی بود که وقتی "راز شچنیک" و "اوز موعالم" خبرنگاران روزنامه صهیونیستی "یدیعوت آحارنوث" که با هماهنگی نهاد‌های اطلاعاتی و تبلیغاتی اسرائیلی به قطر سفر کرده بودند، وقتی با واکنش منفی مردم و حتی برگزارکنندگان این رویداد ورزشی رو به رو شدند، مجبور به بازگشت به سرزمین‌های اشغالی شدند.

آن‌ها پس از بازگشت در روزنامه خود نوشتند: "هر وقت گزارش می‌دهیم، فلسطینی‌ها، ایرانی‌ها، قطری‌ها، مراکشی‌ها، اردنی‌ها، سوری‌ها، مصری‌ها و لبنانی‌ها همیشه ما را دنبال می‌کنند... همه به ما با دیدی پر از نفرت می‌نگرند،. جای تعجب است که مردم خاورمیانه با وجود تنوع فرهنگی در «نفرت از اسرائیل و دوست داشتن فلسطین" متحد هستند و البته این «یهودی ستیزی» نیست. "

چنین اعتراض مردمی در برابر رسانه‌های رژیم صهیونیستی حتی صدای وزارت خارجه این رژیم را نیز در آورد تا جایی که این وزارتخانه با صدور بیانیه اعلام کرد که "با توجه به اهمیت جام جهانی و ارزیابی‌هایی که روزانه از آن شده است، صهیونیست‌های حاضر در این مسابقات اعلام کرده اند که مورد خصومت و دشمنی از سوی شهروندان قطری و شهروندان عربی حاضر در این جام قرار گرفته اند. "

البته تل آویو در نوامبر گذشته با دادن هشدار سطح سه به صهیونیست‌ها از آن‌ها خواسته بود که در جام جهانی قطر حضور پیدا نکنند، زیرا ممکن است خطر جانی برای آن‌ها به همراه داشته باشد.

وزارت خارجه رژیم صهیونیستی پیش از این نیز نسبت به روش برخورد با خبرنگاران صهیونیست حاضر در جام جهانی قطر نزد "فیفا" و دوحه اعتراض کرده بود، چون خبرنگاران صهیونیست اعلام کرده بودند که تماشاگران و شهروندان عرب بعد از مطلع شدن از هویت آن ها، حاضر به مصاحبه با آنان نمی‌شوند.

ویدیویی‌هایی که در شبکه‌های اجتماعی و رسانه‌ها منتشر شد نیز نشان دهنده همین امر است. حمایت همه جانبه تماشاگران و فوتبالیست‌های عرب از ملت فلسطین در جام جهانی قطر بیانگر شکاف موجود بین موضع سازشکارانه برخی حکام عرب و موضع ملت‌های آن‌ها است که سازشکاری را رد می‌کنند و بر ادامه حمایت از ملت فلسطین تاکید دارند.

نظامیان رژیم صهیونیستی اواخر اردیبهشت ۱۴۰۱ در حمله به منطقه «جنین» در شمال کرانه باختری، "شیرین ابوعاقله" خبرنگار شبکه الجزیره قطر را در حالی که جلیقه خبرنگاری به تن داشت، از فاصله ۱۰۰ تا ۱۵۰ متری به شهادت رساندند.

باید در نظر داشت که این اقدام تروریستی نخستین مورد در پرونده سیاه این رژیم علیه رسانه‌ها نیست، چون براساس گزارش رسانه‌های فلسطینی، این رژیم از سال ۲۰۰۰ و آغاز انتفاضه دوم مردم فلسطین تاکنون ۴۵ روزنامه‌نگار را به قتل رسانده است.

در هر حال، گستردگی و شدت واکنش‌های بین المللی و به ویژه در جهان اسلام به رژیم صهیونیستی و رسانه‌های آن در باز‌های جام جهانی فوتبال قطر حقایق جدیدی را برملا کرد و تحلیلگران را وا داشت تا اعتراف کنند که رژیم صهیونیستی در اینجا هم دچار خطای شناختی و در نتیجه خطای اجرایی شده است.

جام جهانی ۲۰۲۲ نشان داد که اگر چه بسیاری دول عربی برای رفع تنش و عادی سازی روابط با تل آویو تلاش می‌کنند، اما بازی‌ها در قطر به همه آموخت که نفرت از اسرائیل قبل از هر چیز نه در سیاست‌های دول عربی، بلکه در ذهن مردم کوچه و خیابان کشور‌های اسلامی قرار دارد.

اسرائیل به طور خاص در نگاه اعراب و به طور عام نزد مسلمانان جهان نمایانگر تاریخ کودک کشی، تجاوز، اشغال نظامی، نژادپرستی، خشونت، مداخله سیاسی و نظامی، انواع اقدامات تروریستی و جنگ، کشتن روزانه مردم مظلوم فلسطین توسط نظامیان صهیونیست، تخریب منازل آنان و صد‌ها مورد مشابه این اقدامات علیه ساکنان سرزمینی است که ۷ دهه قبل به زور سلاح از خانه و کاشانه خود بیرون رانده شدند.

همانگونه که رمزی بارود به تازگی نوشت، تاکنون مطالعات زیادی برای سنجش افکار عمومی عرب در مورد اهمیت فلسطین صورت گرفته است که مهم‌ترین آن‌ها در سال ۲۰۲۰ توسط مرکز تحقیقات و مطالعات سیاسی عرب انجام شد و نشان داد که ۸۵ درصد از پاسخ‌دهندگان مخالف عادی‌سازی روابط دولت‌های عربی با اسرائیل بودند.

در چنین فضایی حتی تحلیل گران ورزشی نیز معتقدند که اگرچه تیم ملی فلسطین تاکنون در هیچ یک از بازی‌های تاریخ جام جهانی حضور نداشت، اما امسال ملت فلسطین به صورت بسیار پر رنگ مورد حمایت نه تنها شهروندان فلسطینی، بلکه بسیاری از ملت‌های مسلمان و غیرمسلمان قرار گرفت و برنده اصلی فوتبال جام جهانی ۲۰۲۲ فلسطین است.

منبع: ایرنا 

انتهای پیام/ ۹۱۱

نظر شما
پربیننده ها