نغمه‌خوان انقلاب درگذشت

اسفندیار قره‌باغی ملقب به «صدای انقلاب»، روز گذشته به دلیل بیماری درگذشت.
کد خبر: ۵۶۰۲۸۶
تاریخ انتشار: ۱۷ آذر ۱۴۰۱ - ۰۹:۳۴ - 08December 2022

«صدای انقلاب» خاموش شدبه گزارش گروه فرهنگ و هنر دفاع‌پرس، اسفندیار قره‌باغی ملقب به «صدای انقلاب»، روز گذشته در سن ۷۹ سالگی به دلیل بیماری درگذشت.

شادروان «اسفندیار قره‌باغی» اول بهمن سال ۱۳۲۲ در شهر تبریز محله مقصودیه، کوچه قره‌باغی متولد شد. پدرش قلی خان سالار از مالکین آذربایجان با آشنایی به هفت زبان و از طنز پردازان مشهور بود.

قره‎باغی پس از گذراندن دوره اول متوسطه در دبیرستان بدر تهران، به تبریز مراجعت کرد و از سال ۱۳۳۸ وارد هنرستان موسیقی شد و در خرداد سال ۱۳۴۳ فارغ‌التحصیل شد و به‌عنوان معلم موسیقی در مدارس کرمانشاه به استخدام وزارت فرهنگ درآمد.

اواخر سال ۱۳۴۷ به تهران منتقل و در گروه اُپرای تهران مشغول شد، ضمن خوانندگی در گروه کُر اُپرای تهران پس از گذراندن تحصیلات لازم و بازگشت از ایتالیا، با عنوان سولیست باس اُپرای تهران، نقش‌های بسیاری را در اجرا‌های مختلف عهده دار شد.

وی ضمن اینکه گروه‌های کُر مدارس و چند گروه در دانشگاه را راه اندازی کرد، در گروه کُر فولکلوریک رادیو تلویزیون و گروه کُر ملی به سرپرستی خانه «اولین باغچه‌بان» فعالیت چشمگیری داشت.

آشنایی او با ساز‌های ترومپت به‌عنوان ساز تخصصی و ویلن و پیانو و تدریس این ساز‌ها و کوک پیانو نیز باعث تمایز این هنرمند از سایرین است. در دوران پس از انقلاب، در سازمان صدا و سیما به همکاری واحد موسیقی سازمان درآمد و در زمینه سرود سازی خصوصاً سرود‌های دفاع مقدّس فعال شد.

در مدت هشت ساله جنگ تحمیلی بیش از ۸۰۰ سرود ساخته شد که در ایفای سُلو و گروه کُر آن‌ها شرکت داشت.

او در مناسبت‌های مختلف همکاری‌های بسیاری با ارکستر سمفونیک داشته و مدتی به عنوان رهبر گروه کُر تالار وحدت و زمانی به عنوان مؤسس و رهبری گروه کُر صدا و سیما فعالیت داشته و می‌توان گفت که حدود ۴۵ سال معلّمی را بر هر گونه فعالیت دیگر ترجیح داد.

اولین اُپرای رادیویی آن مرحوم در سال ۱۳۵۰ (سرود‌ای ایران) است که با همکاری ارکستر بزرگ (رادیو تلویزیون ملی ایران) با رهبری فرهاد فخرالدینی انجام گرفت؛ آهنگساز این سرود مرحوم روح الله خالقی و شعر آن از زنده‌یاد «حسین گل گلاب» است.

تعداد هنرجویانی که با این هنرمند کلاس‌های آواز داشته‌اند شاید بیش از پنج هزار نفر باشد که از جمله آن‌ها می‌توان به امیر تاجیک (خواننده پاپ)، حمید غلامعلی (خواننده پاپ)، نیما مسیحا (خواننده)، حمید حامی (خواننده)، فریدون بیگدلی (خواننده)، مسعود خادم (خواننده)، مسعود امیر سپهر (خواننده) اشاره کرد.

وی سال‌های پایانی عمر خود به شهر خود تبریز بازگشت و با تأسیس آموزشگاه آزاد تخصصی به نام آموزشگاه اسفندیار مشغول تعلیم تکنیک‌های آوازی به داوطلبان این حرفه شد.

اسفندیار قره‌باغی تنها خواننده ایرانی با مدرک دکتری آواز است که در تبریز متولد شده و از نوادگان ستارخان است. وی برای تحصیلات متوسطه وارد هنرستان موسیقی در تهران شد و برای دوره‌های بالاتر به خارج ازکشور اعزام شد.

قره‌باغی پس از بازگشت به ایران به‌طور تخصصی خوانندگی کلاسیک را انتخاب می‌کند و به‌عنوان خواننده «باس» در اپرای تهران مشغول به کار می‌شود و همزمان کار خود را در رادیو، آموزش و پرورش و وزارت فرهنگ و هنر وقت ادامه می‌دهد.

اولین کار او در رادیو در سال ۱۳۵۰ سرود‌ای ایران بود که شعر این اثر از حسین گل و گلاب با آهنگسازی روح‌الله خالقی تنظیم شده بود. سرود‌ای ایران را قبلاً استاد بنان با پیانو و به صورت ترانه اجرا کرده بود که قره‌باغی برای اولین‌بار این کار را با مارش نظامی اجرا کرد.

سال ۱۳۹۱ شهر تبریز شاهد عظمت بخشیدن مردم قدرشناسش در مراسم بزرگداشت این استاد فرزانه بود.

انتهای پیام/ 118

نظر شما
پربیننده ها
آخرین اخبار